| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
להיות נורמלי: היסטוריה
Being Normal : History |
0659-2139-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
מדעי הרוח | היסטוריה ופילוסופיה של המדעים והרעיונות | |||||||||||||||||||||||||
|
הדאגה המתמדת לגבי מה נורמלי ומה לא היא מאפיין אנדמי של התרבות שלנו. האם המשקל שלי בטווח התקין? באיזה אחוזון גדילה נמצא הילד שלי? האם אני בתוך הממוצע? דיכאונית מדי? יש כדור לזה? בני אדם רצו מאז ומתמיד להרגיש שייכים, אך תיאורה של השתלבות חברתית מוצלחת ״כנורמליות״ הוא תופעה חדשה יחסית; עדות להשפעתם המקיפה של מדעי האדם המודרניים על האופן שבו אנו מבינים את עצמינו ואחרים.
הקורס יציע סקירה היסטורית רחבה של האופנים שבהם דפוסי התנהגות ותכונות אנושיות – גופניות, שכליות ורגשיות – זכו לאפיון והמשגה מדעית, ונמדדו באופן שיטתי במהלך 200 השנים האחרונות. נתוודע במהלכו למאמציהם של ביולוגים ורופאים, סוציולוגים ופסיכולוגים להבחין בין הנורמלי והפתולוגי ונשאל אודות סוגי האנשים שמאמצים אלה הולידו: מסיווגן השיטתי של סטיות מיניות ועד המצאת הספקטרום האוטיסטי. הקורס יתמקד מצד אחד בתיאוריות, בטכניקות ובמכשירים ששימשו כדי להגדיר ולבסס נורמליות, ומצד שני במוסדות שתרגמו את הידע הזה לנוהגים, דפוסי חברות וצורות של פיקוח. נקרא את דורקהיים על שיעורי התאבדות ואת אדולף קטלה על האדם הממוצע, נלמד על מדידת ראשים ועל מבחני אינטליגנציה, ונשאל אם המעבר לניטור עצמי ורפואה מותאמת אישית מסמנים את סוף עידן הנורמליות.
Worrying about what’s normal and what’s not is an endemic feature of both our popular and scientific cultures. Is my intelligence above average? What about my height? What if I feel awkward? Is there a pill for that? People seem to have always been concerned with fitting in, but the way of describing the general run of practices and conditions as “normal” is inherited from a more esoteric talk. Charting a wide-ranging history of the ways that human attributes – physical, moral, intellectual – came to be scientifically delimited and measured, this course will introduce students to the theories, techniques, and devices used to simultaneously define and establish normality for the past 200 years, and open up questions about the kinds of people they brought into being. Topics include nineteenth century psychiatry and the classification of sexual perversions, social statistics and “the average man,” anthropometry and eugenics, intelligence testing and personality types, the mental hygiene movement, the science of child development and the autism epidemic.