| |||||||||||||||||||||||||
אוכלוסיות עם לקויות: איפיונים וסוגיות מרכזיות
Populations with Disabilities: Chracteristics and Main Issues |
0723-1004-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
חינוך | |||||||||||||||||||||||||
|
אוניברסיטת תל אביב
בית הספר לחינוך ע"ש חיים וג'ואן קונסטנטינר
החוג לחינוך מיוחד ולייעוץ חינוכי
אוכלוסיות עם לקויות: אפיונים וסוגיות מרכזיות
Populations with disabilities:
Characteristics and main issues
ד"ר עדי שרעבי
מטרות הקורס
להקנות ידע ולהעמיק את ההבנה לגבי אפיונים וסוגיות מרכזיות בהתייחס לאוכלוסיות ילדים ובוגרים עם לקויות והפרעות שונות והדרכים להשתלבותם במסגרות חינוכיות, בחברה ובתעסוקה.
מבנה הקורס: הרצאות פרונטאליות, חלקן מלוות בסרטים להמחשה.
אתר הקורס ב : http://virtual.tau.ac.il
נושאי הקורס לפי שבועות
מפגש
נושא
1. 12/03/20
מבוא: אוכלוסיות תלמידים עם לקויות; מהות החינוך המיוחד בארץ ובעולם: תפיסות, המשגות ובסיס חוקתי.
2. 19/03/20
אוכלוסיות עם לקויות: הגדרה, מאפיינים, דרכי חינוך ושיקום.
לקויות למידה
3. 26/03/20
לקויות למידה
4. 02/04/20
לקויות למידה
5. 23/04/20
הפרעות קשב
ADHD – Attention Deficit Hyperactivity Disorder
6. 30/04/20
הפרעות קשב
ADHD – Attention Deficit Hyperactivity Disorder
7. 07/05/20
מוגבלויות התפתחותיות:
אוטיזם ASD – Autism Spectrum Disorder
8. 14/05/20
מוגבלויות התפתחותיות:
אוטיזם ASD – Autism Spectrum Disorder
מוגבלות שכלית התפתחותית
9. 21/05/20
מוגבלות שכלית התפתחותית
10. 04/06/20
משפחות לילדים ובוגרים עם לקויות
11. 11/06/20
משפחות לילדים ובוגרים עם לקויות
12. 18/06/20
שילוב, השתלבות והכלה של ילדים עם לקויות במסגרות החינוך הרגיל.
חוק החינוך המיוחד בישראל, התשמ"ח 1988: התיקון ה- 11 לחוק – הרפורמה בחינוך המיוחד.
המסגרות בחינוך המיוחד ומאפייניהם, יחסי גומלין עם המסגרת החינוכית הרגילה.
13. 25/06/20
שילוב, השתלבות והכלה של ילדים עם לקויות במסגרות החינוך הרגיל.
חוק החינוך המיוחד בישראל, התשמ"ח 1988: התיקון ה- 11 לחוק - הרפורמה בחינוך המיוחד.
סוגי המסגרות בחינוך המיוחד ומאפייניהם, יחסי גומלין עם המסגרת החינוכית הרגילה.
יתכנו שינויים ברצף השיעורים.
חובות הסטודנטים:
קריאה שוטפת בהתאם לנושאי השיעורים.
בחינה בסיום הקורס.
הציון הסופי בקורס: בחינת סיום – 100%. הבחינה תתבסס על כל ההרצאות (כולל הרצאות אורחים) ופריטי הקריאה.
* שאלות לדוגמא תפורסמנה באתר הקורס.
רשימת קריאה "מבוא לחינוך מיוחד " – חובת קריאה מסומנת
הנושא
פריטי הקריאה
מהות החינוך המיוחד
יחידה 1
זקס, ש., לוין, מ., ווייסקופף, נ. (2015). מהות החינוך המיוחד.
סוגיות בחינוך המיוחד, ת"א: האוניברסיטה הפתוחה
חובת קריאה: עמ': 13-27, 35-54.
חוק ח"מ בישראל
אתר האינטרנט של משרד החינוך/ אגף חינוך מיוחד:
http://cms.education.gov.il:80/EducationCMS/Units/Zchuyot/ChukimVeamanot/Chukim/HockKhinuhMeuhad.htm
שילוב, השתלבות והכלה של ילדים עם לקות
תדפיס
מילשטיין, א., וריבקין, ד. (2013). שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים בבתי ספר רגילים. קידום השילוב ויצירת תרבות בית ספרית משלבת. מאיירס, ג'ויינט ומכון ברוקדייל.
*חובת קריאה: עמ': 1-7.
התיקון לחוק התשס"ג (2002)
http://www.knesset.gov.il/laws/heb/FileD.asp?Type=1&LawNum=1876&SubNum=2
לקויות למידה
Cortiella, C. (2011). The state of learning disabilities. New York, NY: National Center for Learning Disabilities.
מרגלית, מ. (2014). לקויות למידה – מודל נוירו- התפתחותי: לאחר 15 שנה. מפגש, כ"ב (39) עמ' 13- 32.
*חובת קריאה: עמ' 13 - 28
הפרעת קשב
ADHD
היימן, ט. (2016). הפרעת קשב והיפראקטיביות. מדריך למידה. האוניברסיטה הפתוחה. רעננה.
* חובת קריאה עמ' 29-43 (גישות להסבר הפרעת ADHD).
Wehmeir, P. M., Scharcht, A., & Barkley, R. A. (2010). Social and emotional
impairment in children and adolescents with ADHD and the impact of
quality of life. Journal of Adolescent Health. 46, 209-217.
משפחות לילדים עם לקות
תדפיסים
קפלן, ג. גלסר, ש, ל. פסח, נ. שטנגר, ו. (2009). חזרה הביתה – סידור חוץ ביתי במוסד, או במשפחה אומנת: קבלת החלטות של הורים לילודים עם חשד לפיגור שכלי. דוח מחקר, קרן שלם.
*חובת קריאה: עמ' 13-15
עופר-זיו, נ. (2007). הורים במפגש עם 'המוח המיוחד' של ילדם. בתוך: כהן, א' (עורך). חוויית ההורות: יחסים, התמודדויות והתפתחות. האוניברסיטה העברית, בירושלים, אח.
קריאת רשות
מוגבלות שכלית
זקס, ש., לוין, מ., ווייסקופף, נ. (2015). מוגבלות שכלית התפתחותית.
סוגיות בחינוך המיוחד, ת"א: האוניברסיטה הפתוחה
חובת קריאה: עמ': 161-181
אוטיזם
דרומי, א' (2018). אוטיזם מסע להבנת הרצף. הוצאת ניב, תל-אביב.
*חובת קריאה:
שעות קבלה:
ד"ר עדי שרעבי: שעת קבלה (בתיאום מראש) יום ה' בין השעות: 10:00 – 12:00 בנין שרת, חדר 253
טלפון במשרד: 6407118
בניין שרת (קומה ב') מייל: adishara12@gmail.com