חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  איקונה באמנות ארץ הקודש - מעל ומעבר או כאן ועכשיו?
  Icon in the Art of the Holy Land - Above and Beyond or Here and Now?                                 
0821-3785
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
קבוצה 01
סמ'  ב'1000-1400212מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר קשמן וסרמן אנסטסיה
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

קורס זה יבחן את תופעת האיקונה בארץ הקודש. העשייה וההערצה של האיקונות עומדת במרכזה של הדת הנוצרית המזרחית האורתודוכסית מאז ראשית התקופה הביזנטית, אך בעשורים האחרונים תופס פולחן האיקונות מקום הולך וגדל גם בתרבות המערבית הקתולית. שתי המסורות קיימות זו לצד זו בתרבות החזותית הנוצרית המקומית. נלמד על מקומה של האיקונה בפולחן הנוצרי של ארץ הקודש, על דרכי העשייה והערצה. תשומת לב מיוחדת תינתן למספר איקונות בעלות חשיבות מיוחדת לגבי הקהילות הנוצריות השונות של ארץ הקודש, הן המקומיות והן של עולי הרגל המגיעים מרחבי העולם. הקורס יכלול קריאת חובה באנגלית. הקורס יכלול סיורים בארץ.

Course description

This course is dedicated to icons of the Holy Land. Making and venerating icons is absolutely essential for liturgy and devotion within the Orthodox Christianity, which continues this practice since the early Byzantine Period. In the last decades the phenomenon of icons takes an growing part within the Catholic church as well. These two traditions co-exist, side by side, also in the local Christian visual culture. The course will examine what place takes the icon in the local Christian cultures of the Holy Land, ways of their making and veneration. A special attention will be given to specific icons, that have a special meaning for local Christian congregations of the Holy  Land and for pilgrims who come from all around the world. The course is based on a weekly reading in English (home reading is obligatory). The course includes tours within Israel.

 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-3785-01 איקונה באמנות ארץ הקודש - מעל ומעבר או כאן ועכשיו?
Icon in the Art of the Holy Land - Above and Beyond or Here and Now?
שנה"ל תש"ף | סמ'  ב' | ד"ר קשמן וסרמן אנסטסיה

666סילבוס מפורט/דף מידע

אוניברסיטת תל-אביב

פקולטה לאמנויות

המחלקה לתולדות אומנות

 

איקונה באמנות ארץ הקודש – מעל ומעבר או כאן ועכשיו?

Icons of the Holy LandAbove and Beyond or Here and Now?

 

סמסטר ב', תש''פ (2019-2020)

סמינר ב.א., 4 ש"ס

 

ד''ר אנסטסיה קשמן וסרמן

Dr. Anastasia Keshman Wasserman

 

שעת קבלה של המרצה: ביום של השיעור, בתיאום מראש.

טלפון: 02-5663020

דוא''ל: anastasia.keshman@mail.huji.ac.il

 

תיאור הקורס

קורס זה יבחן את תופעת האיקונה בארץ הקודש. העשייה וההערצה של האיקונות עומדת במרכזה של הדת הנוצרית המזרחית האורתודוכסית מאז ראשית התקופה הביזנטית, אך בעשורים האחרונים תופס פולחן האיקונות מקום הולך וגדל גם בתרבות המערבית הקתולית. שתי המסורות קיימות זו לצד זו בתרבות החזותית הנוצרית המקומית. נלמד על מקומה של האיקונה בפולחן הנוצרי של ארץ הקודש, על דרכי העשייה והערצה. תשומת לב מיוחדת תינתן למספר איקונות בעלות חשיבות מיוחדת לגבי הקהילות הנוצריות השונות של ארץ הקודש, הן המקומיות והן של עולי הרגל המגיעים מרחבי העולם. הקורס יכלול קריאת חובה באנגלית. הקורס יכלול סיורים בארץ.

 

This course is dedicated to icons of the Holy Land. Making and venerating icons is absolutely essential for liturgy and devotion within the Orthodox Christianity, which continues this practice since the early Byzantine Period. In the last decades the phenomenon of icons takes an growing part within the Catholic church as well. These two traditions co-exist, side by side, also in the local Christian visual culture. The course will examine what place takes the icon in the local Christian cultures of the Holy Land, ways of their making and veneration. A special attention will be given to specific icons, that have a special meaning for local Christian congregations of the Holy  Land and for pilgrims who come from all around the world. The course is based on a weekly reading in English (home reading is obligatory). The course includes tours within Israel.

 

דרישות הקורס וחובות התלמידים

נוכחות חובה בשיעורים בכיתה*, השתתפות פעילה (שכוללת הכנה של שיעורי בית שוטפים משיעור לשיעור, השתתפות בדיון בכיתה והגשה שיעורי בית בכתב), הגשת 4 מטלות להכנת רפרט, הצגת רפרט בכיתה (חובה לכל משתתפי הקורס**), כתיבת עבודה סמינריונית או עבודת רפרט.

*מותר להחסיר עד שני שיעורים (כפולים) במהלך הקורס. למחסירים יותר לא תינתן זכות הגשת רפרט ו/או כתיבת עבודה מסכמת, ולא יינתן ציון סופי בקורס.

** הצגת הרפרט בכיתה מהווה תנאי לכתיבת העבודה וקבלת הציון הסופי בקורס.

 

מטלת סוף הקורס

1. הצגת רפרט בכיתה (חובה לכל משתתפי הקורס)

2. כתיבת עבודה סמינריונית (לכותבי עבודת סמינריונית) או הגשת רפרט כתוב (למי שלא צריך לכתוב עבודה סמינריונית)

 

מרכיבי ציון הקורס

- ההגשת שיעורי בית (כולל הגשת 4 מטלות)                                           - 10%

- רפרט                                                                                              - 20%

- עבודה סמינריונית כתובה / רפרט כתוב                                              - 70%

נושאי הקורס (נתון לשינויים)

נושאי השיעורים הספציפיים ורשימת הקריאה הנלווית לכל שיעור יוכתבו בהתאם למהלך הדיון בכיתה.

 

1. מבואות והגדרת מונחי היסוד של הקורס

- מהן האיקונות של ארץ הקודש?

- מהי איקונה – האם קיימת הגדרה אחת ברורה?

 

קריאה:

- Weitzmann, K., The Icon. Holy Images Sixth to Fourteenth Century, London and New York, 1978.

- Belting, H., Likeness and Presence: A History of the Image before the Era of Art, Chicago, 1994, chs. 5-6.

- Kartsonis, A., “The Responding Icon”, in: Safran, L. (ed.), Heaven on Earth: Art and the Church in Byzantium, University Park, PA, 1998, pp. 58-80.

 

 

2. איקונה ומקום קדוש

- פרוסקינטריון כמפה וכאיקונה

- איקונה כהשתקפות המקום הקדוש?

 

קריאה:

- רובין, ר., "מפות יווניות-אורתודוקסיות של ירושלים מהמאות השבע-עשרה והשמונה-עשרה", קתדרה, 155 (תשע"ה), עמ' 17-46.

- Immerzeel, M., “Proskynetaria from Jerusalem”, Eastern Christian Art in its Late Antique and Islamic Context, 2 (1999), pp. 53-62.

- Arad, P., “Landscape and Iconicity: Proskynetaria of the Holy Land from the Ottoman Period”, The Art Bulletin, 100/4 (2018), pp. 62-80.

- Weitzmann, K., “Loca Sancta and the Representational Arts of Palestine”, Dumbarton Oaks Papers, 28 (1974), pp. 31-55.

 

3. המאפיין המקומי באיקונות של הדמויות הקדושות

- מריה באיקונות של ארץ הקדוש

- קדושים מקומיים באיקונות של ארץ הקודש

 

קריאה:

- ונטורה, י.,  התיאוטוקוס בין פואטיקה לפוליטיקה: תהלוכות מרים בקרב הקהילה היוונית-אורתודוקסית בישראל, עבודת מ''א, האוניברסיטה העברית בירושלים, 2006.

- Gurevich, D. and Harani, Y., “Philoumenos of Jacob’s Well: The Birth of a Contemporary Ritual Murder Narrative”, Israel Studies, 22/2 (Special Section: Religion And Ethnicity) (2017), pp. 26-54.

 

4. האיקונה בכנסיות הקתוליות של ארץ הקודש

- האיקונה המלכיתית

- האיקונה הקתולית – תופעה מקומית או כלל עולמית?

- איקונה ככלי למאבק פוליטי

- איקונה דוברת העברית

 

קריאה:

- Immerzeel, M., Syrian Icons: Collection Antoine Touma (exh. cat.), Gent, 1997.

- Visel, J., Icons in the Western Church: Toward a More Sacramental Encounter, Collegeville, Minnesota, 2016.

- Farimacci, E., “The Israeli-Palestinian Separation Wall and the Assemblage Theory: The Case of the Weekly Rosary at the Icon of Our Lady of the Wall”, Journal of Ethnology and Folkloristics, 11/1 (2017), pp. 83-110.

 

5. סיור (יעד הסיור ייקבע על-פי אישור האוניברסיטה)

 

 

ביבליוגרפיה בסיסית

 

- Belting, H., Likeness and Presence: A History of the Image before the Era of Art, Chicago, 1994.

- Brubaker, L., and Haldon, J. F., Byzantium in the Iconoclast Era (c. 680-850):                            A History, Cambridge and New York, 2011.

- Chammas, J., The Melkite Church, tr. Schmalenbach, C., Jerusalem, 1992.

- Cormack, R., Writing in Gold: Byzantine Society and Its Icons, London, 1985.

- Derieva, R., The Meaning of Mystery: Icons of the Holy Land, Jerusalem, 1998.

- Eastmond, A., James, L., and Cormack, R. (eds.), Icon and Word: The Power of Images in Byzantium; Studies Presented to Robin Cormack, London, 2003.

- Farimacci, E., “The Israeli-Palestinian Separation Wall and the Assemblage Theory: The Case of the Weekly Rosary at the Icon of Our Lady of the Wall”, Journal of Ethnology and Folkloristics, 11/1 (2017), pp. 83-110.

- Gurevich, D. and Harani, Y., “Philoumenos of Jacob’s Well: The Birth of a Contemporary Ritual Murder Narrative”, Israel Studies, 22/2 (Special Section: Religion And Ethnicity) (2017), pp. 26-54.

- Hetherington, P. (ed.), The 'Painter's Manual' of Dionysius of Fourna, London, 1974.

- Immerzeel, M., “Proskynetaria from Jerusalem”, Eastern Christian Art in its Late Antique and Islamic Context, 2 (1999), pp. 53-62.

- Immerzeel, M., Syrian Icons: Collection Antoine Touma (exh. cat.), Gent, 1997.

- Kenaan-Kedar, N., The Madonna of the Prickly Pear Cactus: Tradition and Innovation in 19th- and 20th-century Christian Art in the Holy Land, tr. Paz, N., Jerusalem, 2010.

- Kitzinger, E., “The Cult of Images in the Age before Iconoclasm”, Dumbarton Oaks Papers, 8 (1954), pp. 83-150.

- Kühnel, B., “‘Loca sancta and the Representational Arts’: A Reconsideration”, in: Brandmüller, W. (ed.), L’idea di Gerusalemme nella spiritualità cristiana del medioevo (Pontificio Comitato di Scienze Storiche, Atti e Documenti), Città del Vaticano, 2003, pp. 77-87.

- Kühnel, G., “Das Kreuzkloster: neue Erkenntnisse zur Geschichte, Legende und zu den Malereien”, L’idea di Gerusalemme nella spiritualità cristiana del Medioevo, 2003, pp. 166-183.

- Kühnel, G., “Die Geschichte des Kreuzholzes vor Christi Tod und das Kreuzkloster in Jerusalem”, Marburger Jahrbuch für Kunstwissenschaft, 41 (2014), pp. 7-22.

- Kühnel, G., Wall Painting in the Latin Kingdom of Jerusalem (Frankfurter Forschungen zur Kunst), Berlin, 1988.

- Neuhaus, D., “Who are the Christians in Israel today?”, Latin Patriarchate of Jerusalem, December 6th, 2016, http://en.lpj.org/2016/12/22/who-are-the-christians-in-israel-today, accessed 20.10.2017.

- O’Mahony, A. (ed.), The Christian Communities of Jerusalem and the Holy Land: Studies in History, Religion and Politics, Cardiff, 2003.

- O’Mahony, A. and Loosley, E. (eds.), Eastern Christianity in the Modern Middle East (Culture and Civilization in the Middle East 20), London and New York, 2010.

- O’Mahony, A., Gunner, G. and Hintlian, K. (eds.), The Christian Heritage in the Holy Land, London, 1995.

- Ovadiah, A., Corpus of the Byzantine Churches in the Holy Land (Theophaneia, 22), Bonn, 1970.

- Pentcheva, B.V., Icons and Power: The Mother of God in Byzantium, University Park, Pa., 2006.

- Pringle, D., The Churches of the Crusader Kingdom of Jerusalem: A Corpus, Cambridge (England) and New York, 1993.

- Roussos, S., “The Greek Orthodox Patriarchate and Community of Jerusalem”, in: O’Mahony, A., Gunner, G. and Hintlian, K. (eds.), The Christian Heritage in the Holy Land, London, 1995, pp. 211-224.

- Sevy, R.T., “Development of a Vernacular Language in Nineteenth-Century Icon Painting in the Holy Land”, in: Bornstein, C.V. and Fishhof, G. (eds.), Pictorial Languages and their Meanings: Liber amicorum in Honor of Nurith Kenaan-Kedar (The New Middle Ages), Tel-Aviv, 2006, pp. 459-470.

- Shalev-Khalifa, N., “Redesign of the Armenian Chapel of St. Gregory the Illuminator in the Holy Sepulchre during the 20th Century”, in: Bornstein, C.V. and Fishhof, G. (eds.), Pictorial Languages and their Meanings: Liber amicorum in Honor of Nurith Kenaan-Kedar (The New Middle Ages), Tel-Aviv, 2006, pp. 471-490.

- Shapiro, H., A Jerusalem Passion: Kyrillos Veniadis’ Crucifixion in the Greek Orthodox Church of Bethphage, MA Thesis, The Hebrew University of Jerusalem, 2012.

- Skalova, Z., “A Holy Map to Christian Tradition: Preliminary Notes on Painted Proskynetaria of Jerusalem”, Eastern Christian Art in its Late Antique and Islamic Context, 2 (2005), pp. 93-104.

- Stadler, N. and Luz, N., “Following the Tomb in the Womb: The Veneration at the Tomb of Mary and the Makkam of Abu al- Hijla”, Journal of Anthropological Research, 70 (2014), pp. 183-205.

- Stadler, N., “Appropriating Jerusalem’s Disputed Lands through Sacred Spaces: Female Rituals at the Tombs of Mary and Rachel”, Anthropological Quarterly, 88 (2015), pp. 725-758.

- Stoffregen-Pedersen, K., “Ethiopian Iconography in Jerusalem 1970-1990”, in: Henze, P.B. (ed.), Aspects of Ethiopian Art from Ancient Axum to the 20th Century, London, 1993, pp. 141-144.

- Stone, M.E., R. Ervine, R. and Stone, N. (eds.), The Armenians in Jerusalem and the Holy Land, Leuven 2002.

- Tradigo, A., Icons and Saints of the Eastern Orthodox Church, Los Angeles, 2006.

- Tsimhoni, D., “Christians in Jerusalem: A Minority at Risk”, Journal of Human Rights, 4 (2005), pp. 391-417.

- Tzaferis, V., The Monastery of the Holy Cross in Jerusalem, Jerusalem, 1987.

- Vassilaki, M. (ed.), Images of the Mother of God: Perceptions of the Theotokos in Byzantium, London, 2005.

- Vikan, G., Sacred Images and Sacred Power in Byzantium, London, 2003.

- Visel, J., Icons in the Western Church: Toward a More Sacramental Encounter, Collegeville, Minnesota, 2016.

- Weitzmann, K., “Loca Sancta and the Representational Arts of Palestine”, Dumbarton Oaks Papers, 28 (1974), pp. 31-55.

- Weitzmann, K., The Icon. Holy Images Sixth to Fourteenth Century, London and New York, 1978.

- Wolf, G., “Icons and Sites: Cult Images of the Virgin in Mediaeval Rome”, in: Vassilaki, M. (ed.), Images of the Mother of God: Perceptions of the Theotokos in Byzantium, London, 2005, pp. 23-49.

- Wolf, G., Shalem, A. and Maayan, D., Facing the Wall: The Palestinian-Israeli Barriers, Cologne, 2011.

 

-  דורון, י., אמנות המאה ה-19 בכנסייה היוונית-אורתודוקסית על שם יוחנן המבשר בירושלים: האיקונוסטזיס הגדול ומחזור ציורי האיקונות, עבודת דוקטורט, אוניברסיטת תל אביב [2014].

- ונטורה, י.,  התיאוטוקוס בין פואטיקה לפוליטיקה: תהלוכות מרים בקרב הקהילה היוונית-אורתודוקסית בישראל, עבודת מ''א, האוניברסיטה העברית בירושלים, 2006.

-  טרייסטר, ט., האיקונוסטזיס בכנסית הקבר של גיאורגיוס הקדוש בלוד: עבודת אמנות מייצגת קהילה, עבודת ד''ר, אוניברסיטת תל-אביב, תשס“ט [2009].

-  כנען-קדר, נ. (עורכת), יצירה עלומה: פרקים באמנות הנוצרית בארץ הקודש, 1969-1741, תל אביב [2014].

-  כנען-קדר, נ. וגם פישהוף, ג. (עורכים), הנצרות ומקומה בתרבות החזותית ובאמנויות בארץ (מותר 21), תל אביב [2014].

-  לוי, א., התכנית העטורית של כנסית גאורגיוס הקדוש ברמלה במאה ה-19, אוניברסיטת תל אביב, תשע"ד [2014].

-  צבי, ר.ת., התפתחות ציור האיקונות, משמעותן וייחודן בכנסייה המלכיתית יוונית-קתולית במאה התשע עשרה בארץ הקודש, עבודת ד''ר, אוניברסיטת תל-אביב, תשס''ה [2005].

-  צבי, ר.ת., כנסית אנדראוס הקדוש היונית קתולית עכו העתיקה, עבודת מ''א, אוניברסיטת תל-אביב, תש"ס  [1999].

-  קולבי, ש., הכנסיות הנוצריות במדינת ישראל, ירושלים, תש''ב [1972].

- רובין, ר., "מפות יווניות-אורתודוקסיות של ירושלים מהמאות השבע-עשרה והשמונה-עשרה", קתדרה, 155 (תשע"ה), עמ' 17-46.

-  רפ, ד., הכנסיות היפות בישראל, ירושלים [2011].

-  שילר, א. (עורך), מדריך לאתרים נוצריים בישראל (אריאל: כתב עת לידיעת ארץ-ישראל 85-87), 1992 [תשנ''ב].

-  שלו-כליפא, נ., אל גן נעול: סיורים במנזרי הארץ, אור יהודה, תשס''ה [2005].

-  שלו-כליפא, נ., מחזורי ציורי הקיר בכנסיות ובמנזרים הקתוליים בארץ הקודש 1948-1917: כנסיית סטפנוס הקדוש בבית ג'ימאל ואסכולות הציור הדתי הנוצרי בארץ, עבודת דוקטורט, אוניברסיטת תל-אביב, תש''ע  [2010].

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת