חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ט

  הדרך הביתה: אתרים ביתיים בתיאטרון ובמופע
  The Way Home: Domestic Sites in Theatre and Performance                                              
0811-4550
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
קבוצה 01
סמ'  ב'1000-1400200מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר בן-שאול דפנה
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

בסמינר נצא לדרך הביתה: נעמיק בשיח העוסק ברעיון הבית; נדון בייצוגים, סיטואציות וסצנוגרפיות של בית בדרמה, בתיאטרון ובמופע; וכן, נעסוק במופעים שמתקיימים באתר ביתי ספציפי או יוצרים אותו במקומות לא צפויים. יוצרות ויוצרים, מחזות, הצגות ומופעים רבים ממסגרים מחדש את מושג הבית ואת מיקומיו. במרחב שופע זה נשמור על הקשר – בדיונינו ובנושאי העבודות – להגדרת הבית (house) כמבנה מגורים המשמש בית (home) לפרטים ולמשפחות. מובן זה, שנוטה להתערער כאשר בית הופך לדימוי אמנותי, הוא בסיס למובנים ולערוצי פעולה שבהם נעסוק באופן סלקטיבי. ביניהם: הבית הפרטי והמרחב הציבורי; הבית כייצוג חברתי וכלכלי; הפוליטיזציה התיאטרלית של הבית; המופע של האלביתי; והבית כחלל מגדרי בכלל ונשי בפרט. ”ממתי מקום נעשה שלנו באמת? משהשרינו בו את שלושת זוגות הגרביים שלנו בקערת פלסטיק ורודה? “ (ג'ורג' פרק, חלל וכו').

Course description

The seminar is to be held on the way home: we will become acquainted with a discourse about the idea of home; we will discuss representations, situations and scenographies of home in drama, theatre and performance; and we will deal with theatrical and performative cases of site-specific domestic performances, sometimes occurring in unexpected places. Many creators, plays and performances reframe home and its locations. In this abundant territory we shall maintain the concept – in our discussions and in the works’ subjects – of a residential house that serves as a home for individuals and families. This sense, which tends to be undermined when home becomes an artistic image, is the basis for aspects and channels in which we will selectively deal. These include: private domain and public space; home as a social and economical metonymy; staged politicization of home; performances of the uncanny; and home as a gender space in general and women in particular. “As from when does somewhere become truly yours? Is it when you put your three pairs of socks to soak in a pink plastic bowl?” (George Perec, Species of Spaces).

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
0811-4550-01 הדרך הביתה: אתרים ביתיים בתיאטרון ובמופע
The Way Home: Domestic Sites in Theatre and Performance
שנה"ל תשע"ט | סמ'  ב' | ד"ר בן-שאול דפנה

666סילבוס מפורט/דף מידע

 

החוג לאמנות התיאטרון

הדרך הביתה: אתרים ביתיים בתיאטרון ובמופע

The Way Home: Domestic Sites in Theatre and Performance

סמסטר ב', תשע"ט

                                                        סמינר מ.א. (4 ש"ס)

 

שם המרצה: ד"ר דפנה בן-שאול

bensha@post.tau.ac.il

שעות קבלה: יום ד', 12:00-14:00 (בניין מכסיקו, חדר 106), בתיאום במייל.

 

תיאור הקורס

בסמינר נצא לדרך הביתה: נעמיק בשיח העוסק ברעיון הבית; נדון בייצוגים, סיטואציות וסצנוגרפיות של בית בדרמה, בתיאטרון ובמופע; וכן, נעסוק במופעים שמתקיימים באתר ביתי ספציפי או יוצרים אותו במקומות לא צפויים. יוצרות ויוצרים, מחזות, הצגות ומופעים רבים ממסגרים מחדש את מושג הבית ואת מיקומיו. במרחב שופע זה נשמור על הקשר – בדיונינו ובנושאי העבודות – להגדרת הבית (house) כמבנה מגורים המשמש בית (home) לפרטים ולמשפחות. מובן זה, שנוטה להתערער כאשר בית הופך לדימוי אמנותי, הוא בסיס למובנים ולערוצי פעולה שבהם נעסוק באופן סלקטיבי. ביניהם: הבית הפרטי והמרחב הציבורי; הבית כייצוג חברתי וכלכלי; הפוליטיזציה התיאטרלית של הבית; המופע של האלביתי; והבית כחלל מגדרי בכלל ונשי בפרט. ”ממתי מקום נעשה שלנו באמת? משהשרינו בו את שלושת זוגות הגרביים שלנו בקערת פלסטיק ורודה? “ (ג'ורג' פרק, חלל וכו').

 

The seminar is to be held on the way home: we will become acquainted with a discourse about the idea of home; we will discuss representations, situations and scenographies of home in drama, theatre and performance; and we will deal with theatrical and performative cases of site-specific domestic performances, sometimes occurring in unexpected places. Many creators, plays and performances reframe home and its locations. In this abundant territory we shall maintain the concept – in our discussions and in the works’ subjects – of a residential house that serves as a home for individuals and families. This sense, which tends to be undermined when home becomes an artistic image, is the basis for aspects and channels in which we will selectively deal. These include: private domain and public space; home as a social and economical metonymy; staged politicization of home; performances of the uncanny; and home as a gender space in general and women in particular. “As from when does somewhere become truly yours? Is it when you put your three pairs of socks to soak in a pink plastic bowl?” (George Perec, Species of Spaces).

 

 

 

 

דרישות וקביעת ציון

* נוכחות מלאה כדרישת סף להגשת עבודה, קריאה והשתתפות בפעילויות הקורס.

* הגשת עבודה סמינריונית או עבודת רפרט על נושא הקשור בקורס, שעל-פיה ייקבע הציון.

 

נושאים עיקריים:

פתיחה

שיח הבית וקישורו לתיאטרון ומופע

שיטות מחקר ומפה מתודית לצורך תחילתו של מחקר עצמאי בנושא הבית

 

נושאים מרכזיים ושאלות מחקר לקריאות ולדיונים, בלוויית יישומים בתיאטרון ובמופע

1. מרחב פרטי / מרחב ציבורי

מהם ההבדלים והזליגות בין הבית כתחום הפרט למרחב הציבורי?

איך מעוצב ומתפקד הבית במחזה, הצגה ומופע כייצוג חברתי?

 

2. שיוך / זרות

איך מתפקד מופע הבית כשורש של זהות, שייכות, יציבות ואינטימיות?

מהם ההיבטים התיאטרליים של האלביתי (uncanny, unheimlich)?

 

3. פוליטיזציה

מהן האסטרטגיות לפוליטיזציה מופעית של הבית?

איך מתרחב מושג הבית למאבק אזרחי ולמרחב הלאומי?

איך מבטאים בית כמרחב חברתי כלכלי-צרכני?

 

4. חלל נשי / מאזני יחסים וכוחות

מהם הביטויים המופעיים לבית כחלל מגדרי בכלל ונשי בפרט?

מהם הביטויים הביתיים למערכות יחסים ויחסי כוחות?

 

5. בית / דרך / זיכרון

איך מבוטאת או נדחית תשוקת השיבה הביתה ביחס לדרך והמסע, ההגירה הרצונית או הכפויה?

איך מופע עוסק בזיכרון של מרחב מגורים שאיננו עוד?

 

6. Home-less or More

האם כל מקום יכול להיות בית ואיך אפשר ליצור סצנוגרפיות של בתים חלופיים?

מדוע מתפקד מבנה תיאטרון כבית (Theatre House)?

מהם דימוייו ושימושיו של הבית הווירטואלי?

 

על הסף

הנחיה אישית וקבוצתית לעיסוק מחקרי בנושא הבית

 

ביבליוגרפיה: שיח הבית, התרחבויותיו ויישומיו בתיאטרון ובמופע

לכך נוספים בקורס חומרים ראשונים המשמשים ליישום משותף או עצמאי

 

אדלמן אודי, גבעוני מיכל, יורן נועם, קני יואב, קריאת המחאה: לקסיקון פוליטי (2011-), תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2012 [במיוחד הערכים: אוהל, אוהלים, בית, בית העם, דיור, דיור ציבורי, מחסה, מרחב ציבורי, עיר, העל-ביתי, רחוב, שדרה]

 

אופיר, עדי, "מדינה", בתוך מפתח: מבחר מושגים פוליטיים, עורכים: עדי אופיר ואחרים, אוניברסיטת תל אביב, מרכז מינרבה מדעי הרוח, 2014, עמ' 201-228 (גם מקוון).

 

-----, "פוליטי", בתוך מפתח: כתב עת לקסיקלי למושגים פוליטיים, אוניברסיטת תל אביב, מרכז מינרבה מדעי הרוח, 2010, עמ' 85-110 (מקוון).

 

אזולאי, אריאלה (עורכת), בית בלי בית, אוצר: רפי אתגר, ירושלים: מוזיאון על התפר, 2010. [דו-לשוני]

 

אמיר, מירב, "גבול", בתוך מפתח: מבחר מושגים פוליטיים, עורכים: עדי אופיר ואחרים, אוניברסיטת תל אביב, מרכז מינרבה מדעי הרוח, 2014, עמ' 121-141 (גם מקוון).

 

אריסטו, פוליטיקה, תל אביב: רסלינג, 2009.

 

ארנדט, חנה, המצב האנושי, תרגום: אריאלה אזולאי ועדי אופיר, תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2013. [פרק 2: התחום הפומבי והתחום הפרטי, עמ' 51-109.

 

באבא, הומי ק., "העולם והבית", בתוך רעידת אדם, על התפר – מוזיאון חברתי לאמנות עכשווית, קטלוג התערוכה, 2008 [עמ' 126-135]

 

בן-שאול, דפנה, "על דיוניסוס בסנטר: במה לבליעת האדמה", זמנים 99 (2007), עמ' 94-105.

 

-----, "תפנית השיבה הפרפורמטיבית", מעקף 9 (2014). (מקוון)

 

-----, "איתותים מעולם (ישראלי) מינורי: ריכוז שליטה ריבונית בדימוי מרחבי", תיאטרון 40 (2016), עמ' 65-70.

 

------, "כל האזרח יישבו בסוכות" – הפוליטיזציה של המרחב הביתי ב"סוכת נצח", המחלקה האתנוגרפית של המוזיאון של העכשווי, בעריכת לאה מאואס ודיאגו רוטמן, המרכז לאמנות ומחקר מעמותה בבית הנסן והערת שוליים, 2017, עמ' 177-154.

 

-----, "המשכן הראשון: הבניית זהותם התרבותית של מבני הבימה", בתוך הבימה: עיונים חדשים בתאטרון לאומי, בעריכת זר-ציון, שלי וירושלמי, דורית וקינר-קיסינגר גד, תל אביב: רסלינג, 2017, עמ' 105-141.

 

בורדייה, פייר, הבית הקבילי או העולם במהופך, תרגום: אבנר להב, תל אביב: רסלינג, 2018.

 

ברגר, תמר, דיוניסוס בסנטר, תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 1998.

 

 

-----, ברווח בין עולם לצעצוע: על מודל בתרבות הישראלית, תל אביב: רסלינג, 2008.

 

-----, אוטוטופיה: על מרחב הביניים הפרוורי בישראל, תל אביב: הקיבוץ המאוחד, קו אדום אורבני, 2015.

 

גארויאן, צ'ארלס, "הפדגוגיה המשחררת של המיצג", המדרשה 8 (יוני 2004), עמ' 121-152.

 

גורביץ', זלי, על המקום, תל אביב: עם עובד, 2007.["על המקום – אנתרופולוגיה ישראלית", עמ' 22-80; "על הגבול – חסימות, מעברים , טיולים"]

 

דה סרטו, מישל, המצאת היומיום, תל אביב: רסלינג, 2012.

 

היילברונר, עודד ולוין, מיכאל, העיר הישראלית: העיר העברית האחרונה? , תל אביב: רסלינג, 2006.

 

היילברונר, עודד ולוין, מיכאל (עורכים), בין שדרות לשדרות רוטשילד: יחסי מרכז-פריפריה בתרבות הישראלית, עמ' 25-37.

 

הלפרן, רוני (עורכת), היכן אני נמצאת? פרספקטיביות מגדריות על מרחב, אבן יהודה: המכללה האקדמית בית ברל, 2013.

 

הררי, דרור, מופע-העצמי: פרפורמנס ארט וייצוג עצמי, תל אביב: רסלינג, 2014.

 

ויניקוט, ד. ו., משחק ומציאות, תל אביב: עם עובד, 1995. [פרק 8: "המקום בו אנו חיים", עמ' 122-127]

 

ויריליו, פול, המרחב הביקורתי, תרגום: אורית רוזן, תל אביב: רסלינג, 2006. [עמ' 23-40,   11-150]

 

ז'יז'ק, סלבוי, ברוכים הבאים למדבר של הממשי, תל אביב: רסלינג, 2002.

 

זימל, ג'ורג', רוקט פארק, לואיס וירט, אורבניזם: הסוציולוגיה של העיר המודרנית, תל אביב: רסלינג, 2007.

 

חסון, ניר, אורשלים: ישראלים ופלסטינים בירושלים 2017-1967, תל אביב: ספרי עליית גג, ידיעות אחרונות, ספרי חמד, 2017.

 

חתוקה, טלי וקלוש, רחל, "מקום" בתוך תרבות אדריכלית: מקום, ייצוג, נוף בעריכתן, תל אביב: רסלינג, 2005, עמ' 29-41.

 

יבין, עמרי, "הגלובוס הארוטי: הגיאוגרפיה כמטפורה במחזות השכונה של חנוך לוין", בלוק 04: ערים זמניות (2007), עמ' 96-102.

 

לוי, איתמר, הבית והדרך: עיונים בדמיון הפסיכואנליטי, תל אביב: רסלינג, 2012.

 

לוי, שמעון, "הזוי, מושלך, מופנם: הערות על חלל בדרמה העברית", זמנים 99 (2007), עמ' 84-93.

 

לפבר, אנרי, "ייצור המרחב", בתוך תרבות אדריכלית: מקום, ייצוג, נוף בעריכת טלי חתוקה ורחל קלוש, תל אביב: רסלינג, 2005, עמ' 177-200.

 

לוי, דרור ק', מזמן ומרחב וליהפך: שש מסות בביקורת התרבות, תל אביב: רסלינג2011.

 

 

נוימן, ערן, "על שישה חללים אדריכליים במאה העשרים ועל חלל נוסף", בתוך מרחב ביניים, מוזיאון פתח-תקווה לאמנות, קטלוג התערוכה, 2007, עמ' 25-32.

 

נורה, פייר, "בין זיכרון להיסטוריה: על הבעיה של המקום", תרגמה: רבקה ספיבק, זמנים 45 (1993), עמ' 4-19. [סרוק גם באנגלית]

 

פדיה, חביבה, מרחב ומקום: מסה על הלא-מודע והתיאולוגי-פוליטי, תל אביב: הקיבוץ המאוחד, קו אדום כהה, 2011.

 

פוקו, מישל, הטרוטופיה: על מרחבים אחרים, תרגום: אריאלה אזולאי, תל אביב: רסלינג, .2010 [עמ' 7-26]

 

פלד, קובי, ארכיטקסטורה: הבית הערבי כטקסט חברתי, תל אביב: רסלינג, 2012.

 

פנסטר, טובי, של מי העיר הזאת? תכנון, ידע וחיי היומיום, תל אביב: הקיבוץ המאוחד, קו אדום אורבני, 2012.

 

פנסטר, טובי ויעקובי, חיים (עורכים), זיכרון, השכחה ו[ה]בניית המרחב, תל אביב: מכון ון ליר בירושלים והקיבוץ המאוחד, 2011

 

פנסטר טובי ואורן שלמה (עורכים), ערי המחר: תכנון, צדק וקיימות היום, תל אביב: הקיבוץ המאוחד, קו אדום אורבני, 2014.

 

פרויד, זיגמונד, האלביתי, מבחר כתבים, ח, תל אביב: רסלינג, 2012.

 

פרק, ז'ורז', חלל וכו': מבחר מרחבים, תרגום: דן דאור ואוולין עמר, תל אביב: בבל, 1998.

 

קוטף, הגר, "בית", בתוך מפתח: מבחר מושגים פוליטיים, עורכים: עדי אופיר ואחרים, אוניברסיטת תל אביב, מרכז מינרבה מדעי הרוח, 2014, עמ' 95-118.

 

קינר גד, "שקר בפרסום: עיצוב חדר האורחים במחזה הריאליסטי כתצוגה ביריד אדם ומעונו", מותר 2 (1995), עמ' 93-100.

 

רוטברד, שרון, עיר לבנה, עיר שחורה, תל אביב: בבל, 2005.

 

רוטמן, דיאגו, "המוזיאון והמדבר: הערות על סוכת נצח והמיזם בוואדי", המחלקה האתנוגרפית של המוזיאון של העכשווי, בעריכת לאה מאואס ודיאגו רוטמן, המרכז לאמנות ומחקר מעמותה בבית הנסן והערת שוליים, 2017, עמ' 179-196.

 

Arendt, Hanna, The Human Condition, Chicago: University of Chicago Press, 1958.

 

Augé, Marc, Non-Places: Introduction to an Anthropology of Supermodernity, trans. John Howe, London: Verso, 1995.

 

Baruch, Julia and Lipphardt, Anna, Nock, Alexandra (eds.), Jewish Topographies: Visions of Space, Traditions of Place, Ashgate, 2008.

 

Bachelard, Gaston, The Poetics of Space, Boston: Beacon Press, 1994.

 

 

Ben-Shaul, Daphna "Potential Life: Modeling the Void in Two Productions of The Cherry Orchard." Theatre Research International 34.2 (July 2009), pp. 146-152.

 

-----, "The Performative Return: Israeli and Palestinian Site-Specific Reenactments" New Theatre Quarterly (NTQ) 125 (Feb. 2016), 31-48.

 

------, "A Home Unfound: The Political Modeling of the Domestic Performance", Theatre Journal 69:2 (June 2017), pp. 235-257.

 

Birch Anna and Tompkins, Joanne (eds.), Performing Site-specific Theatre: Politics, Place, Practice, London: Palgrave Macmillan, 2012.

 

Bradby, Lawrence & Lavery, Carl "Moving through Place: Itinerant Performance and the Search for a Community of Reverie", Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance 12:1 (2007), pp. 41-54.

 

Carlson, Marvin, Places of Performance: The Semiotics of Theatre Architecture, Ithaca And London: Cornell University Press, 1989. [Introduction]

 

Chaudhuri, Una, Staging Place: The Geography of Modern Drama, Ann Arbor, MI:

University of Michigan Press, 1995.

 

Chaudhuri, Una. and Fuchs, Elinor (eds.), Land/Scape/Theater, Ann Arbor, MI: University of Michigan Press, 2002.

 

Fischer-Lichte, Erika and Benjamin Wihstuz (eds.), Performance and the Politics of Space: Theatre and Topology, London & New York: Routledge, 2013.

 

Freud, Sigmund, "The Uncanny," in The Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud, trans. and ed. James Strachey, in collaboration with Anna Freud, Alix Strachey, and Alan Tyson, vol. 17, London: Hogarth Press, 1955, pp. 219-252.

 

Garoian, Charles R., Performing Pedagogy: Toward an Art of Politics, Albany: State University of New York Press, 1999.

 

Harvie, Jen, Theatre and the City, London: Plagrave Macmillan, 2011.

 

Hill, Leslie and Paris, Helen, Performance and Place, London: Palgrave Macmillan, 2006.

 

Hopkins, D. J., Orr Shelley and Sogla, Kim (eds.), Performance and the City, London: Palgrave Macmillan, 2011.

 

Hyden, Dolores, The Power of Place: Urban Landscape as Public History, Cambridge, Mass. And London: MIT Press, 1995.

 

 

Issacharoff, Michael, "Space and Reference in Drama", Poetics Today 2.3 (1981), pp. 211-224.

 

Irwin, Kathleen, "The Ambit of Performativity: How Site Makes Meaning in Site-Specific Performance" in Performance Design, edited by Dorita Hannah and Olav Harsløf, Copenhagen: Museum Tusculanum Press, 2008, pp. 39-63.

 

Kaye, Nick, Site-Specific Art: Performance, Place and Documentation, London and New York: Routledge, 2000.

 

Kobialka, Michal, "Theatre and Space: A Historiographic Preamble", Modern Drama 46:4 (2003), pp. 558-579.

 

Kotef, Hagar, Movement and the Ordering of Freedom: On Liberal Governances of Mobility, Duke University Press, 2015.

 

Kwon, Miwon, "One Place after Another: Notes on Site-Specificity, October 80 (Spring 1997), pp. 85-110.

 

Kwon, Miwon,  One  Place after Another: Site-Specific Art and Locational Identity, Massachusetts: Massachusetts Institute of Technology, 2002.

 

Lefebvre, Henri, The Production of Space, trans. Donals Nicholson Smith, Malden, Mass.: Blackwell, 1991.

 

-----, Writings on Cities, trans. Eleonore Kofman and Elizabeth Lebas, Malden, Mass.: Blackwell, 2000 ["The Right to the City", 147-159]

 

McAuley, Gay, Space in Performance: Making Meaning in the Theatre, Ann Arbor: The University of Michigan Press, 1999.

 

-----, "Place in the Performance Experience", Modern Drama 46:4 (2003), pp. 599-613.

 

Nora, Pierre, "Between Memory and History: Les Lieux de Mémoire", Representations 25 (Spring 1989), pp. 7-24. [scanned in Hebrew as well]

 

Pavis, Patrice, Dictionary of the Theatre: Terms, Concepts, and Analysis, Toronto: Toronto University Press, 1998 ("Site-Specific": 337-8).

 

Pearson, Mike, Site-Specific Performance, NY: Palgrave Mcmillan, 2010.

Pearson, Mike and Shanks, Michael, Theatre/Archeology, London and New York: Routledge, 2001.

Rokem, Freddie, Theatrical Space in Ibsen, Chekhov and Strindberg: Public Forms of Privacy, Ann Arbor, Michigan: UMI Research Studies, 1986.

 

 

 

RoseLee Goldberg, Performance Art: From Futurism to the Present, Thames and Hudson, 1988.

 

Schechner, Richard, Environmental Theater, An Expanded New Edition Including "Six Axioms for Environmental Theater" [1968], London and New York: Applause, 1994.

 

Solga, Kim and Tompkins, Joanne, “The Environment of Theatre: Home in the Modern Age,” in A Cultural History of Theatre in the Modern Age, vol. 6, ed. Kim Solga, London: Bloomsbury Methuen Drama, 2017, pp. 75–94.

 

Solga, Kim, Orr, S., Hopkins, Joanne, Performance and the City, London & New York: Palgrave Macmillan, 2008.

 

Schipper, Imanuel, "City as Performance", The Drama Review 58.3 (2014), pp. 18-26.

 

Scolnicov, Hanna, Woman's Theatrical Space, Cambridge: Cambridge University Press, 1994.

 

Tompkins, Joanne, “The ‘Place’ and Practice of Site-Specific Theatre and Performance,” In Performing Site-specific Theatre: Politics, Place, Practice, ed. by Anna Birch and Joanne Tompkins, London: Palgrave Macmillan, 2012, pp. 1-17.

Turner, Cathy, "Palimpsest or Potential Space? Finding a Vocabulary for Site Specific Performance", New Theatre Quarterly 20.4 (2004), pp. 373-390.

 

Wilcox, Dean, "Ambient Space in Twentieth-Century Theatre: The Space of Silence", Modern Drama 46:4 (2003), pp. 542-557.

 

Wilkie, Fiona, Out of Place: The negotiation of Space in Site-Specific Performance, Doctoral Thesis, University of Surrey School of Arts (June 2004).

 

-----, "The Production of "Site": Site-Specific Theatre." A Concise Companion to Contemporary British and Irish Drama, Eds. Nadine Holdsworth and Mary Luckhurst, Oxford: Blackwell, 2008, 87-106.

 

 

 

 

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת