חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  מחשבות על צילום: ארכיון, עדות, זהות
  Theories and Histories of Photography: Archive, Evidence and Identity                                
0821-3737
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
קבוצה 01
סמ'  ב'1400-1800200מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר מימון ורד
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

הסמינר מתמקד במושגים מרכזיים ובעיות בהיסטוריה של החשיבה הביקורתית על הצילום כגון: תת-מודע אופטי, אינדקס, ארכיון, ודוקומנט. מטרת הסמינר לחשוף את הסטודנטים לגישות שונות בחשיבה על צילום ולהדגיש את מורכבותו כשדה לימוד היסטורי ותיאורטי. בהקשר זה הסמינר יעסוק לא רק בתצלום הבודד כאובייקט אמנותי "אוטונומי", אלא בצילום כמערכת מורכבת של פרקטיקות אסתטיות, תרבויות ומוסדיות שמהוות חלק אינטגרלי מההיסטוריה של המודרניות ומהתרבות החזותית הגלובלית העכשווית. לצד עבודות של אמנים, יבחן הסמינר תצלומים עיתונאיים, אנתרופולוגיים, רפואיים ואף צילומי משפחה תוך כדי שהוא מתמקד במקרי מבחן מרכזיים מההיסטוריה של הצילום כגון: התצלומים הרפואיים של ז'אן-מרטין שרקו, תצלומי המשטרה של ברטיון, הפרוייקט הטיפולוגי של אוגוסט זאנדר, תערוכת "משפחת האדם" שהוצגה ב-MoMa ב-1955.  

Course description

This seminar focuses on key concepts and problems within the history of critical and theoretical writing about photography. Concepts such as aura, optical unconscious, index, archive, and document are analyzed and discussed in order to expose students to different approaches to photography as an inherently interdisciplinary field of study. The seminar is thus concerned not only with the study of autonomous artistic photographs, but with the complex set of practices (institutional, cultural, ideological, professional, and aesthetic) that inform the production, dissemination, and reception of photographs. Topics include particular case studies from the history of photography such as the 1955 MOMA exhibition The Family of Man, the typological project of August Sander, the Iconographie photographique de la Salpêtrière by Jean-Martin Charcot, as well as analysis of journalistic, activist, anthropological, and family photographs. 

 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-3737-01 מחשבות על צילום: ארכיון, עדות, זהות
Theories and Histories of Photography: Archive, Evidence and Identity
שנה"ל תש"ף | סמ'  ב' | ד"ר מימון ורד

666סילבוס מפורט/דף מידע

 

אוניברסיטת תל אביב

הפקולטה לאמנויות

החוג לתולדות האמנות

מחשבות על צילום: ארכיון, עדות, זהות

Theories and Histories of Photography: Archive, Evidence and Identity

סמינר לתואר ראשון, תש"פ, סימסטר ב', 4 ש"ס, יום ג' 14-18, חדר 200, בניין מקסיקו

ד"ר ורד מימון

דואר אלקטרוני: maimonv@gmail.com 

שעות קבלה: בתיאום מראש דרך דואר אלקטרוני

 

מחשבות על צילום: ארכיון, עדות, זהות

 

תיאור הסמינר:

הסמינר מתמקד במושגים מרכזיים ובעיות בהיסטוריה של החשיבה הביקורתית על הצילום כגון: תת-מודע אופטי, אינדקס, ארכיון, ודוקומנט. מטרת הסמינר לחשוף את הסטודנטים לגישות שונות בחשיבה על צילום ולהדגיש את מורכבותו כשדה לימוד היסטורי ותיאורטי. בהקשר זה הסמינר יעסוק לא רק בתצלום הבודד כאובייקט אמנותי "אוטונומי", אלא בצילום כמערכת מורכבת של פרקטיקות אסתטיות, תרבויות ומוסדיות שמהוות חלק אינטגרלי מההיסטוריה של המודרניות ומהתרבות החזותית הגלובלית העכשווית. לצד עבודות של אמנים, יבחן הסמינר תצלומים עיתונאיים, אנתרופולוגיים, רפואיים ואף צילומי משפחה תוך כדי שהוא מתמקד במקרי מבחן מרכזיים מההיסטוריה של הצילום כגון: התצלומים הרפואיים של ז'אן-מרטין שרקו, תצלומי המשטרה של ברטיון, הפרוייקט הטיפולוגי של אוגוסט זאנדר, תערוכת "משפחת האדם" שהוצגה ב-MoMa ב-1955.  

 

This seminar focuses on key concepts and problems within the history of critical and theoretical writing about photography. Concepts such as aura, optical unconscious, index, archive, and document are analyzed and discussed in order to expose students to different approaches to photography as an inherently interdisciplinary field of study. The seminar is thus concerned not only with the study of autonomous artistic photographs, but with the complex set of practices (institutional, cultural, ideological, professional, and aesthetic) that inform the production, dissemination, and reception of photographs. Topics include particular case studies from the history of photography such as the 1955 MOMA exhibition The Family of Man, the typological project of August Sander, the Iconographie photographique de la Salpêtrière by Jean-Martin Charcot, as well as analysis of journalistic, activist, anthropological, and family photographs. 

 

 

דרישות:

הסמינר מחייב נוכחות והשתתפות פעילה בדיונים אשר יערכו בכיתה.

קריאה שוטפת והגשת 3 דוחות קריאה                      30%

הכנה למפגשים שבועיים כרוכה בקריאות של טקסטים שמורים אלקטרונית (מודל). סטודנטים נידרשים להגיש במהלך הסימסטר 3 דוחות קריאה קצרים (1-2 עמ') על הטקסטים.  

רפרט ועבודת גמר                                                0%7

מתן ציון על הקורס מותנה בהצגת רפרט בכיתה (20 דקות) ובהגשת עבודת גמר.

 

* הסילבוס נתון לשינויים

לוח פגישות

שיעור 1

הקדמה לקורס

 

 

            1. טכנולוגיות של חזרה:שיעתוק, הפצה, שיתוף

 

שיעור 2

הילה, תת-מודע אופטי וה-networked image

ולטר בנימין, "יצירת האמנות בעידן השיעתוק הטכני", מבחר כתבים, כרך ב': הירהורים (קיבוץ מאוחד, 1996), עמ' 155-176

דניאל רובינשטיין, "דימוי דיגיטלי," מפתח 7 (2014), עמ' 39-54

היטו שטיירל, "לזכות הדימוי הדל", בתוך חלכאי המסך: מסות על פוליטיקה של דימוי חזותי, עמ' 28-38

 

             2. הארכיון: סובייקטיביות וזהות

 

שיעור 3

סובייקטיביות: ידע, מעקב וכוח                              

 מישל פוקו, "הפנאופטיות", בתוך לפקח ולהעניש: הולדת בית הסוהר (רסלינג, 2015), 243-280

Allan Sekula, “The Body and the Archive” in October 39 (Winter 1986), pp. 3-64

Henri A Giroux, “Selfie Culture in the Age of Corporate and State Surveillance,” Third Text 29:3 (2015), pp. 155-164

Amparo Lasén and Edgar Gómez-Cruz, “Digital Photography and Picture Sharing: Redefining the Public/Private Divide,” Knowledge, Technology, Policy 22:3 (2009), pp. 2015-2015

 

 

מומלץ  

* Alisa Tifentale, “The Selfie: Making Sense of the “Masturbation of Self-Image” and the “Virtual Mini-Me,” http://selfiecity.net/#theory

 

שיעור 4

זהות: השפה האוניברסלית של הטבע

רולאן בארת, "המשפחה הגדולה של בני האדם", מיתולוגיות) 1998), עמ' 213-216

Allan Sekula, “The Traffic in Photographs” in Art Journal vol. 41 no. 1 (Spring 1981), pp. 15-25

David Machin, “Building the World’s Visual Language: The Increasing Global Importance of Image Banks in Corporate Media,” Visual Communication 3:3 (2004), pp. 316-336

מומלץ

* Ariella Azoulay, “’The Family of Man’: A Visual Universal Declaration of Human Rights,” in The Human Snapshot, eds. Thomas Keenan and Tirdad Zolghadr (Sternberg Press, 2013), pp.19-48

 

 

שיעור 5

Counter-Archives

Jo-Anne Driessens, “Relating to Photographs,” Michael Aird, Growing Up with Aborigines,” in Photography’s Other Histories, eds. Christopher Pinney and Nicolas Petersen (Durham and London: Duke University Press, 2003), pp. 17-39

Catherine Zuromskis, Snapshot Photography: The Lives of Images (Cambridge, Mass., The MIT Press, 2013), pp. 1-17

 

             3. זיכרון ועדות

שיעור 6

אינדקס

רולאן בארת, מחשבות של הצילום (כתר, 1988)

José van Dijck, “Digital Photography: Communication, Identity, Memory,” Visual Communication 7:1 (2008), pp. 57-76

 

שיעור 7

זיכרון ועדות

Georges Didi-Huberman, Images in Spite of All, pp. 3-40

אייל וייצמן ותומס קינן, הגולגולת של מנגלה: לידתה של האסתטיקה הפורנזית (רסלינג 2012)

 

שיעור 8

הסבל של אחרים I

סוזאן זונטאג, להתבונן בסבלם של אחרים, (מודן,2005)

Tom Junod, “The Falling Man,” in Picturing Atrocity, ed. Geoffrey Batchen (Reaktion Books, 2012, pp. 167-175

Dora Apel, “Torture Culture: Lynching Photographs and the Images of Abu Ghraib,” Art Journal, vol. 64, no. 2 (Summer, 2005), pp. 88-100

 

שיעור 9

הסבל של אחרים II

אריאלה אזולאי, האמנה האזרחית של הצילום (רסלינג, 2006) עמ' 95-181

 

שיעור 10

צילום אזרחי ואקטיביזם חזותי

Kari Andén-Papadopoulos, “Citizen Camera-Witnessing: Embodied Political Dissent in the Age of ‘Mediated Mass Self-Communication,” New Media Society 16:5 (2014), pp. 753-769

Vered Maimon, “Surviving Images and Images of Survival: On Activestills’ Photographs of Protest,” in Vered Maimon and Shiraz Grinbaum, eds., Activestills: Photography as Protest in Palestine/Israel (London: Pluto Press, 2016), pp. 74-87.

מומלץ

* רותי גינזבורג, והייתם לנו לעיניים: אירגוני זכויות אדם ישראליים בשטחים הכבושים מבעד לעין המצלמה (רסלינג, 2014), עמ' 67-94

 

שיעור 11

הצגות סטודנטים

 

 

שיעור 12

הצגות סטודנטים

 

שיעור 13

הצגות סטודנטים

 

 

 

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת