| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
המסורת האיקונולוגית והתהום של הדימוי
The Iconological Tradition and the Abyss of the Image |
0659-2603-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
מדעי הרוח | היסטוריה ופילוסופיה של המדעים והרעיונות | |||||||||||||||||||||||||
|
בסמינר נעקוב אחר התפתחותו של תחום החקירה המכונה איקונולוגיה, והעומד, במבט ראשון, בפשטות, על הזיקה בין מילים לתמונות. ההיסטוריה של תחום זה מתחילה במאה ה-16 עם החיבור "איקונולוגיה" של ההומניסט צזארה ריפה (Ripa, Iconologia, 1593) שהעיון בו יהווה את החלק הפותח של הסמינר. במבט שני, נראה שהאיקונולוגיה נוגעת לשאלות של מוסר והגדרות של תכונות אופי, למסורת של "טיפוסים" ולבניית רשימת מצאי של משמעויות ונרטיבים, מה שאבקש לכנות "זיאנרים פלאסטיים," שישובו ויחזרו באמנות המעצבת. נבדוק ונשאל את עצמנו, כיצד הגיע חיבור זה להוות את היסוד לעיצובה של מתודה כללית במדעי הרוח.
לאחר מכן נערוך היכרות עם פועלו רחב ההיקף וההשפעה של היסטוריון האמנות אבי ורבורג (1866-1929), שהביא יותר מכל היסטוריון אחר לייסודה של האיקונולוגיה כתחום של חקירה במדעי הרוח. נלמד על ייסוד הספרייה למדע התרבות בהמבורג, על פרוייקט ה"מנמוזינה", על "נוסחאות הפאתוס," ונציג את החיבור בין האיקונולוגיה לאנתרופולוגיה, להיסטוריה התרבותית ולפסיכולוגיה החברתית של מעבר המאה בעבודiתיו של ורבורג. נשאל את עצמנו, מהו יסוד הקשר בין האיקונולוגיה ההומאניסטית של הרנסאנס והאיקונולוגיה כתחום מדע בן המאה ה-20.
נמשיך ונדון בממשיכי דרכו האיקונולוגיסטים של ורבורג, ארווין פנופסקי (Panofsky), פריץ זאקסל (Saxl), ואדגר וינד (Wind),ונבחן גם את אופיו של "מכון ורבורג" בגירסתו המאוחרת בלונדון, כפי שהתבטאה בכתביהם של ארנס גומבריך (Gombrich) פרנס ייטס (Yates) וריימונד קליבנסקי (Klibansky).
לבסוף, נפנה לדון בפרק המאוחר של האיקונולוגיה בסוף המאה ה-20, ונהרהר יחדיו על חשיבותם העכשווית של ורבורג והאיקונולוגיה במדעי התרבות, הלימודים החזותיים, ההיסטוריה ההגות והאמנות (כמו בעבודתם של מיטשל (Mitchell), אגמבן (Agamben), דידי-הוברמן (Didi-Huberman) וברדקאמפ (Bredekamp)). נבדוק, האם קיימים נתיבים חלופיים להמשך והעמקה של המסורת האיקונולוגית.
חובות: נוכחות מלאה (תנאי לקבלת ציון), רפרט בכיתה (50 אחוז), עבודה כתובה (50 אחוז).
The seminar will follow the development of the domain of investigation called “iconology,” and which consists, in a first glance, simply, on the affinity between word and pictures. The history of this domain begins in the 16th century, with the treatise Iconologia, written by the humanist Cesare Ripa (1593). The opening part of the seminar will examine this work. At a second glance one realizes that iconology regards questions of morals and definitions of characters, a tradition of “types” and the making of an inventory of significations and narratives, that I will suggest calling “plastic genres,” that has been returning in the visual arts. We will ask ourselves, how come this treatise has reached serving as a foundation for the formation of a general method in the humanities.
We will thereafter proceed to get to know the wide-ranging and influential work of the art historian Aby Warburg (1866-1929), who contributed more than any other historian to the establishment of iconology as a domain in the humanities. We will learn about the establishment of the cultural-science library (Kulturwissenschaftliche Bibliothek Warburg) in Hamburg, the “Mnemosyne” project and the “Pathos formula,” and will present the bonding between iconology to anthropology, cultural history and social psychology of the turn-of-the-century in the works of Warburg. We will ask ourselves, what is the basis of the relation between humanist renaissance iconology and iconology as a domain of knowledge of the 20th century.
We will proceed to discuss the iconologist followers of Warburg: Erwin Panofsky, Fritz Saxl and Edgar Wind, and we will also examine the “Warburg institute” in its later version in London, in the manner by which this school was presented in the works of Ernst Gombrich, Frances Yates and Raymond Klibansky. Finally, we will turn to discuss the later chapter of iconology at the end of the 20th century, and we will contemplate over the contemporary importance of Warburg and iconology in cultural and visual studies ,in history, philosophy and art (as in the works of W.J. T Mitchell, Giorgio Agamben, Didi-Huberman, and Bredekamp). We will also check whether alternative routes are still available for the continuation and the deepening of the iconological tradition.