חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  ידע ומוסדות ידע
  Knowledge and Its Institutions                                                                       
0659-2463-01
מדעי הרוח | היסטוריה ופילוסופיה של המדעים והרעיונות
סמ'  א'1000-1200278גילמן - מדעי הרוחשיעור פרופ שורץ יוסף
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

נקודת המוצא לקורס הן מתודולוגיות עכשוויות של מחקר ששמות את הדגש על היסטוריה של ידע במובנה הרחב כמרחב הכולל את ההיסטוריה של המדעים ושל הפילוסופיה בתוך המסגרת התרבותית הרחבה ביותר. "מוסדות הידע" נתפסים כאן באופן רחב החל מהאספקט החומרי-מוסדי (אוניברסיטאות, ספריות, מעבדות וכו') ודרך סוגיות יותר מופשטות כמו חלוקות דיסציפלינריות של סוגי ידע, מפעלי בקרה וצנזורה, מרכזי תרגום והפצת ידע, וכו'. ברקע הדברים תעמוד גם תרבות הרשת כמציאות חברתית ואינטלקטואלית וכמטאפורה מובילה לתיאור מערכים מורכבים של תקשורת בין קבוצות של פרטים. לא במקרה עשו סוציולוגים והיסטוריונים שימוש בדימוי הרשת עוד לפני עידן המחשב והאינטרנט, ומה שנכון לכל צורת תקשורת חברתית נכון עוד יותר בהקשר של קהילות ידע להגדרותיהם השונות (קהילות טקסטואליות, קהילות פרשניות וכו'). מבחינה היסטורית השיעור יתמקד ברורבו על קו התפר שבין ימי הביניים המאוחרים לבין ראשית העת החדשה, וההתפתחויות שחלו בחברה האירופית מאז שלהי ימי הביניים דרך מלחמות הדת ותהליכי החילון והמודרניזציה בעידן המהפכה המדעית, וזאת בנסיון לעקוב אחר תהליכי הגיבוש של פרוצדורות ידע ומוסדות מוכרים שרבים מהם עדיין בשימוש כיום.

 

Course description

This course point of departure is present research methodologies that emphasize the history of knowledge in its wider sense as a framework that includes both the history of science and philosophy within its larger social and cultural context. “Institutions of Knowledge” are widely understood here, beginning with their material-institutional aspect (Universities, Libraries, Saloons, Labs, etc.,) through more abstract issues, such as disciplinary division of knowledge, efforts of censorship and control, centers of translation and dissemination of knowledge. Network theories will be part of the description, both as a technological tool and leading metaphor for describing complex communication-relations between individuals and groups. What was used by sociologists and historians for the description of all forms of social communication is understood here to be even more relevant when it comes to communities of knowledge in their varies descriptions (textual communities, hermeneutic communities, etc.). Historically major part of the course will concentrate on late medieval and early modern European society, examining modernization and secularization processes at the age of scientific revolution, to follow the formation of some basic institutions that are influential in contemporary culture as well.

 

 

 

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת