חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ט

  הכנה לפרויקט: מחקר ביצועי בתהליך
  Preparing a Project: Applied Research in Process                                                     
0811-6161
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
קבוצה 01
סמ'  א'1400-1600212מכסיקו - אומנויותעבודה מע ד"ר בן-שאול דפנה
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

הקורס הוא פורום ייעודי לסטודנטים בתואר שני יישומי (MFA) במסלול שחקן-יוצר-חוקר, שמצויים בתחילתו או בעיצומו של מחקר לקראת פרויקט מעשי עצמאי. הפורום יכלול דיונים וקריאות המכוונים למפתחות מושגיים למחקר יישומי ולהיכרות עם מודלים של יצירה עצמאית וקבוצתית; הצגה מבוארת ומפורטת של מבנה הצעה לפרויקט, שנועדה להוביל לטיוטה מלאה של הצעה, ולשם כך תרגול של הכנת תיק מחקר; וכן, פרזנטציות של המשתתפות והמשתתפים, דוגמאות ומפגשים הקשורים בתהליכי היצירה.

Course description

The course is a designated forum for MFA students in the actor-creator-researcher track, at the beginning or in the midst of theoretical and applied research, in preparation for an independent practical project. The forum will include discussions and readings related to key notions aimed at establishing or expanding the attitude of performance as research, as well as models of devised theatre and performance; detailed presentation of the structure of a proposal, intended to lead to a full draft; and for this purpose, the practice of preparing a research file, as well as participants’ presentations, examples and meetings related to the creative processes.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
0811-6161-01 הכנה לפרויקט: מחקר ביצועי בתהליך
Preparing a Project: Applied Research in Process
שנה"ל תשע"ט | סמ'  א' | ד"ר בן-שאול דפנה

666סילבוס מפורט/דף מידע

 

החוג לאמנות התיאטרון

הכנה לפרויקט: מחקר ביצועי בתהליך

Preparing a Project: Applied Research in Process

סמסטר א', תשע"ט

                                                        קורס MFA (2 ש"ס)

 

שם המרצה: ד"ר דפנה בן-שאול

bensha@post.tau.ac.il

שעות קבלה: יום ד', 12:00-14:00 (בניין מכסיקו, חדר 106), בתיאום במייל.

 

תיאור הקורס

הקורס הוא פורום ייעודי לסטודנטים בתואר שני יישומי (MFA) במסלול שחקן-יוצר-חוקר, שמצויים בתחילתו או בעיצומו של מחקר לקראת פרויקט מעשי עצמאי. הפורום יכלול דיונים וקריאות המכוונים למפתחות מושגיים למחקר יישומי ולהיכרות עם מודלים של יצירה עצמאית וקבוצתית; הצגה מבוארת ומפורטת של מבנה הצעה לפרויקט, שנועדה להוביל לטיוטה מלאה של הצעה, ולשם כך תרגול של הכנת תיק מחקר; וכן, פרזנטציות של המשתתפות והמשתתפים, דוגמאות ומפגשים הקשורים בתהליכי היצירה.

 

The course is a designated forum for MFA students in the actor-creator-researcher track, at the beginning or in the midst of theoretical and applied research, in preparation for an independent practical project. The forum will include discussions and readings related to key notions aimed at establishing or expanding the attitude of performance as research, as well as models of devised theatre and performance; detailed presentation of the structure of a proposal, intended to lead to a full draft; and for this purpose, the practice of preparing a research file, as well as participants’ presentations, examples and meetings related to the creative processes.

 

 

דרישות וקביעת ציון

* נוכחות מלאה, קריאה על פי ההנחיה.

* השתתפות בפרזנטציות והכנת טיוטת הצעה לפרויקט.

 

 

 

 

נושאים עיקריים:

פתיחה

מטרות הפורום ותיאום ציפיות

 

נושאים ומושגים מרכזיים המבוססים על קריאה ודיון

מה בין תיאטרון לפרפורמנס ובין דיסציפלינה לבינתחומיות

devised theatre ויצירת CO.

היבטים מחקריים של מופעי עצמי: מחקר אתנוגרפי ויצירה אוטוביוגרפית

מושג האירוע

תיק מחקר וארכיון וזיכרון כמופע

מושג המיספרפורמנס (misperformance)

הקריטי: סוגיות של חציית הגבולות, תגבור חושי וסיכון

 

הכנת הצעה לפרויקט

היכרות עם מבנה ההצעה לפרויקט גמר

הכנת תיק: חקר נושאים הקשורים בפרויקט, איתור מקורות עיוניים וזיקות יצירתיות

תרגול פרזנטציות של הצעה

הכנת טיוטה מלאה של הצעה

 

ביבליוגרפיה

אופיר, עדי, "פוליטי", בתוך מפתח: כתב עת לקסיקלי למושגים פוליטיים, אוניברסיטת תל אביב, מרכז מינרבה מדעי הרוח, 2010, עמ' 85-110 (מקוון).

http://mafteakh.tau.ac.il/wp-content/uploads/2010/08/2-2010-06.pdf

 

אוסטין, ג'. ל'., איך עושים דברים עם מילים, תל אביב: רסלינג, 2006.

 

בן-שאול, דפנה, קבוצת זיק: עשרים שנות עבודה, ירושלים: כתר, 2005.

 

בן-שאול, דפנה, "משחק-תפקידים", מפתח, כתב עת לקסיקלי למחשבה פוליטית (אוגוסט 2014), עמ' 149- 175 (מקוון). http://mafteakh.tau.ac.il/2014/08/07-08/

 

בן-שאול דפנה, "המורה בור, הארנבת מתה: האנטינומיה הפדגוגית של המופע", מעקף 11: המופע הפדגוגי (2016). (מקוון)

http://www.maakaf.co.il/%D7%A2%D7%91/madorim/2013-06-30-05-59-31

 

גארויאן, צ'ארלס, "הפדגוגיה המשחררת של המיצג", המדרשה 8 (יוני 2004), עמ' 121-152.

 

גופמן, ארווינג, הצגת האני בחיי היומיום, תרגום: שלמה גונן, תל אביב: רשפים, 1989.

 

גורביץ', זלי, על המקום, תל אביב: עם עובד, 2007 ("על המקום – אנתרופולוגיה ישראלית", עמ' 22-80; "על הגבול – חסימות, מעברים , טיולים").

 

דה סרטו, מישל, המצאת היומיום, תרגום: אבנר להב, תל אביב: רסלינג, 2012.

 

דרידה, ז'אק, מחלת ארכיב, תרגום: מיכל בן-נפתלי, תל אביב: רסלינג, 2006.

 

הויזינגה, יוהאן, האדם המשחק: על מקור התרבות במשחק, תרגום: שמאול מוהליבר, ירושלים: מוסד ביאליק, 1984 (פרק ראשון: "מהותו של המשחק וערכו כתופעה של תרבות", עמ' 37-60).

 

הררי, דרור, מופע-העצמי: פרפורמנס וייצוג העצמי, תל אביב: רסלינג, 2013.

 

הררי, דרור, "כשלשחקן חסר בורג", מעקף 10 (2014): אדם-מכונה. (מקוון) http://maakaf.co.il/עב/home/175-3/1352-dror

 

ירושלמי, דורית, דרך הבימוי: על במאים בתיאטרון הישראלי, דביר, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, הקשרים, מרכז הספר והספריות בישראל, 2013.

 

לב-אלג'ם, שולמית, ניצבים בקדמת הבמה: מחאה, חגיגה וחתרנות בתיאטרון הקהילתי, הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה, פרדס הוצאה לאור, 2010.

 

ליפשיץ, יאיר, מסורת מגולמת בגוף: ביצועים תיאטרוניים של טקסטים יהודיים, דביר, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, מכון הקשרים, 2016.

 

לפקי, אנדרה, מיצוי המחול: אמנות המופע והפוליטיקה של התנועה, תל אביב: אסיה, 2013.

 

מרקוזה, הרברט, הממד האסתטי: התמדת האמנות, תרגום: צבי טאובר ולאה דובב, תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2005.

 

נורה, פייר, "בין זיכרון להיסטוריה: על הבעיה של המקום", תרגום: רבקה ספיבק, זמנים 45 (1993), עמ' 4-19.

 

צוואיץ', בויאנה, כוריאוגרפיה של בעיות: מושגים אקספרסיביים במחול ובמופע עכשוויים, תל אביב: אסיה, 2017.

 

רנסייר, ז'אק, "הצופה המשוחרר", קטעים מתורגמים בתוך המופע הפדגוגי, ירושלים: בית הספר לתיאטרון חזותי בשיתוף מעקף, 2016.

 

רייט, סטיבן, לקראת לקסיקון של משתמשוּת, תרגום ועריכה: עומר קריגר, מארב, מוסף 20 (מאי 2017). ערכים רלוונטיים במיוחד: "צפייה", "צפייה ללא חפץ עניין".

http://maarav.org.il/category/לקסיקון/

 

תמרי, שלומית, מוריס מרלו-פונטי והחינוך הסביבתי, אוניברסיטת בר אילן, 2008.

 

Aronson-Lehavi, Sharon & Citron, Atay & Zerbib, David (eds.), Performance Studies in Motion, Methuen, 2013.

 

Auslander, Philip, “Just Be Yourself”: Logocentrism and Difference in Performance Theory,” in Zarrilli, Philip B. (Ed.), Acting (Re)Considered: Theories and Practices, London and New York: Routledge, 1995, pp. 59-67.

 

Banes, Sally, Lepecki, André, The Senses in Performance, New York and London: Routledge, 2007, pp. 115-122.

 

Bishop, Claire, Artificial Hells: Participatory Art and the Politics of Spectatorship. London: Verso, 2012.

 

Carlson, Marvin, Performance: a Critical Introduction, London and New York: Routledge, 1996.

 

Carlson, Marvin, “Performing the Self”, Modern Drama 39.4 (Winter 1996), pp. 599-608.

 

Fischer-Lichte, Erika, The Transformative Power of Performance: A New Aesthetics. Trans. Saskya Iris Jane, London and New York: Routledge, 2008 (ch. 1: “The Transformative Power of Performance”, ch.2: “Explaining Concepts: Performativity and Performance”, pp. 11-37).

 

Fischer-Lichte, Erika, Theatre, Sacrifice, Ritual: Exploring Forms of Political Theatre, London and New York: Routledge, 2005.

 

Freshwater, Helen, “The Allure of the Archive”, Poetics Today 24, no. 4 (2003), pp. 729-758.

 

Goldberg, RoseLee, Performance Art: from Futurism to the Present, London: Thames and Hudson, 1988.

 

Govan, Emma, Nicholson, Helen, Normington, Katie (eds.), Making a Performance: Devising Histories and Contemporary Practices, New York: Routledge, 2007.

 

Harrop, Peter and Njaradi, Dunja (eds.), Performance and Ethnography: Dance, Drama, Music, Cambridge Scholrs Publishing, 2013.

 

Heddon, Deidre, Milling, Jane, Devising Performance: A Critical History, New York: Palgrave Macmillan, 2006.

 

Lehmann, Hans-Thies, Postdramatic Theatre, Trans. Karen Jürs-Munby, London and New York: Routledge, 2006.

 

Jones, Amelia, Body Art / Performing the Subject, University of Minnesota Press, 1998.

 

Morgan, Robert C., “Thoughts on Re-Performance, Experience and Archivism”, PAJ 96, vol. 32, No. 3 (September 2010), pp. 1-15.

 

Rancière, Jacques, The Emancipated Spectator, translated by Gregory Elliott, London: Verso, 2009 (ch. 2: "The Misadventures of Critical Thought", pp. 25-49).

 

Schechner, Richard, Performance Studies: An Introduction, London & New York: Routledge, 2002 (ch. 2: “What is Performance?” pp. 22-44).

 

States, Bert, "The Dog and the Stage: Theatre as Phenomenon", New Literary History, 14:2 (1983), pp. 373-388.

 

Yaari, Nurit (ed.), Inter-Art Journey: Exploring the Common Grounds of Arts, Brighton, Chicago, Toronto: Sussex Academic Press, 2015.

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת