| |||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||
אירופה 1989-1917: קונפליקטים חברתיים ופוליטיים
Europe 1917-1989: Human and Political Conflicts |
0621-1821-02 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
מדעי הרוח | |||||||||||||||||||||||||||||||||
|
המאה העשרים היתה מאה סוערת ורבת תהפוכות באירופה. השו"ת הזה יציג את המאה דרך תהליכים של קונפליקט ושל משא ומתן בין פרטים, קבוצות וארגונים ביבשת לאורך "המאה הקצרה" שנמשכה מן המהפכות ברוסיה בשלהי מלחמת העולם הראשונה ועד לקריסת חומת ברלין והגוש המזרחי ב-1989-90. הקורס יציע כמה עדשות מרכזיות שדרכן אפשר לבחון את ההיסטוריה של המאה הזאת באירופה. אני אלמד את החומר בעיקר דרך הפרספקטיבה של היסטוריה פוליטית וחברתית וידגיש את פעילותן.ם של א\נשים וארגונים שעמדה מאחורי כותרות כגון "מודרניזציה", "דמוקרטיזציה", "אידיאולוגיה", "בניין מדינה" או "זכויות אדם". בקורס נלמד על כל אלה גם דרך הקונפליקטים והאלימות שהולידו ונשאל אילו חברות יצרה המאה העשרים באירופה ואיזו ירושה היא הותירה למאה הנוכחית.
The European twentieth century was wild and tumultuous. This class presents it through processes of conflict and negotiation between individuals, groups and organizations in the continent along "the short century," which lasted from the revolutions in Russia in 1917 until the collapse of the Berlin Wall and the Eastern Bloc in 1989-90. The class offers several major lenses through which to examine the history of the previous century in Europe. I teach the course materials primarily from the perspective of political and social history and emphasize the actions of humans, as individuals and in groups and organizations, which was behind such titles as "modernization," "democratization," "ideology," "state-building," or "human rights". In class, we will discuss all these, among others, through conflict and violence they bred and ask what societies they gave rise to in Europe and what they left behind for the current century.