יסודות הכתיבה האקדמית
Principles of Academic Writing
ד"ר עדי אפעל-לאוטנשלגר
תרגיל , 2 ש"ס
סמסטר א'
ימי ב'
18-20
שעות קבלה: בתיאום מראש במייל adilautenef@gmail.com
טלפון: 03-6409481
תיאור הקורס:
התרגיל יעסוק ביסודות הטכניקה של הכתיבה האקדמית. נכיר את כלי הכתיבה הנכונה ואת כללי הציטוט והכיתוב, נבין כיצד באופן כללי יש לבנות טיעון במאמר. נדון במאפיינים המיוחדים לכתיבה על האמנות בהקשר האקדמי, ונשווה בין הכתיבה האקדמית לז'אנרים נוספים של כתיבה על אמנות (כמו- ביקורת אמנות, תיאוריה של אמנות, כתיבה של אמנים). נקרא בכתביהם של חוקרים מרכזיים במאמרי-דוגמא ונראה כיצד באלו מתנסחים היגדים והבנות לגבי יצירות האמנות.
The lesson will concentrate on delivering the technical principles of academic writing. We will learn the tools of constructive writing and the rules for citation and data-notes. We will try to understand how in general should an argument be constructed in an article. The special characters of writing about art in the academic context will be discusses, and compared to other genres of writings about art (as art criticism, theory of art, artists’ writings), we will examine a variety of writings by seminal scholars, and check in what manners arguments, observations and insights regarding artworks are being articulated.
חובות התלמידים: נוכחות מלאה (תנאי כללי לקבלת ציון), הגשה של שלושה תרגילים במהלך הסמסטר ( 20% כל אחד, סה"כ 60% מהציון ) , הצגה של אחד מן התרגילים בכיתה (40%)
הערה: התלמידים יקבלו את העמודים הספיציפים לעבודה, את חומר הקריאה (מלבד לחומר של השיעור האחרון) בצורת תדפיסי פי.די. אף במהלך הסמסטר .
נושאי הקורס:
שיעור 1: מהו טקסט אקדמי במדעי הרוח? וכיצד מתמקמת הכתיבה של תולדות האמנות במדעי הרוח?
שיעור 2: האתיקה של הפרסום במדעי הרוח (מראי מקום, רשימה ביבליוגרפיה, בעיות של תיארוך, קריאה עיוורת ותהליכי שיפוט). השימוש בדימויים.
שיעור 3: המבנה היסודי של הטיעון הרציונאלי ופרישתו על-גבי מבנה של מאמר. ההבדל בין תזה להיפותזה. כיצד להוכיח ולתקף תזה במדעי הרוח ובפרט בתולדות האמנות.
שיעור 4: שיטות חיפוש, מקורות מידע, ספריות וארכיונים.
שיעור 5: תיאור פורמאלי של יצירות חזותיות. טקסט לדיון מתוך היינריך ולפלין, מושגי יסוד בתולדות האמנות, מגרמנית: נחמן בן-עמי. ירושלים: מוסד ביאליק, 1963
שיעור 6: בניית אפארטוס של מתן משמעות : ארווין פנופסקי, איקונוגרפיה ואיקונולוגיה: מבוא לחקר אמנות הרנסאנס. בתוך: המדרשה, 12, גיליון סתיו 2009, עמ' 69–97. מאנגלית ומאיטלקית: אביעד שטיר.
שיעור 7: כתבי אמנים, השפה מלווה עשייה: טקסט מרכזי: הנרי מאטיס, , רשימות של צייר, בני ברק: הקיבוץ המאוחד, 2013
שיעור 8: כתיבת ביקורת האמנות, שאלות של שיפוט, חוות דעת וערך. טקסט מרכזי, חיים גמזו, ביקורות אמנות; תל-אביב : מוזיאון תל אביב לאמנות, 2006.
שיעור 9: תיאוריה של אמנות כז'אנר של כתיבה: ליאון-באטיסטה אלברטי, בתוך: פרקים בתיאוריה של אמנות הרנסאנס והברוק, ירושלים: הוצאת ספרים ע"ש י"ל מאגנס, 1989.
שיעור 10: בנייה של הגדרות סגנוניות, רוזלינד קראוס, "פיסול בשדה המורחב," בתוך: מוזות, גיליון מס' 5-6, פברואר 1989, תרגום מיכל נאמן.
שיעור 11: בין תולדות האמנות לאסתטיקה, קריאה ב: ארנסט גומבריך, סוס עץ, או, שורשי הצורה האמנותית: שתי מסות באסתטיקה (מאנגלית: ברוריה בן ברוך; מבוא: אברהם רונן), תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 1983.
שיעור 12: התבוננות כמפתח להיסטוריה. מישל פוקו, לס מנינס, מתוך: המילים והדברים : ארכיאולוגיה של מדעי האדם / .תרגם מצרפתית, הוסיף הערות וביאורים אבנר להב ; עריכה מדעית - יואל רגב
שיעור 13: מאמרי קטלוג, מאמר: גילה בלס, מתוך הקטלוג ציונה תג'ר: רטרוספקטיבה, אוצרת כרמלה רובין, תל-אביב: מוזיאון תל-אביב לאמנות, 2004.
שיעור 14: ממאמר לספר : מבנה של ספר מחקרי; קובץ מאמרים; מונוגרפיה. (עיון משותף במנוגרפיה עדכנית מן השנים האחרונות בתולדות האמנות). המפגש יכלול את התרגיל: איתור והצגה של מונוגרפיה עדכנית.
ביבליוגרפיה מלווה :
Michel de Certeau, The Writing of History. Translated by Tom Conley. New York: Columbia University Press. 1988.
Margaret Iversen and Stephen Melvill, Writing Art History: Disciplinary Departures, Chicaco and London: University of Chicago Press, 2010.
נסים גל, דיוקן האמנית כעיצוב פנים: על יצירתה של אביבה אורי, תל-אביב: הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2010.
קרלו גינצבורג, היסטוריה, רטוריקה, הוכחה. ירושלים: החברה ההיסטורית הישראלית, 2003.
איבר דאמיש, זכרון ילדות על-ידי פיירו דלה פרנצ'סקה, תל-אביב: הקיבוץ המאוחד, 2008.
רודולף ויטקובר, עקרונות ארכיטקטוניים בעידן ההומניזם, תרגום רון פוקס, תל-אביב: רסלינג, 2010.
היינריך ולפלין, האמנות הקלאסית : מבוא לרנסאנס האיטלקי. תרגם מגרמנית י. דנאי. ירושלים: הוצאת ספרים ע"ש י"ל מאגנס - האוניברסיטה העברית, 1982.
מייר שפירו, מבחר מאמרים בתולדות האמנות, תל אביב : אוניברסיטת תל אביב - הגלריה האוניברסיטאית לאמנות ע"ש גניה שרייבר, 2003.