| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
ורסאיי וחברת החצר
Versailles |
0621-2740-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
מדעי הרוח | |||||||||||||||||||||||||
|
חצרו של לואי הארבעה עשר בוורסאי הייתה החצר הגדולה והמפוארת ביותר באירופה של המאות השבע עשרה והשמונה עשרה. בני התקופה חיקו אותה והקימו ארמונות ברוחה ברחבי אירופה, ומלומדים מודרניים הקדישו לה תשומת לב מרובה. החצר הייתה מוסד חיוני ורב פנים בחיים הפוליטיים והתרבותיים של העת החדשה המוקדמת: משק הבית והחיים האישיים של השליט היו מאורגנים סביב הטקסים שלה, אבל היא הייתה גם מרכז העצבים של מדינות שהפכו למורכבות וביורוקרטיות יותר. באמצעות מקרה המבחן של ורסאיי בתקופת לואי הארבעה עשר, נעמוד על האופן שבו החצר מתוארת במחקר ההיסטורי, הסוציולוגי, והאנתרופולוגי, ובאמצעות עבודתו הקלאסית של נורברט אליאס, נלמד לקשר בין מחקר מפורט על אתר חברתי מוגדר ל"תזות הגדולות" המגדירות את ההיסטוריה המערבית.
Louis XIV’s court at Versailles was the largest and most splendid court in seventeenth- and eighteenth-century Europe. Other rulers sought to imitate it, by building similar courts, and modern scholars lavished their attention on this institution. The court was a vital and multi-faceted institution in the political and cultural life of the early modern period. The ruler’s household and his personal life were organized around its rituals, but it was also the center for the bureaucratic hub of states that became ever more complex. Using Louis XIV’s Versailles as a case study, we shall examine how historians, sociologists, and anthropologists have examined the court. Drawing on the classical work by Norbert Elias, we shall see how we can connect localized study of a well-defined social site to the “grand theses” defining Western history.