| |||||||||||||||||||||||||
מי הרג את ישוע? הפולמוס היהודי-נוצרי בשלהי העת העתיקה
Who Killed Jesus? the Jewish-Christian Polemic in Late Antiquity |
0677-1301-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
מדעי הרוח | היסטוריה של עם ישראל | |||||||||||||||||||||||||
|
האם היהודים הרגו את ישו? מי הוא אביו של ישו והאם אמו בתולה? האם המתים יקומו וכיצד יראו? כמה רשויות יש בשמים? מיהו מרטיר? במאות הראשונות לספירה, עם עליית הנצרות והיפרדותם ההדרגתית של הנוצרים והיהודים, התעוררו גם המחלוקות ביניהם, כמו גם בין היהודים והנוצרים, ובין התרבות היוונית והרומית. בשיעור זה נסקור מבחר מהפולמוסים החריפים בין הקהילות השונות במאות הראשונות לספירה, את אופני הטיעון ואת התגובות השונות, כפי שהם משתקפים במקורות חז"ל, בספרות יהודית הלניסטית ובספרות הנוצרית, ודרכם נלמד על היחסים בין הקהילות השונות במאות אלה, על הדמיון ביניהן, כמו גם על השוני.
לקורס זה שלוש מטרות עיקריות. ראשית, מטרתו להכיר את הפולמוסים העיקריים בין יהודים ונוצרים בשלהי העת העתיקה, את הקהילות השונות בתקופה זו, את ההשפעות ההדדיות ביניהן ואת האופן בו התקבעו גבולות הקהילות השונות. שנית, מטרתו לחשוף את התלמידים למקורות הראשוניים המשמשים בחקר שלהי העת העתיקה, ממקורות המיצגים את היהדות ההלניסטיים, דוגמת יוספוס ופילון, דרך מגילות מדבר יהודה, ספרות חז"ל, ומקורות נוצריים, מהברית החדשה דרך כותבים נוצריים מהמאות הראשונות לספירה. שלישית, מטרתו לחשוף את התלמידים לשיטות מחקר שונות בחקר שלהי העת העתיקה, בקריאה בקורתית של ספרות משנית ובניתוח מקורות הסטוריים.
הנוכחות בשיעורי הקורס היא חובה.
לא ניתן להיעדר יותר משלוש פעמים ללא אישור.
המטלה הסופית: בחינה
Who killed Jesus? The Jewish-Christian Polemic in Late Antiquity
Did the Jews kill Jesus? What is the resurrection going to look like? Who is Jesus’ father and is his mother really a virgin? How many gods are there? Who is a martyr? These questions and others stood in the heart of vehement polemics between Jews, Christians, Hellenes and Romans in the first centuries of the Common Era. In this course we will survey the main polemics, the means of argumentation and the various responses as they appear in rabbinic, Jewish Hellenistic and Christian literature, and through them we will study the interaction between the various communities of this era.
This course has three main objectives. First, surveying the main theological polemics between Jews and Christians in the first centuries of the Common Era, the different communities of this period, the mutual influences and the ways in which the borders between them were drawn. Second, exposing the students to primary sources used in the study of late antiquity, starting from Jewish-Hellenistic literature, such as the writings of Josephus and Philo, through the Dead Sea Scrolls, rabbinic literature and early Christian writings. Third, exposing the students to a variety of research methods, critical reading of secondary literature and analysis of primary sources.