| |||||||||||||||||||||||||
הרמב"ם והרמב"ן - ההיענות של מקובל לאתגר הפילוסופי
Maimonides and Nahmanides ? Arising to the Philosophical Challenge |
0616-3514-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
מדעי הרוח | |||||||||||||||||||||||||
|
ההבחנה המכוננת של התיאולוגיה היהודית בימה"ב, זו שבין פילוסופיה וקבלה, מתייצבת לראשונה ביצירתו של הרמב"ן. בהשגותיו לספר המצוות לרמב"ם, בחיבורו 'תורת האדם' ובפירושו לתורה, כמו גם בחיבורים אחרים, נענה הרמב"ן לאתגר הדת הפילוסופית ברוחה של הרמב"ם. מטרת הסמינר לנתח את האופן שבו מעצב הרמב"ן חלופה דתית מרשימה לזו של הרמב"ם תוך כדי הפנמה עמוקה של מחשבתו של הלה. הסמינר ניגש לעבודה זו בבדיקת האופן שבו מתעצבת ההבחנה בין סוד לגלוי, בין פנימיות לחיצוניות אצל מחברים אלו.
The constitutive distinction of medieval Jewish theology, that between philosophy and Kabbalah, first stabilizes in Nahmanides' work. In his Addenda to Maimonides' Book of Mitzvoth, in his 'Torat ha-Adam', and in his Commentary to the Torah, as in other works, Nahmanides arises to the challenge of the spirit of a philosophical religion. The goal of this seminar is to analyze the way Nahmanides forges this impressive religious alternative to Maimonides' while deeply internalizing its modes of thought. The seminar will approach this task by closely reading the way the distinction between secret and revealed, the inner and the outer are created and articulated.