| |||||||||||||||||||||||||
מבוא לפרשנות המקרא בימי הביניים א': המזרח וארצות האסלאם
Introduction to Medieval Bible Exegesis I - Islamic Lands and Spain |
0612-1714-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
מדעי הרוח | |||||||||||||||||||||||||
|
הקורס עוקב אחר התפתחותה של הפרשנות היהודית בתקופה הבתר-מקראית ובימי הביניים (מהמאה ה-2 ועד המאה ה- 12 לסה"נ), במזרח ובארצות האסלאם. שלושת השעורים הראשונים יוקדשו לתפיסת הדרש החז"לית בפרשנות המקרא, תוך הדגמה מטקסטים שונים. בהמשך נתמקד ביחסם של הפרשנים בני ארצות האסלאם למודלים של חז"ל, ובפיתוח שלהם מודלים חדשים בפרשנות המקרא, כל זאת על רקע השפעת הספרות הערבית. נדון באופן פרטני בעבודותיהם של הגאונים: סעדיה ושמואל בן חופני, הפרשנים הקראים, סלמון בן ירוחם, יפת בן עלי, קרקסאני, ופרשנים נוספים מהמרחב של אגן הים התיכון שכתבו את עבודותיהם על המקרא בערבית יהודית, כגון, אבן בלעם, אבן ג'יקטילה, תנחום בן יוסף הירושלמי, יצחק אלכינזי ועוד. לא נדרשת ידיעת ערבית. הטקסטים (כגון: הקדמות וחלקי פירוש) יילמדו בתרגום לעברית. מטרת הקורס היא להנחות את תלמיד המקרא כיצד יש להיעזר בספרויות אלה כמקורות ראשוניים ומשווים להבנת המחשבה היהודית על המקרא ושיטות הפרשנות שהתפתחו במסגרתה.
נוכחות חובה, מטלת סיום – בחינה.
Jewish Bible interpretation flourished in the Middle Ages, especially between the 10th and 13th centuries. Contributing factors include the rise of literacy among the Jews of Islamic lands. The course covers diachronic developments in the transition from ancient to medieval exegetical models, as well as synchronic developments in the adoption of new exegetical and reading strategies found in the milieu of Qur’anic exegesis. We will focus on the “literal” or “Peshat” schools of Jewish Bible exegesis, as well as on radical Karaite reading strategies, and the emergence of new audiences. Source materials in the course include excerpts from the commentaries and the programmatic introductions of Saadia Gaon, the Karaite Yefet ben Eli, Andalusian commentators (and their wider orbit of influence), such as Moses ibn Ezra, Abraham ibn Ezra. Assessment: final exam.