| |||||||||||||||||||||||||||||||||
מנבואה לחזיונות הקץ
From Prophecy to Apocalypticism |
0616-3513-01 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
מדעי הרוח | |||||||||||||||||||||||||||||||||
|
במהלך המאה הרביעית או השלישית לפני הספירה מתפתחת גם בישראל מלשבה אפוקליפטית. למעט החלק השני של ספר דניאל ספרות זו לא הוכנסה למקרא אלא נשארה ״ספרות חיצונית״. במחקר התחלקו החוקרים בין תלותה של ספרות זו מספרות החכמה המקראית לספרות הנבואה. הקשר במיוחד לזו האחרונה בולט לעין ונשאלת השאלה כיצד תקוות לעתיד טוב יותר הפכו מנבואות לחזיונות הקץ ואף - לפעמים - כללו דמות משיחית. מה משמעות השינוי? בכיתה נקרא בתחילה כמה טקסטים נבואיים מקראיים באשר לקץ המיוחל ונעבור לספרות אפוקליפטית של תקופת הבית השני.
נוכחות חובה. מטלת סיום- עבודה.
Somewhere between the late 4th to the 3rd century BCE apocalyptic thought developed in Israel (as in many other places, too). Only the later half of the book of Daniel made it into the canon; the other works remained outside the canon. Despite a certain connection to ancient biblical wisdom literature (as argued by some) the dependence on biblical prophecy cannot be denied. The question then is, what caused the change in futuristic expectations, what are the differences etc.? We will start by reading some prophetic texts concerning the better future and then go on to examine apocalyptic texts from the second temple period.