חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ט

  חלף עם הסיקסטיז: שנות ה-60 בקולנוע
  Gone with the Sixties:The Birth of Modernism in Film on the Ruins of WWII                            
0851-9056
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
קבוצה 01
סמ'  ב'1400-1800213מכסיקו - אומנויותסמינר פרופ נאמן יהודה
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

במלחמת העולם השנייה בארצות שונות נהרסו עד היסוד ערים גדולות כמו דרזדן, הירושימה, טוקיו, המבורג, ברלין, סטלינגרד וערים אחרות הופצצו מן האוויר אינספור פעמים, ביניהן לונדון, רוטרדם, ורשה, לנינגרד, נאנקין. במלחמת העולם השנייה ניספו כחמישים מיליון בני-אדם שנמחו מעל פני האדמה בהרף עין היסטורי. האור המיוחד שבקע מן הערים הנשרפות והבוהק החד-פעמי של שתי פצצות-האטום שהוטלו על הירושימה ונגסקי הטילו צל ענק על העתיד. לאחר המלחמה, משחקי אור-צל ייחודיים התגבשו לגל חדש של מודרניזם קולנועי. הקולנוע החדש מוכר בשמות שונים: "ניאוריאליזם איטלקי", "הגל החדש הצרפתי", "הקולנוע הגרמני החדש", "הגל החדש היפני", "קולנוע כיור המטבח" הבריטי וכיו״ב. אנחנו נשאף לזהות את המשותף בין הקולנועים השונים.

 

נבקש לחקור את היחסים בין תוצאות מלחמת העולם השנייה לבין הגלים החדשים בקולנוע שהופיעו בארצות שהיו מעורבות באופן ישיר במלחמה. נוכח מיליוני ההרוגים והעקורים, נוכח ההרס הפיזי של המרחב, ובמקרים מסויימים אף מחיקתו, הקולנוע מבליט את מימד הזמן בקונפיגורציה חדשה של זמן קולנועי. הסמינר יוקדש לדיון בקולנוע של מדינות הציר שהובסו במלחמה: איטליה, גרמניה, יפן. נערוך צפייה בסרטים הבאים:  אומברטו דה (ויטוריו דה-סיקה, 1952), גרמניה שנת אפס (רוברטו רוסליני, 1948), סטרומבולי (רוברטו רוסליני, 1949), המדבר האדום (מיכאלאנג'לו אנטוניוני, 1964), תאורמה (פייר פאולו פזוליני,1968), הרוצחים בינינו (וולפגנג סטראודט, 1946), נערת האתמול (אלכסנדר קלוגה, 1966), אליס בערים (וים ונדרס, 1974), נישואיה של מריה בראון (ריינר וורנר פאסבינדר, 1978), ללא חרטות על נעורינו (אקירה קורוסאווה 1946), ילדי הירושימה (קנטו שינדו, 1952), לילה וערפל ביפן (נגיסה אושימה, 1960), אישה בחולות (הירושי טשיגהרה, 1964), גשם שחור (שואי איממורה, 1989). נתחקה אחר עקבות המלחמה בסרטים ונבחן את ביטויי הזמן הקולנועי כמאפיין ייחודי של המודרניזם החדש. הדיון ישלב היסטוריה ותיאוריה תוך התייחסות למימד הזמן הקולנועי ובחינתו בכל אחד מן הסרטים.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-9056-01 חלף עם הסיקסטיז: שנות ה-60 בקולנוע
Gone with the Sixties:The Birth of Modernism in Film on the Ruins of WWII
שנה"ל תשע"ט | סמ'  ב' | פרופ נאמן יהודה

666סילבוס מפורט/דף מידע
חלף עם הסיקסטיז:
 
הולדת המודרניזם בקולנוע על חורבות מלחמת העולם השנייה
 
סמסטר א' תשע"ו
סמינר | 4 ש"ס
 
 
תיאור הקורס:
במלחמת העולם השנייה בארצות שונות נהרסו עד היסוד ערים גדולות (כמו למשל, דרזדן, הירושימה, טוקיו, המבורג, ברלין וסטלינגרד) וערים אחרות הופצצו מן האוויר אינספור פעמים (לונדון, רוטרדם, ורשה, לנינגרד, נאנקין ועוד). במלחמת העולם השנייה נהרגו כחמישים מיליון בני-אדם שנמחו מעל פני האדמה בהרף עין היסטורי. האור המיוחד שבקע מן הערים הנשרפות והבוהק החד-פעמי של שתי פצצות-האטום שהוטלו על הירושימה ונגסקי השליכו צללי ענק אל עבר העתיד. לאחר המלחמה, אותם משחקי אור-צל ייחודיים התגבשו לגל חדש במודרניזם של הקולנוע. בכל אחת מן הארצות בהן התרחשה המלחמה הופיע קולנוע חדש המוכר היום בשמות שונים: "ניאוריאליזם איטלקי", "הגל החדש הצרפתי", "הקולנוע הגרמני החדש", "הגל החדש היפני", "קולנוע כיור המטבח" הבריטי וכיו״ב.
נבקש לחקור את מערכת היחסים בין תוצאות מלחמת העולם השנייה ובין הגלים החדשים בקולנוע שהופיעו בארצות שהיו מעורבות באופן ישיר במלחמה. נוכח עשרות מיליוני ההרוגים והעקורים, נוכח ההרס הפיזי של המרחב, הקולנוע מבליט דווקא קונפיגורציה חדשה של זמן קולנועי. סמינר זה יוקדש לדיון בקולנוע של מדינות הציר: איטליה, יפן וגרמניה. דרך צפייה בסרטים כגון: פאיזה (רוברטו רוסליני, 1946), אומברטו דה (ויטוריו דה-סיקה, 1952), ליקוי חמה (מיכאלאנג'לו אנטוניוני, 2196), הרוצחים בינינו (וולפגנג סטראודט, 1946), נערת האתמול (אלכסנדר קלוגה, 1966(, במהלך הזמן, נישואיה של מריה בראון (ריינר וורנר פאסבינדר, 1978), ללא חרטות על נעורינו (אקירה קורוסאווה 1946), הירושימה אהובתי (אלן רנה, 1959), לילה וערפל ביפן (נגיסה אושימה, 1960), אישה בחולות (הירושי טשיגהרה, 1964), נתחקה אחר עקבות המלחמה בקולנוע. דגש יינתן לשאלת דימויי הזמן הקולנועי כמאפיין ייחודי של סרטי המודרניזם החדש.
 
דרישות הקורס:
1. נוכחות חובה.
2. צפייה בסרטי החובה משיעור לשיעור (הסרטים לא יוקרנו במסגרת השיעור. נדאג לספק קבצי הקרנה לצפייה ביתית).
3. הגשת תגובה אחת בכתב על אחד מסרטי החובה במהלך הסמסטר: על הסטודנט/ית להגיש תגובה באורך עמוד למייל של המרצים עד יום שני בערב. יש להירשם מראש ברשימת הסרטים שתחולק בשיעור הראשון של הסמינר. ההגשה היא יחידנית ולא ניתן להגיש בזוגות.
4. עבודת רפרט או סמינר.
 
מרכיבי הציון הסופי:
15% השתתפות בשיעור ותגובה בכתב על אחד הסרטים.
85% עבודת רפרט/סמינר.
 
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת