חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ט

  קולנוע אמריקאי עכשווי
  Current American Cinema  
0851-6167-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  ב'1200-1400206אמכסיקושיעור מר דבורה ארז
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

קורס זה יסקור נושאים מרכזיים ובימאי מפתח בקולנוע האמריקאי משנות ה- 80 ועד ימינו. תקופה המתחילה בעיצוב מחדש של תעשיית הקולנוע סביב המודל הכלכלי והאסתטי של סרטי הבלוקבאסטר. חרף התמקדות בסוג סרטים זה הקולנוע ההוליוודי עדיין מקיים דיאלוג עם השינויים התרבותיים והפוליטיים בחברה האמריקאית.

הדומיננטיות של מודל זה אינה מבטלת את קיומו המתמשך של קולנוע אישי ועצמאי יותר –יוצרי קולנוע ייחודיים  בשנות ה-80 המשתלבים בזרמים הקולנועיים האלטרנטיביים של שנות ה-90 – הקולנוע העצמאי, קולנוע אפרו-אמריקאי, וקולנוע קווירי חדש. 

Course description
This course will survey the major themes and key film directors in American cinema since the 80's and up until the present. This period will be assessed as a dynamic that incorporates two apposing tendencies: A centripetal force of a centralized ideological position in regards to the major sociological and political processes (The end of the cold war, the end of the millennium, 11.9, the wars in the middle-east). On the other hand a centrifugal force that consists of artists that posses a personal vision and aspire to create alternatives to Hollywood's commercial system.
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-6167-01 קולנוע אמריקאי עכשווי
Current American Cinema
שנה"ל תשע"ט | סמ'  ב' | מר דבורה ארז

סילבוס מפורט/דף מידע

 

אוניברסיטת תל אביב

הפקולטה לאומנויות על שם יולנדה ודוד כץ

בית הספר לקולנוע וטלוויזיה על שם סטיב טיש

הקולנוע האמריקאי העכשווי

Current American cinema  

סמסטר ב' תשע"ט

2 ש"ס

סוג המסגרת: שיעור

שם המרצה:  מר ארז דבורה

טלפון:    0522314251

דואר אלקטרוני:    erezdv@post.tau.ac.il

שעות קבלה: לפי תיאום טלפוני מראש

תיאור הקורס  

קורס זה יסקור נושאים מרכזיים ובימאי מפתח בקולנוע האמריקאי משנות ה- 80 ועד ימינו. תקופה המתחילה בעיצוב מחדש של תעשיית הקולנוע סביב המודל הכלכלי והאסתטי של סרטי הבלוקבאסטר. חרף התמקדות בסוג סרטים זה הקולנוע ההוליוודי עדיין מקיים דיאלוג עם השינויים התרבותיים והפוליטיים בחברה האמריקאית.

הדומיננטיות של מודל זה אינה מבטלת את קיומו המתמשך של קולנוע אישי ועצמאי יותר –יוצרי קולנוע ייחודיים  בשנות ה-80 המשתלבים בזרמים הקולנועיים האלטרנטיביים של שנות ה-90 – הקולנוע העצמאי, קולנוע אפרו-אמריקאי, וקולנוע קווירי חדש. 

 

This course will survey the major themes and key film directors in American cinema since the 80's and up until the present. A period that begins with the re-forming of the movie industry around the economic and aesthetic model of the "Blockbuster film". While focusing on this kind of movies Hollywood cinema still engages in dialog with the cultural and political changes in American society.

The Dominance of this model does not exclude the continuing existence of a more personal and independent cinema – exceptional filmmakers of the 80's that take part in the alternative film movements of the 90's – Independent cinema, Afro-American cinema and the New Queer cinema.     

 

דרישות הקורס

נוכחות (עד 3 היעדרויות מותרות).

קריאה מאמרי החובה בסילבוס.

צפייה בסרטי הקורס כמפורט בתוכנית ההקרנות בסילבוס 

עמידה במבחן בסוף הסמסטר. 

 מרכיבי הציון הסופי

בחינה אמריקאית 100% מהציון. (שאלות על חומר ההרצאות, החומרים הביבליוגראפיים ובקיאות בסרטי הקורס.)

 

נושאי הקורס:

1. ג'ורג לוקאס, סטיבן ספילברג והפנטזיה הרגרסיבית. 

בשיעור זה נעסוק בהשפעתם של לוקאס וספילברג כמי שעצבו מחדש את התכנים ואת המודל העסקי של הוליווד. בבחינת הסרטים נתמקד באופיים של הסרטים המיועדים "לילדים בני כל הגילאים" ובהשלכות של הפיכת סוג סרטים זה למוקד התעשייה.

קריאה:

Jeffords, Susan " BACK TO THE FUTURE: Hollywood and Reagan’s America",” in:  American Film History Selected Readings, Vol. II: 1960 to the Present, eds. Cynthia Lucia, Roy Grundmann, Art Simon, New York: Wiley-Blackwell, 2016. 275-285.

הקרנה: מלחמת הכוכבים (ג'ורג לוקאס, 1977)

2. הבלוקבאסטר: אסתטיקת MTV  ומוצר סינרגטי

הבלוקבאסטר מסמן את נקודת המעבר בין הקולנוע האמריקאי של שנות ה- 70, למודל העסקי החדש של הוליווד. לספקטקל של סוג סרטים זה יש תכנים המשרתים את התנועה לעבר קולנוע המשקף חזרה לערכים שמרניים.

קריאה:

Schatz, Thomas "Seismic Shifts in the American Film Industry,” in American Film History Selected Readings, Vol. II: 1960 to the Present, eds. Cynthia Lucia, Roy Grundmann, Art Simon, New York: Wiley-Blackwell, 2016. 175-188.

הקרנה: אהבה בשחקים (טוני סקוט, 1986)

 

3. שיקום הגבריות האמריקאית לאחר ויטנאם מסטאלון ועד ברוס ויליס.

לאחר הגוף הפצוע והמוחלש של הגיבור בקולנוע האמריקאי של שנות ה-70, מופיע גיבור חדש, היפר-גברי, שמתממש בחריגות הפיזית של שני כוכבי האקשן הגדולים בשנות ה-80: סילווסטר סטאלון וארנולד שוורצנגר. בשיעור זה נבחן את התפקיד התרבותי והמשמעות הפוליטית שהייתה בסרטים בהם הם כיכבו. לקראת סוף שנות ה-80 מופיע ברוס ויליס ככוכב אקשן מסוג חדש המסמן את שינוי המגמה הבא.

קריאה:

Gish, Harrison "Refiguring Rambo", Cineaction. 2010, 81. 20-27.

הקרנה: מת לחיות (ג'ון מקטירנן, 1988)

4. גבריות/נשיות בעידן השמרנות הרייגניסטית

בעידן שמרני הקולנוע ההוליוודי מחפש דרכים להתמודד עם השינוי במעמד האישה בעשור הקודם. נבחן כמה אסטרטגיות מרכזיות המתפתחות במהלך העשור – ניכוס של הגבר את העמדה הנשית ("קרמר נגד קרמר", "טוטסי"), יצירת הבסיס לסרטים שיכונו בשנות ה- 90 Chick flick ("נערה עובדת", "אישה יפה") ויצירת הדימוי של האישה החזקה והמסרסת ("חיזור גורלי", "אינסטינקט בסיסי").

 

 

קריאה:

Tasker, Yvonne. Working Girls Gender and Sexuality in Popular Cinema, London: Routledge, 1998. Ch. 5: 'New Hollywood', New Film Noir and the Femme Fatale. 115-136.

הקרנה: אינסטינקט בסיסי (פול ורהובן, 1992)

 

5. קולנוע עצמאי בשנות ה- 80: דיוויד לינץ', איתן ויואל כהן , ג'ים ג'ארמוש.

בשיעור זה נבחן כיצד שלושה יוצרים בולטים המשמרים את הגחלת של הקולנוע העצמאי, מציבים דימוי אלטרנטיבי של ארה"ב מול דימויי התרבות האמריקאית הפופולארית.

קריאה:

White, Coughlin, Paul. "Blue Velvet: Postmodern Parody and the Subversion of Conservative Frameworks", in: Literature Film Quarterly; 2003, 31.4, 304-311

הקרנה: קטיפה כחולה (דיוויד לינץ', 1986)

 

6. קולנוע אפרו-אמריקאי – מספייק לי ועד "סרטי השכונה"

הופעתו של ספייק לי כאוטר בעל אג'נדה פוליטית, ואסתטיקה מטלטלת מסמנת את נקודת המוצא לגל חדש של קולנוע אפרו-אמריקאי במחצית הראשונה של שנות ה-90. "סרטי השכונה" פועלים במתח שבין חיי האלימות והפשע המלהיבים, להצגת מהלך עלילתי מוסרני.    

קריאה:

Vest, Jason P. Spike Lee: Finding the Story and Forcing the Issue, Santa Barbara: Fraeger, 2014. Ch. 2: The Right Stuff. 29-54. 

הקרנה: עשה את הדבר הנכון (ספייק לי, 1989)

 

7. יוצרי דור ה-X

עליית בימאים בני "דור ה-X" (ילידי התקופה המשתרעת מתחילת שנות ה-60 עד תחילת שנות ה-80) כוללת יוצרים כמו סטיבן סודרברג, קוונטין טרנטינו, ריצ'ארד לינלייטר וקווין סמית. בשיעור זה נבחן מה משותף להם כקבוצה, ומה מבדיל אותם בנטיותיהם התמטיות והאסתטיות.

 קריאה:

Lee, Christina. Screening Generation X: The Politics and Popular Memory of Youth in Contemporary Cinema, Farnham: Ashgate, 2010. Ch. 1: The Subcultural Style of Generation X. 11-27.

הקרנה: ספרות זולה (קוונטין טרנטינו, 1994)

 

 

 

8. New Queer Cinema בשנות ה- 90

בשיעור זה נבחן כמה מעבודותיהם של יוצרים בקולנוע הקווירי של שנות ה-90. חלקם החלו בשוליים ועברו בהדרגה לעשייה בעלית אופי מסחרי ומיינסטרימי יותר (גאס ואן סנט, טוד היינס, ליסה צ'ולדנקו) וחלקם החלו ונשארו בשולי התעשייה כיוצרים עצמאיים (גרג אראקי, תום קאלין)  

קריאה:

Bronski, Michael "The Queer 1990s: The Challenge and Failure of Radical Change" in, American Film History Selected Readings, Vol. II: 1960 to the Present, eds. Cynthia Lucia, Roy Grundmann, Art Simon, New York: Wiley-Blackwell, 2016. 330-346.

הקרנה: איידהו שלי (גאס ואן סנט, 1991)

 

9. ייצורה של ההיסטוריה בקולנוע האמריקאי של שנות ה- 90 : J.F.K, רשימת שינדלר, ו- פורסט גאמפ

נקודת ההשקה שבין חזרה לצמתים חשובים בהיסטוריה, אג'נדה פוליטית וטכנולוגיה, הניבה כמה מהסרטים המעניינים של שנות ה-90. למרות השונות הניכרת בין הסרטים, כל אחד מעלה בדרכו את בעיית העיסוק בהיסטוריה בעידן פוסט מודרני

קריאה:

Palmer, William J. The Films of the Nineties: The Decade of the Spin, Palgrave Macmillan, 2009. Ch. 2: The New Historicist Films". 19-38.

הקרנה: פורסט גאמפ (רוברט זמקיס, 1994)

 

10. לקראת סוף המילניום – אובדן זהות ומציאות.

בשיעור זה נעסוק באופן בו עשור של קפיצה נחשונית בכניסת טכנולוגית המחשבים והאינטרנט, והגעה לנקודת הסיום של המילניום, נפגשו בסדרת סרטים, רובם סרטי מדע בדיוני, שנעשו לקראת סוף שנות ה-90. בשיעור זה נסקור סרטים כמו "המטריקס", "להיות ג'ון מלקוביץ"' ו-"מועדון קרב".   

קריאה:

Hamming, Jeanne "The Feminine "Nature" of Masculine Desire in the Age of Cinematic Techno-Transcendence", in, Journal of Popular Film & Television, Winter2008, Vol. 35 Issue 4, 146-153.

הקרנה: מועדון קרב (דיוויד פינצ'ר, 1999)

 

 

 

 

 

11. אבות, בנים ומשפחות בקולנוע של ווס אנדרסון ו-פול תומס אנדרסון. 

בשיעור זה נבחן את סרטיהם של שנים מבולטים שבבימאי דור ה-X   דרך השאלה העולה בהם לגבי אפשרות קיומה של מסגרת משפחתית, ובאופן מיוחד התלות של מסגרת זו ביחסי אבות-בנים.

 קריאה:

Goss, Brian Michael "Things Like This Don't Just Happen”: Ideology and Paul Thomas Anderson's Hard Eight, Boogie Nights, and Magnolia", Journal of Communication Inquiry, April 2002 vol. 26 no. 2 177-192.

הקרנה: זה יגמר בדם (פול תומס אנדרסון, 2007)

 

12. קולנוע לאחר ה- 11.9 –  סרטי מלחמה ופרנויה, ופנטזיות של גאולה ואימה. 

במערכת קולנועית מסחרית ורבת ז'אנרים אירוע הטרור הנורא של ה- 11.9 הדהד בסרטים בעלי אופי שונה ותכלית שונה – סרטי מלחמה, סרטי אימה, דרמות אינטימיות וסרטי פנטזיה. בשיעור זה נבחן כמה דוגמאות בולטות להתמודדות של הוליווד עם אירוע זה.

קריאה:

Pollard, Thomas "Hollywood 9/11: Time of Crisis", in Matthew J. Morgan (ed.) The Impact of 9/11 on the Media, Arts, and Entertainment: The Day That Changed Everything?  Palgrave Macmillan, 2009. 195-207.

הקרנה: כוננות עם שחר (קתרין ביגאלו, 2011)

 

13. ז'אנר גיבורי העל בקולנוע האמריקאי העכשווי.

נבחן את הז'אנר הדומיננטי בקולנוע המסחרי האמריקאי העכשווי – גיבורי העל. תשומת לב מיוחדת תוקדש לניסיון השאפתני של כריסטופר נולאן לייצר בחינה ביקורתית של ארה"ב הדילמות איתה מתמודדת ארה"ב בשנות ה-2000 בטרילוגיית "האביר האפל", ולמודל הכלכלי והאסתטי של סרטי מארוול (ספיידרמן, הנוקמים וכו') שהפך להיות מודל לתעשייה בכללותה.

קריאה:

Beaty, Bart "The Blockbuster Superhero". in, American Film History Selected Readings, Vol. II: 1960 to the Present, eds. Cynthia Lucia, Roy Grundmann, Art Simon, New York: Wiley-Blackwell, 2016. 423-427.

הקרנה: האביר האפל (כריסטופר נולאן, 2008)

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת