חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  מבוא לאמנות גלובלית מודרנית: תרבות חזותית, קולוניאליזם וגלובליזציה במאות 19-21
  Introduction to Global Art in Modern Age :visual Culture, Colonialism&globalizat                     
0821-1722
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
קבוצה 01
סמ'  א'1400-1600206אמכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר זהר אילת
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

הקורס יבחן במבט ביקורתי את תהליכי גלובליזציה, מעברים בין תרבותיים, ושימוש באמנות ממקורות תרבותיים מגוונים – במהלך המאה ה19, עידן הקולוניאליזם, והשתלטות האימפריות המערביות  על אסיה. נדון באינטרסים פוליטיים, גזעניים ומסחריים, תוך שימת דגש מיוחד על המפגש הבין-תרבותי. נבחן כיצד המפגש עם המערב יצר מערך יחסים היררכי ונצלני, השפעה של תרבות המערב על מסורות מקומיות, ושיבוש ערכים מקומיים, תוך עליית צורות שיח היברידיות ומעורבות. נעסוק בשאלות הייצוג – התערוכות העולמיות הגדולות של המאה ה19; מוזיאונים לאמנות, מוזיאונים אתנוגרפיים; פוסטקולוניאליזם וגלובאליזציה; הביאנלות הגדולות של המאה 20, וביאנלות בפריפריה הגאוגרפית והחברתית של יפן; מקומם והשפעתם של אמנים ממוצא אסייתי ואפריקאי ופועלם במטרופולינים הגדולים של אירופה וארה"ב; ואלו שאלות על אותנטיות, השפעה, עכשוויות, והיברידיות עולות תוך כך.

Course description

The course will critically examine processes of globalization, cross-cultural exchanges, the application of multiple cultural sources in the arts – from the 19th c., the colonial epoch, and the taking-over of Western empires in Asia. We will discuss political, racial and commercial interests, paying special attention to trans-cultural encounters. We shall discuss how the encounter with the West has created a hierarchical and exploitive relationship, the influence of Western culture on local traditions, and the discontinuity of local practices. We shall consider questions of cultural representations – the large 19th century industrial expositions; art museums, and ethnographic museums; post-colonialism and globalization in the arts; the international great biennales exhibitions through the 20th c. and biennales in the geographical and the social periphery of Japan; the place and influence of Asian and African artists, and their activities in the large metropolitan cities of Europe and the USA; what are the questions concerning authenticity, influence, contemporaneity, and hybridity, that  emerge from these practices.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-1722-01 מבוא לאמנות גלובלית מודרנית: תרבות חזותית, קולוניאליזם וגלובליזציה במאות 19-21
Introduction to Global Art in Modern Age :visual Culture, Colonialism&globalizat
שנה"ל תש"ף | סמ'  א' | ד"ר זהר אילת

666סילבוס מפורט/דף מידע

 

מבוא לאמנות גלובלית מודרנית ועכשווית:

תרבות חזותית, קולוניאליזם וגלובליזציה במאות 19-21

Introduction to Modern and Contemporary Global Art:

Visual Culture, Colonialism and Globalization, 19th - 21st C.

                 מספר קורס   0821172201  Course Number  

 

ד"ר אילת זהר

קורס מבוא, סמסטר א' תש"פ

יום ד' 14:00-16:00

שעות קבלה של המרצה ומיקום: לפי תיאום טלפוני מראש

טלפון: 0549208349

דוא"ל:  azohar@tauex.tau.ac.il

 

 

דרישות הקורס:

נוכחות בשיעורים, קריאת ספרות מחקר, בחינת מסכמת.

מרכיבי הציון הסופי:

בחינה מסכמת (100%)

נושאי השיעורים (נתון לשינויים):

נושאי השיעורים הספציפיים ורשימת הקריאה הנלווית לכל שיעור יוכתבו בהתאם למהלך הדיון בכיתה.

תקציר הקורס

הקורס יבחן במבט ביקורתי את תהליכי גלובליזציה, מעברים בין תרבותיים, ושימוש באמנות ממקורות תרבותיים מגוונים – במהלך המאה ה19, עידן הקולוניאליזם, והשתלטות האימפריות המערביות  על אסיה. נדון באינטרסים פוליטיים, גזעניים ומסחריים, תוך שימת דגש מיוחד על המפגש הבין-תרבותי. נבחן כיצד המפגש עם המערב יצר מערך יחסים היררכי ונצלני, השפעה של תרבות המערב על מסורות מקומיות, ושיבוש ערכים מקומיים, תוך עליית צורות שיח היברידיות ומעורבות. נעסוק בשאלות הייצוג – התערוכות העולמיות הגדולות של המאה ה19; מוזיאונים לאמנות, מוזיאונים אתנוגרפיים; פוסטקולוניאליזם וגלובאליזציה; הביאנלות הגדולות של המאה 20, וביאנלות בפריפריה הגאוגרפית והחברתית של יפן; מקומם והשפעתם של אמנים ממוצא אסייתי ואפריקאי ופועלם במטרופולינים הגדולים של אירופה וארה"ב; ואלו שאלות על אותנטיות, השפעה, עכשוויות, והיברידיות עולות תוך כך.

Course Abstract

The course will critically examine processes of globalization, cross-cultural exchanges, the application of multiple cultural sources in the arts – from the 19th c., the colonial epoch, and the taking-over of Western empires in Asia. We will discuss political, racial and commercial interests, paying special attention to trans-cultural encounters. We shall discuss how the encounter with the West has created a hierarchical and exploitive relationship, the influence of Western culture on local traditions, and the discontinuity of local practices. We shall consider questions of cultural representations – the large 19th century industrial expositions; art museums, and ethnographic museums; post-colonialism and globalization in the arts; the international great biennales exhibitions through the 20th c. and biennales in the geographical and the social periphery of Japan; the place and influence of Asian and African artists, and their activities in the large metropolitan cities of Europe and the USA; what are the questions concerning authenticity, influence, contemporaneity, and hybridity, that  emerge from these practices.

פרוט השעורים

1.קריאה תאורטית: קולוניאליזם מהו? הודו והאימפריה הבריטית

הודו, שהפכה להיות "היהלום שבכתר" המושבה הגדולה ביותר של האימפריה הבריטית, נכבשה אט אט מתוך מהלכים של השתלטות כלכלית ודיכוי של השלטון המקומי. נבחן את המקרה של הצייר ראוי רג'ה וארמה (Ravi Raja Varma) וציור השמן בהודו. למרות שהשפעתה של בריטניה על הודו היא מכרעת, ניגע גם בסוגיה של השפעת הודו על בריטניה דרך מקרה הבוחן של הפביליון המלכותי בברייטון.

נדון בתאוריה של פרופ' סנג'יי סוברהאמניאם "היסטוריות מקושרות" – ובתיאורים בריטיים בציור מוגאלי, כמו גם ציטוטים של ציור מוגאלי בעבודתו של רמברנדט.

 

קריאה מומלצת

גדי אלגזי, "על היסטוריות מחוברות ופניה הלא-מוכרות של המודרנה: שיחה בין סנג'איי סוּבּרַהמָניָאם לדוד שולמן וגדי אלגזי" היסטוריה 22 (2008):2-28.

2.קומודור פרי ביפן

  קומודור פרי ופתיחת יפאן - תאורים יפאניים לעומת תאורים אמריקאיים; המפגש הטראומטי בין ספינות התותחים של הקומודור מת'יו פרי ושלטון הסמוראים ביפאן הביאו לידי תאורים הדדיים של עוצמת המפגש. בשעור נסקור דימויים יפאנים של הולנדים ואמריקאיים ודמויים אמריקאיים של יפאנים, כולל תמונות בסגנון נגסאקי ובסגנון יוקוהאמה. נתבונן בתערוכות העולמיות הגדולות של המאה ה19, וייצוגי האחר במרחב הארופאי; מלחמות האופיום וחברת הודו המזרחית.

 

קריאה מומלצת

John Dower, “Black Ships & Samurai: Commodore Perry and the Opening of Japan (1853-1854),” MIT Visualizing Cultures, online essay

http://ocw.mit.edu/ans7870/21f/21f.027/black_ships_and_samurai/index.html

 

 

3.אוריינטאליזם

נעסוק במושג ה"אוריינטאליזם" בהקשרו הצרפתי, הצפון אפריקאי, הערבי - והשלכותיו על מזרח אסיה. בשעור זה נעיין במאמריהם של אדוארד סעיד, לינדה נוכלין.

 

קריאת חובה 1 ו 2

אדוארד סעיד (2000, מ1978). 'הקדמה', אוריינטליזם, תל-אביב: עם עובד, 1-30.

Nochlin, Linda ”The Imaginary Orient,” The Politics of Vision (New York: Harper and Row, 1989), 33-60.

 

4. צילום, וציור שמן בתרבות יפן 

תהליך הקליטה של שפת הפרספקטיבה וההצללה היה לתהליך טעון תרבותית, בעל עליות וירידות. בסופו, ציור השמן נקלט ביפאן תחת המושג "אבורה א", תוך שהוא משנה את פניה של האמנות המסורתית, מעולם של ציור דיו המושפע מן המסורת הסינית, לסגנון הציור של ניהונגא אשר הטמיע אל תוכו את עקרונות היסוד של ציור השמן הארופאי. תהליך זה של דחיה וקבלה כרוך גם בכניסת של שפת הצילום והשימוש שנעשה במדיום זה ביפאן. גם הציור הסיני לא נשאר אדיש למסורת ההתבוננות וליציאה אל הטבע ואימף אותן אל הסגנונות המודרניים של המאה 20.

 

קריאת חובה 3

Karatani, Kojin (1998). “Uses of Aesthetics: After Orientalism,” Boundaries 2(25) 2, Special issue on Edward W. Said (Summer 1998):145-160

 

 

5. קולוניאליזם ארופאי בסין; צילום, וציור שמן בתרבות סין

חלקו המערבי של ארמון הקיץ הישן נבנה על ידי מלומדים איטלקיים, שתכננו את הגן והמבנים שבו בסגנון איטלקי מרהיב בנוי שיש, פיאצות, מבוך ומזרקות. אולם אותו ארמון הוחרב בידי כוחות צבא בריטניה במלחמת האופיום השניה.

גם הציור הסיני לא נשאר אדיש למסורת ההתבוננות וליציאה אל הטבע ואימף אותן אל הסגנונות המודרניים של המאה 20.

 

קריאה מומלצת

Guo Daiheng.ch. 5 “The Inferno of 1860”, and ch. 13 “Xiyang Building Complex (Complex of European Buildings), in: China’s Lost Imperial Garden-(Shanghai: Shanghai Press, 2016), 30-33 and 192-207.

 

6. ייצוגי האחר בצילום של המאה ה19: פליקס ביאטו, סמואל בורן, ג'ון תומסון, ראימונד פון שטילפריד

האם הצילום, אשר נתפס כמדיום אובייקטיבי ומכני, מתעד את תרבויות אסיה באופן אובייקטיבי ובלתי משוחד? סוגיה זו תיבחן על ידי התבוננות בעבודותיהם של צלמים ארופאים בהודו, בסין וביפאן.

 

קריאה מומלצת

Ryan, James R. “’Photographing the natives,” ch. 5 in: Picturing Empire: Photography and the Visualizations of the British Empire (Chicago: The University of Chicago Press, 1997), 140-182.

7.  אימפרסיוניזם, פוסט-אימפרסיוניזם, קוביזם ופוביזם: השפעות התרבות החזותית של יפן, טהיטי ואפריקה על האמנות המודרנית באירופה

כשם שהמסורות המקומיות של יפן וסין התמודדו מחדש עם תפיסות הייצוג ודרכי העבודה של תרבות אירופה לאחר המפגש עם מסורת ציור השמן, תפיסת ההתבוננות, והריאליזם האירופאי, כך גם הציור האירופאי, בחיפושו אחר דרכי ייצוג חדשות המתקיימות מעבר למבט וליצוג ריאליסטי, פנה אל מקורות העשייה שצמחו ביפן, והגיעו לאירופה כגופי ידע ונסיון חזותי משמעותיים. נדון ביצירתם של ון גוך, גוגן, פיקאסו ומאטיס לאור ההבנה של קשרי אירופה עם אסיה ואפריקה. בין השאר, נדון בציור "היפאנית" של קלוד מונה, ובגלגוליו של האובייקט והמושג "קימונו." נתייחס  לארוע הקונטרוברסיאלי בMFA  בקיץ 2015 .

 

8. התערוכות העולמיות הגדולות

בשיעור זה נעסוק בשאלה של ייצוג האחר – תערוכות פריק שואוס בתחילת המאה ה19; שרה ברטמן וייצוג ההוטנטוטים בתרבות המערב; התערוכות הגדולות של מחצית וסוף המאה ה19; התערוכה האנתרופולוגית בפריז 1905.

 

9. המוזיאון האנתרופולוגי והמוזיאון לאמנות: פרימיטיביזם ומודרניות - מי מוצג איפה?

מה בין המוזיאון לאמנות, המוזיאון ההיסטורי, והמוזיאון האנתרופולוגי? מהו הקוד על פיו מחליטים היכן יוצג אובייקט מסויים? האם קוד זה מוצדק? מהו פרימיטיביזם ומהי מודרניות בהקשר של תצוגה? האם האובייקט הדתי הוא גם אובייקט אסטטי?

 

קריאת חובה 4

James Clifford, “Quai Branly in Process,” October Vol. 120 (Spring, 2007): 3-23

 

10. גלובליזציה: הביאנלות לאמנות של העשורים האחרונים

נבחן את אופן ייצוגן של עבודות אמנות עכשווית במגרת הרב לאומי של הבינאלות ונבחן כיצד ישנו ייצוג של רב וטרנס תרבוציות בארועים אלו. נקרא במאמריהם של קאראטני קוג'ין ואריף דירליק, נבחן מודלים של אקטיביזם וגישות ביקוריות כאמצעי להתערבות במבנה ובעמדות פוליטיות מקומיות וביחס לתהליכים; נבחן את אופני ההתייחסות לאמנות המגיעה מתרבויות אסיה, עמדות האוצר והאופן בו מנוסח מפגש זה לטובת הצופה, המוגדר, באופן אקסקלוסיבי כמעט, כצופה מערבי;

מהן ההשפעות של תהליכי קפיטליזציה גלובליים על מצב שוק האמנות, והתגובות לגלובליזציה שכזו. כפי שעולה מבקורתם של פול או'ניל, טרי סמית' ועוד.

 

קריאת חובה 5

O’Neill, Paul. “Biennial Culture and the Emergence of Globalized Curatorial Discourse: Curating in the Context of Biennials and Large Scale Exhibitions Since-1989,” Ch. 2 in: The culture of curating and the curating of culture(s): (Cambridge, MA: The MIT Press, 2012), 51-86.

 

קריאה מומלצת

Ignacio Adriasola, “Japan’s Venice: The Japanese Pavilion at the Venice Biennale and the "Pseudo-Objectivity" of the International,” Archives of Asian Art,  Volume 67(2) (October 2017):209-236.

11. פוסט-קולוניאליזם

עם תום מלחה"ע ה2, ועצמאותן של הקולוניות השונות, התנאים הפוליטיים והחברתיים השתנו מקצה אל קצה: אנשי הקולוניות לשעבר היגרו אל המרכזים המטרופולינים של הערים הגדולות והשפיעו בנוכחותם על מהלך העניינים, פוליטית ותרבותית. בשיעור זה נסקור מספר רעיונות מבית היוצר של הומי בהאבהא, גיאטרי ספיבק, צ'ין ט. מינ-הא, ועוד.

 

קריאת חובה 6

בהאבהא, הומי ק. "החומר הלבן: היבט פוליטי של לובן", תיאוריה וביקורת 20 (2002, מ1998):288-283.

 

12. היברידיות תרבותית באמנות עכשווית

אמנות מאסיה ודימויים מערביים, אמנות מאריקה ושימוש בחומרים מיוצאים מן הקולוניות ומוצרים תעשייתים בעיצוב מקומי;. צילום ושימוש במרחב התרבותי של אסיה ואפריקה; דימויים שנוצאות במערב בהשפעת אמנות מרבויות מינוריות.

 

 

 

13. שעור סיכום

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת