| |||||||||||||||||||||||||||||||||
תיאוריות קולנועיות בנות זמננו
Contemporary Theories of Cinema |
0851-9329 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה | |||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הסמינר מהווה המשך ופיתוח של הקורס "מבוא לתאוריות קולנועיות", הן מבחינה כרונולוגית והן מבחינה תיאורטית. כרונולוגית, הוא נפתח עם תאוריות שצמחו בראשית שנות ה-70 של המאה הקודמת המשלבות את התאוריה הניאו-מרקסיסטית של אלתוסר והפסיכואנליזה של פרויד ולאקאן, ומסתיים בתיאוריות העוסקות בקולנוע בעידן הדיגיטאלי והאינטראקטיבי. תיאורטית, הסמינר דן במעבר מעיסוק בשאלות אודות האונטולוגיה של הקולנוע לשאלות אפיסטמולוגיות.
הסמינר עוסק בגישות תאורטיות המהוות ציוני דרך במה שהתרחש ומתרחש בשדה התאוריה הקולנועית במהלך חמשים השנים האחרונות. במהלך הסמינר נדון באופן בו גישות תאורטיות אלה התפתחו מתוך התאוריות הקלאסיות שקדמו להן, וכן בשינויים ובחידושים שהתחוללו בזירה זו, בעיקר בשני העשורים האחרונים. הגישות שיילמדו הן: אידיאולוגיה והמנגנון הקולנועי (והפרדיגמה האלתוסריאנית/לאקאניינית); פסיכואנליזה (כמתודה לניתוח סרטים וכמודל לתאוריית צפייה); פמיניזם ומגדר; גישות קוגניטיביות לניתוח סרט; פנומנולוגיה; פוסט-קולוניאליזם וקולנועי של גלות; פוסט-מודרניזם והמדיה החדשה.