חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ט

  כתב עת: גחליליות - עבר שעוד לא היה - היסטוגרפיה ומדע בדיוני
  Journal: Fireflies - a Past That Has Not Yet Been - Histography and Science Fict                     
0851-9885
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
קבוצה 01
סמ'  ב'1000-1400119מכסיקו - אומנויותסמינר פרופ זנגר ענת
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

העבר שעוד לא היה: היסטוריוגרפיה ומדע בדיוני (סמינר כתב עת)

(תואר שני- יום ה'  10-14 סמסטר ב'  2018-9)

מנחת הסמינר: פרופ' ענת זנגר

מרכזת כתיבה והפקה של כתב העת ועורכת שותפה: גב' יעל מזור

 

נושא הסמינר

הפרדוקס המשמעותי ביותר במדיום הקולנועי, מציין כריסטיאן מץ, הוא בין נוכחות והעדר (1975). במובן זה כתיבת הזמן באופן מודע ובלתי מודע כאחד –באמצעות ההיסטוריוגרפיה והמדע הבדיוני- הם חלק בלתי נפרד מהמדיום. היכן עובר הקו הדק שבין הבדיון לממשות? מה בין מדע בדיוני להיסטוריה?. הקולנוע והטלוויזיה מקפלים בתוכם את המתח האונתולוגי שבין בדיון לממשות ובין הזמנים (זמן ההפקה, זמן ההתרחשות וזמן הצפייה ).  כך הדימוי הצילומי, הקולנועי והטלויזיוני, כל אחד בדרכו, מקיימים יחס דיאלקטי בין ה"כאן" וה"עכשיו" לבין ה"שם" וה"אז". בסמינר נבחן את האופנים בהם הקולנוע והטלוויזיה מסמנים את הזמן על רבדיו השונים והסותרים אבל בה בעת מסרבים להכיל אותו בעודם מפקיעים אותו מידי הנראטיב ההוליוודי הקלאסי. נתבונן מנקודת מבט מדיומלית, אונתולוגית, נראטיבית ופרפורמטיבית  בסרטים וסדרות כמו: "המפגש" (דניס וולינב ) "המזח"(כריס מרקר), "אודיסאה 2001"(סטנלי קובריק), "ז'אן דארק"(לוק בסון), "אשתקד במרינבאד"(אלן רנה), Liquid Sky (סלבה צוקרמן),"פרנץ"(פרנסואה אוזון), "שם למטה" (שנטל אקרמן), "הבלש המזמר" (דניס הופר), "פניקס"(כריסטיאן פצולד).

מהלך הסמינר

את החלק הראשון של הקורס נקדיש לביסוס של שפה משותפת :מושגים, תיאוריות ,מקרי מבחן משמעותיים. נתמקד במושגים כמו: עובדה ושיח היסטורי (וויט, בארת' קייס), ארכיון והיסטוריה אלטרנטיבית (דידי הוברמן ואלזסר), הסתברות ז'אנרית (טודורוב וניל) , האירוע (מארי אן דואן )מתח אונתולוגי (מקהייל),עודפות (מריון),קולנוע ,מדע ובדיון (אנט קון, סקוט בוקטמן). מספר מצומצם של מאמרים וסרטים נבחרים( עלילתיים ותיעודיים, סדרות טלוויזיה, ווידאו-ארט ) ישמשו אותנו לדיון מתוך הפרספקטיבות השונות. חלק זה ישמש כמצע לכתיבה ופיתוח של עבודות סמינר/מאמרים ורפרטים. בחלק השני של הסמינר נעבוד על מהלך תיאורטי וכתיבה של רפרטים לקראת דיון והגשה בעל פה. בחלק השלישי של הסמינר נקיים הגשה בעל פה ודיון לקראת עיבוד פרקים נבחרים מן הסמינר בגיליון כתב עת לתלמידים מתקדמים: "גחליליות".

העבודות הסופיות יעברו תהליך של  שיפוט  כמאמרים בגיליון ה-3 של כתב העת: "גחליליות"

Course description

 

The Past that has Not Yet Occurred: Historiography and Science Fiction (Journal Seminar)

MA Seminar, Thursday, 10-14, Spring Semester, 2018-19

Seminar Instructor: Prof. Anat Zanger

Production Coordinator and Assistant Editor: Yael Mazor

Topic of Seminar

The most significant paradox of the cinematic medium, as noted by Christian Metz (1975), is that of its simultaneous presence and absence. In this sense, the conscious and unconscious inscription of time -through historiography and science fiction- have become part and parcel of the medium. Film and television continue to maintain the ontological suspense between fiction and reality and between different layers of temporality (the time of production, time of occurrence and time of viewing). As such, the photographic, cinematic and televisual image have a unique dialectical relationship between ‘here’ and ‘now’ and ‘then’ and ‘there’. This seminar will explore the ways in which film and television signify time in its various and conflicting registers, while also refusing to contain it within the boundaries of classical Hollywood narrative. We shall examine a number of films and series from ontological, medial, narrative and performative perspectives, including: Arrival (Denis Villeneuve), La Jetée (Chris Marker), 2001: Space Odyssey (Stanley Kubrick), Joan of Arc (Luc Besson), Last Year in Marienbad (Alain Resnais), Liquid Sky (Slava Tsukerman), Frantz (Francois Ozon), Down There (Chantal Akerman), The Singing Detective (Dennis Potter), Phoenix (Christian Petzold).

The course of the seminar:

The first part will focus on establishing a common language: concepts, theories, and significant test cases. Main concepts discussed will include, among others: fact and historical discourse (White, Barthes, Kaes, Ginzburg), the archive and alternative history (Didi-Huberman, Elsaesser), generic probability (Todorov, Neale), the event (Mary Ann Doane), ontological suspense (McHale), excess (Marion), cinema and science fiction (Annette Kuhn, Scott Buckatman). A selection of articles and films (documentary, fiction, television series, video art) will be discussed through the various perspectives. This part of the seminar will serve as a basis for writing and development of the seminar papers/ essays. In the second part of the seminar, we will be working on the theoretical development and written papers in preparation for the oral presentations. The third part of the seminar will consist of frontal presentations and discussions to prepare the chosen subjects from the seminar for the graduate student journal ‘Gahliliot’ (‘Fireflies’).

The final papers will undergo a peer review before being published in the 3rd volume of the journal.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-9885-01 כתב עת: גחליליות - עבר שעוד לא היה - היסטוגרפיה ומדע בדיוני
Journal: Fireflies - a Past That Has Not Yet Been - Histography and Science Fict
שנה"ל תשע"ט | סמ'  ב' | פרופ זנגר ענת

666סילבוס מפורט/דף מידע
לצפייה בסילבוס נא ללחוץ כאן

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת