חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  לכתוב את "החיים": ג'ורג'יו ואזארי ו"המצאת" הרנסנס
  Writing the ?Vite?: Giorgio Vasari and the invention of Renaissance                                  
0821-3022
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
קבוצה 01
סמ'  א'1200-1600200מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר הנדלר יוסף
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

ואולי הרנסנס, הסגנון האמנותי המצליח בתולדות המערב, היה בכלל המצאה ספרותית של אמן מתוסכל? ג'ורג'יו ואזארי  Giorgio Vasari צייר, אדריכל וסופר (ארצו 1511 – פירנצה 1574) נחשב בעיני רבים להיסטוריון האמנות המודרני הראשון. שתי המהדורות שפירסם עוד בחייו של "חיי הפסלים, הציירים והאדריכלים" המכונים בקיצור באיטלקית Le Vite  (1550, 1568) קיבעו את הסטנדרט לכתיבה על אמנות בעת המודרנית המוקדמת והגדירו את גבולות ומאפייני הסגנון המכונה "רנסנס". וזארי שרטט אפוס רחב יריעה מצ'ימבואה וג'וטו ועד למיכלאנג'לו (במהדורה הראשונה) ועד לעצמו (במהדורה הראשונה) שהקיף שלוש מאות שנים של אמנות איטלקית בכלל ופיורנטינית בפרט.

 

לאחר שנים בהן הקריאה בואזארי התמקדה בדיוק ההיסטורי של הפרטים אותם סיפק בשרשרת הביוגרפיות שכתב תחת הכותרת "החיים", נעשה בעשורים האחרונים מאמץ להבין את ואזארי כהיסטוריון אך גם ככותב מתוחכם ופורה ביותר שהצליח לברוא ויש מי שטוענים אף להמציא סגנון אמנותי חדש. ההגדרה העוצמתית שסיפק של הרנסנס כסיפור ההצלחה הגדול ביותר בתולדות האמנות המערבית המשיכה להכתיב את המבט על אמנות התקופה ואמניה המובילים במשך מאות בשנים.

 

הסמינר שם לעצמו למטרה להבין את אותה "המצאה", דרכי פעולתה והתקבלותה. אנחנו נעסוק בדמותו של ואזארי עצמו וכישוריו האמנותיים, בקריאה השוואתית בין שתי המהדורות שהוציא ל"חיים" ובהשפעה מרחיקת הלכת שהייתה למפעלו על תולדות האמנות. בין השאר ננתח מספר מקרי מבחן לכתיבה אודות אמנים כגון מיכלאנג'לו, רפאל, פרמיג'יאנינו, פונטורמו ואחרים וננסה לעמוד על ההשפעה שהייתה לנארטיב של ואזרי על התפיסה של האמנים לאורך השנים. נבחן גישות שונות לקריאה בו ובראשן אלו של פטרישיה רובין ושל פול ברולסקי.

Course description

Giorgio Vasari (1511-1574) was in many aspects the most influential writer on Renaissance Art. The seminar will examine his magnum opus, The Lives of the Most Excellent Painters, Sculptors, and Architects also known as The Lives. We will understand the circumctences that led Vasari to write his book, his sources of influence, the mechanism of his second 1568 edition and the impact the books still have on our perception of Renaissance art. In this book, as Patricia Rubin put it, at the heart of the “invention” of the Renaissance.

 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-3022-01 לכתוב את "החיים": ג'ורג'יו ואזארי ו"המצאת" הרנסנס
Writing the ?Vite?: Giorgio Vasari and the invention of Renaissance
שנה"ל תש"ף | סמ'  א' | ד"ר הנדלר יוסף

666סילבוס מפורט/דף מידע

הפקולטה לאמנויות ע"ש יולנדה ודוד כץ

החוג לתולדות האמנות

שם הסמינר: לכתוב את "החיים": ג'ורג'יו ואזארי ו"המצאת" הרנסנס

 

Writing the “Vite“: Giorgio Vasari and the invention of Renaissance

שנת הלימודים תש"ף, סמסטר א (סמינר תואר ראשון, 4 ש"ס)

שם מרצה: ד"ר ספי הנדלר

טלפון: (יימסר בהמשך) דוא"ל: sefy@tauex.tau.ac.il

שעות קבלה: (יימסרו בהמשך) לפי תיאום מראש

 

תיאור הסמינריון

ואולי הרנסנס, הסגנון האמנותי המצליח בתולדות המערב, היה בכלל המצאה ספרותית של אמן מתוסכל? ג'ורג'יו ואזארי  Giorgio Vasari צייר, אדריכל וסופר (ארצו 1511 – פירנצה 1574) נחשב בעיני רבים להיסטוריון האמנות המודרני הראשון. שתי המהדורות שפירסם עוד בחייו של "חיי הפסלים, הציירים והאדריכלים" המכונים בקיצור באיטלקית Le Vite  (1550, 1568) קיבעו את הסטנדרט לכתיבה על אמנות בעת המודרנית המוקדמת והגדירו את גבולות ומאפייני הסגנון המכונה "רנסנס". וזארי שרטט אפוס רחב יריעה מצ'ימבואה וג'וטו ועד למיכלאנג'לו (במהדורה הראשונה) ועד לעצמו (במהדורה הראשונה) שהקיף שלוש מאות שנים של אמנות איטלקית בכלל ופיורנטינית בפרט.

 

לאחר שנים בהן הקריאה בואזארי התמקדה בדיוק ההיסטורי של הפרטים אותם סיפק בשרשרת הביוגרפיות שכתב תחת הכותרת "החיים", נעשה בעשורים האחרונים מאמץ להבין את ואזארי כהיסטוריון אך גם ככותב מתוחכם ופורה ביותר שהצליח לברוא ויש מי שטוענים אף להמציא סגנון אמנותי חדש. ההגדרה העוצמתית שסיפק של הרנסנס כסיפור ההצלחה הגדול ביותר בתולדות האמנות המערבית המשיכה להכתיב את המבט על אמנות התקופה ואמניה המובילים במשך מאות בשנים.

 

הסמינר שם לעצמו למטרה להבין את אותה "המצאה", דרכי פעולתה והתקבלותה. אנחנו נעסוק בדמותו של ואזארי עצמו וכישוריו האמנותיים, בקריאה השוואתית בין שתי המהדורות שהוציא ל"חיים" ובהשפעה מרחיקת הלכת שהייתה למפעלו על תולדות האמנות. בין השאר ננתח מספר מקרי מבחן לכתיבה אודות אמנים כגון מיכלאנג'לו, רפאל, פרמיג'יאנינו, פונטורמו ואחרים וננסה לעמוד על ההשפעה שהייתה לנארטיב של ואזרי על התפיסה של האמנים לאורך השנים. נבחן גישות שונות לקריאה בו ובראשן אלו של פטרישיה רובין ושל פול ברולסקי.

 

 

Brief course description

Giorgio Vasari (1511-1574) was in many aspects the most influential writer on Renaissance Art. The seminar will examine his magnum opus, The Lives of the Most Excellent Painters, Sculptors, and Architects also known as The Lives. We will understand the circumctences that led Vasari to write his book, his sources of influence, the mechanism of his second 1568 edition and the impact the books still have on our perception of Renaissance art. In this book, as Patricia Rubin put it, at the heart of the “invention” of the Renaissance.

 

דרישות הקורס

נוכחות (מהווה תנאי להגשת עבודה ולקבלת ציון. מעל לשלושה חיסורים לא תתאפשר הצגת רפרט וכתיבת עבודה), קריאת חובה ממפגש למפגש, הרצאת רפרט, עבודה סמינריונית כתובה.

תנאי קדם

ציון עובר בשיעור ליבה באמנות הרנסנס

מרכיבי הציון הסופי

10% בקיאות בקריאת החובה  דרך הגשת מטלות כתיבה, 20%  רפרט, 70% עבודה סופית

נושאי הקורס

רשימה הכפופה לשינויים

1) מבוא כללי אודות ג'יורג'יו ואזארי האמן והסופר

 2) המהדורה הראשונה של "חיי הפסלים, הציירים והאדריכלים" נסיבות כתיבתה וההשפעות על ואזארי

3) השינויים שהובילו לפירסום המהדורה השניה. נבחן שורה של ביוגרפיות נבחרות ואת השינויים שהוכנסו בהן

4) הספרים כאובייקטים: התבוננות במהדורות השונות מנקודת המבט החומרית

5) גישות שונות בקריאה בואזארי: מהמאה ה-19 ועד למאה ה-21

6) מורשת ואזארי במאה ה-17, מקרה מבחן

7) רפרטים (הסדר ייקבע יחד עם התלמידים במפגשים הראשונים ויקדשו להם שני המפגשים האחרונים)

רשימת קריאה

ספרי הליבה סביבם תתמקד העבודה בסמינר

 

 

 

P. BAROLSKY, Giotto's Father and the Family of Vasari's Lives, University Park, 1991

 

P. BAROLSKY, Why Mona Lisa Smiles and Other Tales by Vasari University Park, 1993

 

P. BAROLSKY, Michelangelo's Nose. A Myth and Its Maker, 1997

 

D. J. CAST (ed.), The Ashgate Research Companion to Giorgio Vasari, London, 2013

 

CONAWAY BONDANELLA J., BONDANELLA P. (trnas.),  Giorgio Vasari. The Lives of the Artists, Oxford: Oxford world classics, 2002 (for the ebook edition)

 

P. L. RUBIN, Giorgio Vasari Art and History, New Haven and London, 1995

 

 

הערה: הרשימה המלאה תימסר במפגש הראשון

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת