חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ט

  דרמטורגיה
  Dramaturgy                                                                                           
0811-6165
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
קבוצה 01
סמ'  ב'1400-1700002קיקואיןעבודה מע פרופ קינר(קיסינגר) גד
ש"ס:  3.0

סילבוס מקוצר

הקורס מתעתד לבחון סוגיות בסיסיות ומתקדמות בנושא מהותה ותפקודיה של הדרמטורגיה כשדה, והפונקציה של הדרמטורג(ית) כחוקר וכמעורב בעשייה התיאטרונית בעבודת היוצר-ה"אוטר" (האחראי לכל מרכיבי המיזם האמנותי ומשתתף בביצועו), המחזאי והבמאי. בשלב הראשון יידונו המשימות של הדרמטורג בפעילות תיאטרונית "קוננוונציונלית",  כגון: שותפות בקביעת מדיניות אמנותית ורפרטוארית ולקטורה, עבודה עם מחזאים, דרמטורגיה של הפקה, דרמטורגיה של קהל, ניהול מחלקה חינוכית וכו'. בקורס יידונו ויתורגלו, על סמך מחזות קאנוניים וטקסטים של הסטודנטים השלבים השונים של הפיכת טיוטת טקסט דרמטי לטקסט תיאטרוני בנסיבות נתונות ("דרמטורגיה מעשית"), עיבוד, תרגום, טרנספוזיציה ממדיום למדיום, ביקורת, וכו'. בהמשך ינותחו ויתורגלו עקרונות הדרמטורגיה הפוסט-דרמטית, האל-מילולית, דרמטורגיה של פרפורמנס, תיאטרון קהילתי, תיאטרון מחול וכדומה. עקרונות אלו יישומו בפיתוח מודרג לאורך הסמסטר של הפרויקטים האישיים של הסטודנטים.

Course description

The course will explore basic and advanced topic with regard to the nature and functions of Dramaturgy as a field, and of the Dramaturg as theoretician and practitioner involved in the work of the creative artist, the auteur, the playwright and the director. The initial phase will be dedicated to the tasks of the "conventional" dramaturg in the repertory theatre: Partaking in formulating the artistic and reportorial policy, reading and suggesting plays, working with dramatists, production dramaturgy, audience work, educational department, etc. Next we shall analyze and practice the principles of post-dramatic and non-verbal dramaturgy as well as of Performance Art, dramaturgy of community theatre, of dance, etc. These principles will be applied to and realized in the students' personal projects.   

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
0811-6165-01 דרמטורגיה
Dramaturgy
שנה"ל תשע"ט | סמ'  ב' | פרופ קינר(קיסינגר) גד

666סילבוס מפורט/דף מידע

 

שם הקורס: דרמטורגיה

Dramaturgy 

סמסטר ב', תשע"ט

-3-- ש"ס

סוג המסגרת (/ מעבדה/)

שם המרצה: פרופ' גד קינר קיסינגר

דואר אלקטרוני: gkenar@post.tau.ac.il

שעות קבלה לפי תיאום מראש במייל/ טלפון: ימי ה', 17.30 – 19.00

 

תאור הקורס

הקורס מתעתד לבחון סוגיות בסיסיות ומתקדמות בנושא מהותה ותפקודיה של הדרמטורגיה כשדה, והפונקציה של הדרמטורג(ית) כחוקר וכמעורב בעשייה התיאטרונית בעבודת היוצר-ה"אוטר" (האחראי לכל מרכיבי המיזם האמנותי ומשתתף בביצועו), המחזאי והבמאי. בשלב הראשון יידונו המשימות של הדרמטורג בפעילות תיאטרונית "קוננוונציונלית",  כגון: שותפות בקביעת מדיניות אמנותית ורפרטוארית ולקטורה, עבודה עם מחזאים, דרמטורגיה של הפקה, דרמטורגיה של קהל, ניהול מחלקה חינוכית וכו'. בקורס יידונו ויתורגלו, על סמך מחזות קאנוניים וטקסטים של הסטודנטים השלבים השונים של הפיכת טיוטת טקסט דרמטי לטקסט תיאטרוני בנסיבות נתונות ("דרמטורגיה מעשית"), עיבוד, תרגום, טרנספוזיציה ממדיום למדיום, ביקורת, וכו'. בהמשך ינותחו ויתורגלו עקרונות הדרמטורגיה הפוסט-דרמטית, האל-מילולית, דרמטורגיה של פרפורמנס, תיאטרון קהילתי, תיאטרון מחול וכדומה. עקרונות אלו יישומו בפיתוח מודרג לאורך הסמסטר של הפרויקטים האישיים של הסטודנטים.

 

תאור הקורס באנגלית 

The course will explore basic and advanced topic with regard to the nature and functions of Dramaturgy as a field, and of the Dramaturg as theoretician and practitioner involved in the work of the creative artist, the auteur, the playwright and the director. The initial phase will be dedicated to the tasks of the "conventional" dramaturg in the repertory theatre: Partaking in formulating the artistic and reportorial policy, reading and suggesting plays, working with dramatists, production dramaturgy, audience work, educational department, etc. Next we shall analyze and practice the principles of post-dramatic and non-verbal dramaturgy as well as of Performance Art, dramaturgy of community theatre, of dance, etc. These principles will be applied to and realized in the students' personal projects.   

 

דרישות הקורס : נוכחות, השתתפות. קריאה, צפייה, כתיבת תרגילים והגשתם, פרויקט אישי)

 

מרכיבי הציון הסופי

% פרויקט אישי  -  50

% הגשת תרגילים - 30

% נוכחות והשתתפות בכיתה - 20 

 

נושאי הקורס (נתון לשינויים)

(רשימה שבועית או טבלת נושאים, חובות קריאה וכו'):

  1. מבוא לדרמטורגיה
  2. עבודת הדרמטורג בתיאטרון הרפרטוארי: מדיניות אמנותית  ורפרטוארית ותרגיל
  3. הכנת טקסט להצגה ועבודה מול במאי - ותרגיל
  4. הכנת טקסט להצגה – דרמטורגיה של הפקה – ותרגיל
  5. עבודה עם קהל ומחלקה חינוכית – ותרגיל
  6. דרמטורגיה פוסט דרמטית – ופרויקט אישי
  7. דרמטורגיה של פרפורמנס – ופרויקט אישי
  8. דרמטורגיה של תיאטרון לילדים – ופרויקט אישי
  9. דרמטורגיה של מחול ותיאטרון מחול – ופרויקט אישי
  10. פרויקט אישי
  11. פרויקט אישי
  12. פרויקט אישי
  13. פרזנטציה – שיעור פתוח

 

רשימת ספרות (נתון לשינויים)

הערות:

  1. החיבורים המצוינים בכוכביות מומלצים במיוחד.
  2. חלק מהחומרים יועלה לאתר.

 

קריאת חובה:

 

בהרנט, סינה ק', "הדרמטורג כמשתף פעולה: תהליך וקרבה", תיאטרון 27: 50.

*** פטנג'ל, ריצ'רד, דון אבט-פרקינס, שון באקלי, "'המחרשה והכוכבים': מודל מוצע לשיתוף פעולה דרמטורגי בין מכללות לבתי ספר", תרגום דפנה לוי, תיאטרון 30: 110.

(יועלה לאתר)

*** קינר, גד, דרמטורגיה מעשית: טקסט כקונטקסט כטקסט, תיאטרון 20: 50

[יועלה לאתר]

 

 

נוסח אנגלי:

Kaynar, Gad, “Prgamatic Dramaturgy: Text as Context as Text”,  Theatre

Research International  31: 3 (October 2006): 245 – 259.

***קינר, גד, "'מהי דרמטורגיה?', או: אי-היכולת לוותר על מקצוע מיותר לחלוטין", תיאטרון 27: 33.

*** " The Play is the Thing יוסי יזרעאלי בשיחה עם גד קינר", שם: 064 – 073.

 

 

דרמטורגיה: קריאה מומלצת, קריאת רשות

 

* נגיד, חיים, "הדרמטורגים הרחק מאור הזרקורים. רב-שיח", תיאטרון 02 [יוני 2000]: 036 – 045.

סקאזה, מיכאל, "למות – גם זה לא פתרון", תיאטרון 08 [מאי 2002]: 36 – 38.

** רוקם, פרדי, "איך אפשר לסיים את 'פר גינט'?", שם: 39 – 43.

** -------------, "המלט נסיך שוודיה", תיאטרון 04: 076 – 081.

*** כל המדור "תעשה מזה דרמה" (המוקדש לדרמטורגיה), תיאטרון 07: 20 – 46.

*** כל המדור "קלאסיקה עכשיו" (המוקדש לעיבודי קלאסיקה), תיאטרון 06: 3 – 10.

מייריק, ג'וליאן, "האונטולוגיה של הדרמטורגיה, מה פשר יומרתה של הדרמה להיות אמיתית? האם היא יכולה להיות אמיתית, ואיך משפיע רעיון האמת על תהליך הייצוג הדרמטי", תיאטרון 31: 78.

*** מילץ, בטינה, "קונגלומרטים, דרמטורגיה למחול ודרמטורגיה של הגוף", תיאטרון 28: 75.  (יועלה לאתר)

קינר, גד, "היונה ב'יונה ונער'" – ספר, עיבוד לבמה, הצגה, תיאטרון  33: 134.

 

 

* Barba, Eugenio, "The Deep Order Called Turbulence: The Three Faces of Dramaturgy", TDR (Winter 2000): 55-66.

** Barba, E., On Directing and Dramaturgy: Burning the House (London & NY: Routledge, 2010).

** Bly, Mark, The Production Notebooks: Theatre in Process, Vol 1. (New York: Theatre Communications Group, 1996).

   Campton, David, Becoming a Playwright (London: Robert Hale, 1988).

 ** Cardullo, Bert, "Enter Dramaturgs" [בספריה. סרוק]

 * Cardullo, Bert, (ed)., What is Dramaturgy? (New York: Peter Lang, 1995).

*  Catteano, Anne, “Dramaturgy: An Overview” [בספריה. סרוק]

  Cohen, Edward M., Working on a New Play (New York: Limelight Editions, 1995), pp. 1-89 [פרק מתוך פריט זה סרוק בספריה]

* Egri, Lajos, The Art of Dramatic Writing (New York: Simon & Schuster, 1946, 1960), pp. 1-31; 125-229.

* Fuchs, Elinor, The Death of Characeter: Perspectives on Theater after Modernism (Bloomington: Indiana University Press, 1996).

Hatcher, Jeffrey, The Art & Craft of Playwriting (Cincinnati, Ohio: Story Press, 1996).

 Hornby, Richard, “Text & Performance”, in Hornby, R., Script into Performance: A Structuralist Approach (New York: Paragon, 1977), pp. 92-109.

* “How to Talk to a Playwright”, in Jones, S., G. S. Proehl, M. Lupu (eds.), Dramaturgy in American Theater: A Source Book (Fort Worth: Harcourt Brace, 1997), pp. 180-9. (סרוק. בספריה)

* Irelan, Scott R., Anne Fletcher, Julie Felise Dubiner, The Process of Dramaturgy: A Handbook  (Newburyport MA: Focus, 2010).

* Jones, S., G. S. Proehl, M. Lupu (eds.), Dramaturgy in American Theater: A Source Book , ibid.

Katz, Leon, “The Complete Dramaturg”, in Cardullo, ibid., pp. 13-16 (סרוק. בספריה)

** Kaynar, Gad, "Postdramatic Dramaturgy" , in: Magda Romanska, ed., The Routledge Companion to Dramaturgy  (London & NY: Routledge, 2015), pp. 391-396.

* Lawson,John Howard, “Dramatic Structure”.      [סרוק. בספריה]

Luckhurst, Mary, Dramaturgy: A Revolution in Theatre (Cambridge UP, 2006), pp. 24-44, 109-151.

**  Magda Romanska, ed., The Routledge Companion to Dramaturgy  (London & NY: Routledge, 2015)אסופת יסוד של ערכים העוסקים בדרמטורגיה ממכלול זוויות. מומלץ ביותר!  

.McLaughlin, Buzz, The Playwright's Process (New York: Back Stage Bools, 1997).

* Nelson, Richard & David Jones, Making Plays: The Writer-Director Relationship in the Theatre Today (London: Faber and Faber, 1995).

* Rudakoff, Judith & Lynn M. Thomson, Between the Lines: The Process of Dramaturgy. Toronto: Playwrights Canada Press, 2002.

* *Seeberg, Lars, “From analysis to production”, in André Helbo et al. (eds.), Approaching Theatre (Bloomington & Indianopolis: Indiana University Press, 1987), pp. 174-84. (סרוק . בספריה)

States, Bert O., The Pleasure of the Play (Ithaca: Cornell University Press, 1994).

** Törnqvist, Egil, Transposing Drama: Studies in Representation (London: MacMillan, 1991).  [קטעים סרוקים בספריה]

** *Trencsenyi, Katalin, Dramaturgy in the Making: A User's Guide for Theatre Practitioners (London&NY: Bloomsbury, 2015)

*Trencsenyi, Katalin & B. Cochrane, eds. New Dramaturgy: International Perspectives on Theory and Practice (London & NY: Bloomsburry, 2014), pp. 80-97, 145-163.

** Turner, Cathy & Synne K. Behrndt, Dramaturgy and Performance (London: Palgrave, 2008), 97-203.

Wallis, Mick, “Culture and interpretation”            [סרוק. בספריה]

Wright, Michael, Playwriting in Process: Thinking and Working Theatrically (Portsmouth, NH: Heinemann, 1997)

------------------- , (ed.),  Playwriting Master Class: The Personality of Process and the Art of Rewriting (Portsmouth, NH: Heinemann, 2000).

 

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת