| |||||||||||||||||||||||||||||||||
למידה הוראה ותקשוב בחברת הידע
Learning, Teaching and Technology in the Knowledge Society |
0723-1300-01 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
חינוך | |||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הקורס מספק מבט כולל על הדרכים בהן טכנולוגיות מידע וידע משולבות בתהליכי הוראה ולמידה בראי האוריינויות החדשות בעידן המידע. תכני הקורס משויכים לארבעה מוקדים: (א) תהליכי למידה משולבים טכנולוגיה; (ב) תהליכי הוראה (פדגוגיה) משולבים טכנולוגיה; (ג) התפתחות טכנולוגיות מידע וידע; (ד) מרחבי יישום של הוראה ולמידה משולבים טכנולוגיה. כל אלה ייבחנו במקביל ליכולות, מיומנויות ואוריינויות הנדרשות בעידן עתיר טכנולוגיה של למידה מכל מקום ובכל זמן.
במהלך הקורס נבחנים הנושאים תוך התייחסות לארבעת המוקדים וכמו כן לשני רבדים מרכזיים: רובד התיאוריה והמחקר ורובד הפיתוח והיישום.
בין נושאי הקורס: אוריינויות מרובות בחברת הידע; התפתחות תיאוריות הוראה ולמידה וביטוי מאפייניהם בטכנולוגיות בחינוך; מאפייני חברת הידע והעולם הדיגיטאלי וההשלכות על פיתוח טכנולוגיות בחינוך; חקר השילוב של טכנולוגיה בתהליכי הוראה ולמידה; מרחבי יישום של הוראה ולמידה עם טכנולוגיה: חינוך פורמלי ולא פורמלי, סביבות הכשרה, למידה לאורך החיים; טכנולוגיות שפותחו מלכתחילה לצרכי חינוך וכאלה שפותחו לתחומים אחרים ואומצו בחינוך; תעשיית הטכנולוגיה בחינוך: מיזמים ומערכות שזוכות ליישום נרחב; פיתוח ויישום של טכנולוגיה בחינוך – מבט על מדיניות בארץ ובעולם.
בנוסף לדיון בנושאים השונים במהלך השיעורים, נכללים בקורס: מערך מטלות קריאה מודרכת חובה ומטלות עשייה עם טכנולוגיות; הרצאות אורח ומפגשים עם נציגים ממרחב העשייה הטכנולוגיה החינוכית בישראל.
The course aims to supply a comprehensive overview of the multiple ways technology is harnessed in support of learning and teaching processes in light of the new literacies in the information era. The course’s contents pertain to four main foci: (a) learning processes supported by technology; (b) teaching (pedagogies) supported by technology; (c) the development path of information and knowledge technologies; (d) implementation space for educational technologies. All these will be examined concurrently with the relevant new skills, competencies and literacies required in a new technology-saturated era of ubiquitous learning.
Over the course all topics are discussed with reference and linkage to all foci, at two main levels: theory and research as well as development and implementation.
Among the course’s topics are: New literacies in the information era; The evolution of theories of learning and teaching and the development of educational technologies vis-a-vis these theories; Key characteristics of the “knowledge society” and their impact on the development of educational technologies; Research on teaching and learning with technology; The implementation space of educational technology: formal and informal settings, professional training, lifelong learning; Technologies designed from scratch within education and technologies imported (and adapted) from other realms into education; The educational technology industry: entrepreneurship and systems already implemented; R&D policies for educational technology
In addition to the discussions in class, the course includes: Compulsory tasks: readings, papers writing, making and implementation tasks; Guest lectures and encounters with people working on educational technology policy making, R&D, and implementation in Israel.
סילבוס לקורס: למידה הוראה ותקשוב בחברת הידע - שיעור
שם המרה: ד"ר אלונה פורקוש-ברוך
קורס מס': מס' 0723130001 שנת לימודים: תשע"ט, סמסטר: קורס שנתי, היקף שעות: 30, לתואר: ראשון
השיעורים יתקיימו בימי ג' בשעות 16:15-17:45, בחדר 332
שעת קבלה: ביה"ס לחינוך, חדר 434, בימי ג' בתיאום מראש באמצעות אימייל
טל. 03-6407794
דוא"ל: alonabar@post.tau.ac.il
אין דרישות קדם.
חומרי קריאה
Ainley, J. Enger, L., & Searle, D. (2008). Students in a digital age: Implications of ICT for teaching and learning. In: Knezek, J. and Voogt, J. (eds.). International handbook of information technology in education (pp. 63-80). NY: Springer.
Boyd, D. (2014). It's Complicated: the social lives of networked teens. US: Yale University Press.
Collins, A. & Halverson, R. (2009). Rethinking Education in the Age of Technology: The Digital Revolution and the Schools. New York: Teachers College Press.
Cuban, L. (2001). Oversold and underused: Computers in the classroom (pp. 176-197). Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
Dede, C. (2008). Theoretical perspectives influencing the use of information technology in teaching and learning. In: Knezek, J. and Voogt, J. (eds.). International handbook of information technology in education (pp. 43-62). NY: Springer.
Drent, M., & Meelissen, M. (2008). Which factors obstruct or stimulate teacher educators to use ICT innovatively? Computers and Education, 51, 187–199.
Forkosh-Baruch, A., Nachmias, R., Mioduser, D., & Tubin, D., (2005). ‘Islands of Innovation’ and ‘School-Wide Implementation’: Two patterns of ICT-based pedagogical innovations in schools. Human Technology, 1, 2, 202-215.
Harris, J., Mishra, P., & Koehler, M. (2009). Teachers’ Technological Pedagogical Content Knowledge and Learning Activity Types: Curriculum-based Technology Integration Reframed. Journal of Research on Technology in Education, 41, 4, 393–416.
Kopcha, T. J. (2012). Teachers' perceptions of the barriers to technology integration and practices with technology under situated professional development. Computers & Education, 59(4), 1109-1121.
Merchant, G. (2012). Mobile practices in everyday life: Popular digital technologies and schooling revisited. British Journal of Educational Technology,43(5), 770-782.
Mioduser, D., Nachmias, R., Tubin, D., & Forkosh-Baruch, A. (2003). Analysis schema for the study of domains and levels of pedagogical innovation in schools using ICT. Education and Information Technologies, 8, 1, 23–36.
Tubin, D., Mioduser, D., Nachmias, R., & Forkosh-Baruch, A. (2003). Domains and levels of pedagogical innovation in schools using ICT: Ten innovative schools in Israel. Education and Information Technologies, 8(2), 127-145.
חשיבה מחדש: החינוך בעידן הדיגיטלי
Beetham, H., & Sharpe, R. (Eds.). (2013). Rethinking pedagogy for a digital age: Designing for 21st century learning (pp. 1-40). NY: Routledge.
Collins, A. &
Halverson, R. (2009). Rethinking Education in the Age of Technology: The Digital Revolution and the Schools. New York: Teachers College Press.
אוריינויות מרובות בחברת הידע
מיודוסר, ד', נחמיאס, ר', ופורקוש ברוך, א' (2010). אוריינויות חדשות בחברת הידע. אאוריקה, 31, 1-13. נדלה בנובמבר 2017 מ- https://www.matar.tau.ac.il/wp-content/uploads/2015/02/newspaper31-docs03.pdf
Eshet-Alkalai, Y. (2004). Digital literacy: A conceptual framework for survival skills in the digital era. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 13(1), 93-106.
Hobbs, R., & Jensen, A. (2009). The past, present, and future of media literacy education. Journal of media literacy education, 1(1), 1-11.
Mioduser, D., Nachmias, R., & Forkosh-Baruch, A. (2008). New literacies for the knowledge society. In Knezek, J. and Voogt, J. (eds.). International handbook of information technology in education (pp. 23-42). NY: Springer.
המעבדה לטכנולוגיות ידע
Dougherty, D. (2012). The maker movement. Innovations, 7(3), 11-14.
Halverson, E. R., & Sheridan, K. (2014). The maker movement in education. Harvard Educational Review, 84(4), 495-504.
Stager, G. S. (2013, June). Papert's prison fab lab: implications for the maker movement and education design. In, Proceedings of the 12th International Conference on Interaction Design and Children (pp. 487-490). ACM.
ספרים דיגיטליים
Bozkurt, A., Okur, M. R., & Karadeniz, A. (2016). Use of digital books at academic level: Perceptions, attitudes and preferences of post-graduate students. Journal of Human Sciences, 13(1), 663-673.
Grimshaw, S., Dungworth, N., McKnight, C., & Morris, A. (2007). Electronic books: Children’s reading and comprehension. British Journal of Educational Technology, 38(4), 583-599.
Korat, O. (2010). Reading electronic books as a support for vocabulary, story comprehension and word reading in kindergarten and first grade. Computers & Education, 55(1), 24-31.
Kucirkova, N., Littleton, K., & Cremin, T. (2017). Young children’s reading for pleasure with digital books: six key facets of engagement. Cambridge Journal of Education, 47(1), 67-84.
מפות חשיבה
DeLauder, H., & Muilenburg, L. (2012). Improving reading comprehension through the use of graphic organizing websites. In, Soc Inf Technol Teach Educ Int Conf. (pp. 3589-3593).
Tseng, S. S. (2015). Concept-Mapping Tools and the Development of Students' Critical-Thinking Skills. Educational Technology, 55(5), 39-43.
Wu, C. H., Hwang, G. J., Kuo, F. R., & Huang, I. (2013). A mindtool-based collaborative learning approach to enhancing students' innovative performance in management courses. Australasian Journal of Educational Technology, 29(1), 128-142.
קומיקס ואנימציות
Lazarinis, F., Mazaraki, A., Verykios, V. S., & Panagiotakopoulos, C. (2015, July). E-comics in teaching: Evaluating and using comic strip creator tools for educational purposes. In, Computer Science & Education (ICCSE), 2015 10th International Conference (pp. 305-309). IEEE.
Wilujeng, N. C. S., & Lan, Y. J. (2015). Online Comic in Mandarin Chinese's Vocabulary Learning: A Case Study of Budi Utama Multilingual School in Yogyakarta, Indonesia. IAFOR Journal of Education, 3(2), 31-52.
לוחות ומצגות
Conboy, C., Fletcher, S., Russell, K., & Wilson, M. (2012). An Evaluation of the Potential Use and Impact of Prezi, the Zooming Editor Software, as a Tool to Facilitate Learning in Higher Education. Innovations in Practice, 7, 31-45.
Brock, S., & Brodahl, C. (2013). A tale of two cultures: Cross cultural comparison in learning the Prezi presentation software tool in the US and Norway. Journal of Information Technology Education: Research, 12, 95-119.
DeWitt, D., Alias, N., Ibrahim, Z., Shing, N. K., & Rashid, S. M. M. (2015). Design of a learning module for the deaf in a higher education institution using padlet. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 176, 220-226.
Triyono, B., & Syafei, A. F. R. (2016). Using Lino.It Application in Teaching English. Journal of English Language Teaching, 5(1), 137-145.
מערכות מורכבות
זוזובסקי, ר' ומיודוסר, ד' (2013). למידה על מערכות אקולוגיות באמצעות בניית מודלים איכותניים (עמ' 266-278). בתוך: ליבמן, צ' (עורכת), ללמוד, להבין, לדעת: מסע בנתיבי ההוראה הקונסטרוקטיביסטית. תל-אביב: הוצאת הקובוץ המאוחד ומכון מופ"ת.
* מקורות נוספים יינתנו בהתאם לצורך
תיאור הקורס
הקורס מספק מבט כולל על הדרכים בהן טכנולוגיות מידע וידע משולבות בתהליכי הוראה ולמידה בבתי ספר במסגרת החינוך הפורמלי, ומחוץ לבתי הספר במסגרות לא פורמליות ובאופן מזדמן. תכני הקורס משויכים לארבעה מוקדים: (א) תהליכי למידה משולבים טכנולוגיה; (ב) תהליכי הוראה (פדגוגיה) משולבים טכנולוגיה; (ג) התפתחות טכנולוגיות מידע וידע; (ד) מרחבי יישום של הוראה ולמידה משולבים טכנולוגיה.
במהלך הקורס נבחנים הנושאים השונים תוך התייחסות לארבעת המוקדים, וכמו כן לשני רבדים מרכזיים: רובד התאוריה והמחקר, ורובד הפיתוח והיישום. ברובד התאורטי, יילמד גוף הידע של תחום התקשוב בהקשר ללמידה ולהוראה, תוך היכרות עם מושגי יסוד. ברובד היישומי, ההתמקדות תהיה בשילוב טכנולוגיה בלמידה ובהוראה הלכה למעשה, באופן יזום ובאופן אקראי.
מטרות הקורס
לספק תובנות אודות היחס בין האדם לידע בחברה עתירת טכנולוגיה.
לזמן שיח מעמיק אודות תהליכי למידה והוראה משולבים טכנולוגיה.
לאפשר חיבור בין התאוריה והמחקר ובין הפרקטיקה של שילוב טכנולוגיה בלמידה ובהוראה.
לשמש בסיס מושגי לקורסי המשך בתחומי הטכנולוגיה בחינוך.
בין נושאי הקורס העיקריים:
התפתחות תיאוריות הוראה ולמידה וביטוי מאפייניהם בטכנולוגיות בחינוך
השפעת מאפייני חברת הידע והעולם הדיגיטלי על פיתוח טכנולוגיות בחינוך
חקר השילוב של טכנולוגיה בתהליכי הוראה ולמידה
מרחבי יישום של הוראה ולמידה עם טכנולוגיה: חינוך פורמלי ולא פורמלי, סביבות הכשרה, למידה לאורך החיים
טכנולוגיות שפותחו מלכתחילה לצורכי חינוך וכאלה שפותחו לתחומים אחרים ואומצו בחינוך
תעשיית הטכנולוגיה בחינוך: מיזמים ומערכות שזוכות ליישום נרחב
פיתוח ויישום של טכנולוגיה בחינוך – מבט על מדיניות בארץ ובעולם
בנוסף לדיון בנושאים השונים במהלך השיעורים, נכללים בקורס:
מערך מטלות קריאה מודרכת חובה
מטלות יישום עם טכנולוגיות
הרצאות אורח ומפגשים עם נציגים ממרחב העשייה הטכנולוגיה החינוכית בישראל
** התכנית נתונה לשינויים ולהתאמות שיערכו במהלך הקורס
דרישות הקורס
המרכיב
מועד הגשה
המשקל בציון הכולל
משימות לאורך הקורס
לפי הנחיות
60%
עבודת מסכמת - ליבון סוגיה בתחום הלמידה וההוראה בחברת הידע - תיאוריה ופרקטיקה
עד חודש לאחר סיום הקורס
40%
סה"כ
100%
*** ייתכנו שינויים במטלות ובשקלול הציונים על פי שיקול דעת המרצה ובהתאמה לצרכים
תכנית השיעורים:
סמסטר א'
מס שיעור
תאריך
נושא השיעור
קריאה נדרשת
הערות
1
16.10
שיעור מבוא – מיפוי התחום
2
23.10
דיון במאמר
Collins & Halverson (2009)
דיון + מסמך שיתופי
30.10
בחירות ברשויות המקומיות
3
6.11
דיון במאמר
Collins & Halverson (2009)
דיון + מסמך שיתופי
4
13.11
סיכום המאמר + דגמים חלופיים חדשניים של בתי ספר
דיון במליאה;
עבודה בקבוצות
5
20.11
דגמים חלופיים חדשניים
Beetham & Sharpe (2013). (pp. 13-40). NY: Routledge.
Mioduser et al. (2003). Analysis schema…
ניתוח חלופות לבתי"ס לפי המודל של SITES.
6
27.11
ילידים דיגיטליים?
Prensky (2001)
דיון והדגמה של אפליקציות
7
4.12
בתי ספר חדשניים
מרצה אורח: משה לייבה או אסנת ספורטה
8
11.12
אוריינויות מרובות בחברת הידע
Mioduser, Nachmias & Forkosh-Baruch (2008);
Eshet (2004)
הצגת אוריינויות מרובות
9
18.12
אוריינויות מרובות בחברת הידע
תרגיל בבדיקת האוריינויות בהקשר ללמידה האישית
10
25.12
דיון בפרקי הספר + היצגי סטודנטים
Boyd, 2014
למידת עמיתים
11
1.1.19
דיון בפרקי הספר + היצגי סטודנטים
Boyd, 2014
למידת עמיתים
12
8.1.19
דיון בפרק 7 של הספר – אתיקה
Boyd, 2014
קריאה ודיון
סמסטר ב'
מס שיעור
תאריך
נושא
קריאה נדרשת
הערות
1
5.3
ראיון של נער או נערה
ג'וסלסון
תרגיל
2
12.3
חדשנות ויזמות טכנולוגית בחינוך
פרסומים של MindCET
יחידה ללימוד עצמי
3
19.3
4
26.3
מייקרינג
Halverson, E. R., & Sheridan, K. (2014). The maker movement in education. Harvard Educational Review, 84(4), 495-504.
ACM.
דיון וניתוח המאמר
5
2.4
המעבדה לטכנולוגיות ידע – היכרות והתנסות
Dougherty, D. (2012). The maker movement. Innovations, 7(3), 11-14.
חקירה של הטכנולוגיה במעבדה (באמצעות אתרי אינטרנט);
חקירת הכלי Aurasma
6
9.4
המעבדה לטכנולוגיות ידע - התנסות וחשיבה
Stager, G. S. (2013, June). Papert's prison fab lab: implications for the maker movement and education design. In Proceedings of the 12th International Conference on Interaction Design and Children (pp. 487-490).
הרצאה: ד"ר אסי קופרמן, או מיכל לוי – חשיבה טכנולוגית בגן הילדים
חופשת פסח: 14.4-26.4.18
7
30.4
אוריינות חזותית - יחידה ללימוד עצמי
Emanuel, R., & Challons-Lipton, S. (2013). Visual literacy and the digital native: Another look. Journal of Visual Literacy, 32(1), 7-26.
Hobbs, R., & Jensen, A. (2009). The past, present, and future of media literacy education. The Journal of Media Literacy Education, 1(1), 1-11.
תרגיל מסכם: ניתוח והצגה בכיתה
8
7.5
אוריינות חזותית - למידת חקר: יצירת ספרים דיגיטליים
http://www.ourboox.com ; https://bookcreator.com
הצגת הנושא:
https://prezi.com/ndzrrqgtiatk/hypermedia-tools-for-21st-century-te
הרצאת אורח: פרופ' מל רוזנברג
9
14.5
חקר אוריינות חזותית: מפות חשיבה
DeLauder & Muilenburg (2012);
Tseng (2015);
Wu, Hwang, Kuo & Huang (2013
יחידת לימוד באתר הקורס
10
21.5
חקר אוריינות חזותית: קומיקס ואנימציות
Lazarinis et al. (2015);
Wilujeng & Lan (2015)
יחידת לימוד באתר הקורס
11
28.5
מערכות מורכבות
זוזובסקי, ר' ומיודוסר, ד' (2013). למידה על מערכות אקולוגיות באמצעות בניית מודלים איכותניים (עמ' 266-278). בתוך: ליבמן, צ' (עורכת), ללמוד, להבין, לדעת: מסע בנתיבי ההוראה הקונסטרוקטיביסטית.
הרצאת אורח: פרופ' דוד מיודוסר
12
4.6
מערכות מורכבות
התנסות בממשק נט-לוגו:
http://ccl.northwestern.edu/netlogo/
13
11.6
סיכום שנתי - למידה, הוראה ותקשוב בחברת הידע
מקורות הקורס
נושא שמעניין, או שאלה:
פרק סקירת ספרות - מה המחקר יודע על השאלה?
תשובה שלך לשאלה
**** התכנית נתונה לשינויים ולהתאמות שיערכו במהלך הקורס