חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  בין הבעש"ט לר' נחמן
  Between the Baal Shem Tov and R. Nachman: Mysticism and Existentialism in Hasidi                     
0616-6007-01
מדעי הרוח
סמ'  ב'1000-1200103רוזנברג- מדעי היהדותשיעור פרופ מרגולין רון
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

מאז שנות החמישים של המאה העשרים התקבעה בחקר החסידות בעקבות מחקרי גרשם שלום, הבחנתו של יוסף וייס בין חסידות של מיסטיקה לבין חסידות של אמונה. המיסטיקה ניכרת על פי תפיסה זו בשאיפה לחריגה מן העולם הזה אל עבר האין האלוהי עד לכדי ביטול עצמי. מכאן הוסק שאישים מיסטיים כמו הבעש"ט ותלמידו המגיד ממזריטש היו אדישים לחיים בעולם הזה ולשאלות הקיום בו. בניגוד להם ר' נחמן מברסלב, נינו של הבעש"ט הוצג ע"י וייס כדגם לצדיק חסידי שבמרכז עניינו הקיום בעולם הזה, הכרה בריחוק מהאל, המאבק בייאוש והשאיפה לשמחה. בעשורים האחרונים נמצא שגישה זו דיכוטומית ופשטנית מידי. בכתבי ר' נחמן ודומיו יש עדויות לחשיבה מיסטית מובהקת ובתורות הבעש"ט ותלמידיו יש ביטוי לחשיבה אקזיסטנציאליסטית. בשיעור זה נלמד מקורות חסידיים שונים המצביעים על קיום בו זמני של כמיהות מיסטיות והלכי רוח אקזיסטנציאליסטיים במקורות החסידות ובמיוחד בתורות הבעש"ט ור' נחמן. נעיין בספרות המחקר הרלבנטית לסוגיה זו ונדון בשאלת משמעות העובדה שהלכי רוח אלה קיימים בו זמנית בנפשם ומחשבתם של אישים כמורי החסידות.

נוכחות חובה. מטלת סיום- עבודה.

Course description

Deeply entrenched in Hasidic research since the 1950’s, following the research of Gershom Scholem, is the distinction drawn by Joseph Weiss between mystical Hasidism and the Hasidism of faith. According to this school of thought, the mystic is one who aspires to transcend the world and reach the Divine Ayin to the point of self-nullification. Consequently, mystics like the Baal Shem Tov and his pupil the Magid of Mezerich were held to be indifferent to life in this world and its existential questions. In contrast, Weiss described Nachman of Breslav, great-grandson of the Baal Shem Tov, as a type of Hasidic Tzaddik concerned mainly with life in this world, distance from God, the struggle against despair and the yearning for joy. In the past few decades this dichotomous approach has been viewed as overly simplistic. The writings of R. Nachman and others like him express also a mystical view and in this class we will study various Hasidic texts which illustrate the simultaneous presence of mystical longings and existential views in Hasidic sources and especially in the writings of the Baal Shem Tov and R. Nachman. We will review the relevant research in this area and discuss the significance of contemporaneous thinking among individuals like the first teachers of Hasidism.

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת