קונפליקטים חברתיים בתיאטרון הישראלי
Social Conflicts on the Israeli Theatre
על הבמה העברית הוצגו קונפליקטים חברתיים ופוליטיים המעסיקים את החברה בישראל מאז ראשית קיומה. הקורס יעסוק בפוליטיקה של הייצוג בתיאטרון הישראלי של קונפליקטים אלה. הדבר יעשה תוך דגש תיאורטי-מתודולוגי של הזיקות בין תיאטרון לחברה ובהצלבה של הלאומי, הדתי והאתני. הקורס יעמת בין ייצוגים הגמוניים של הזרם המרכזי לקונפליקטים אלה, לבין ייצוגים מנוגדים, שונים ואחרים של המוכפפים כפי שהוצגו בתיאטרון האחר. כך שדיון בכל קונפליקט יעשה על ידי הדגמה של מספר מופעים המעצבים ייצוגים מעומתים ושונים ומחדדים את הדינמיקה שבין ההגמוניה לקבוצות המוכפפים.
שם המרצה: ד"ר נפתלי שם טוב
דואר אלקטרוני: naphtalysh@openu.ac.il
שעות קבלה: לפי תיאום מראש במיייל
דרישות הקורס
נוכחות,קריאה, רפראט, כתיבת עבודה
מרכיבי הציון הסופי
20% רפרט
80% עבודה מסכמת
הערה: מעל שלושה חיסורים לא ינתן ציון בקורס
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
- תיאטרון ופוליטיקה/תיאטרון וחברה: דיון תיאורטי
- מתודולוגיה של היבטים חברתיים לתיאטרון
- ייצוגי הסכסוך הערבי-ישראלי על הבמה
- אתניות בין סימון להכחשה בתיאטרון
- יהדות ומאבק תרבות במופעי תיאטרון
- פסטיבל עכו כאתר של האחרים
רשימת ספרות (נתון לשינויים)
אוריין, א' (1998). המעגל הפתוח. תל אביב: תיאטרון החדר וספריית פועלים
אוריין, ד' (2008). תיאטרון בחברה. רעננה: אוניברסיטה הפתוחה
--- (1998). יהדותו של התיאטרון הישראלי. תל אביב: הקיבוץ המאוחד
--- (1996). דמות הערבי בתיאטרון הישראלי. תל אביב: אור עם
ארטו, א' (1995 [1938]). התיאטרון וכפילו. תל אביב: הוצאת בבל.
לב-אלג'ם, ש' (2010). נצבים בקדמת הבמה: מחאה, חגיגה וחתרנות. חיפה: הוצאת אוניברסיטת חיפה והוצאת פרדס
שם טוב, נ' (2007) פסטיבל עכו כאתר מאבק בשדה התיאטרוני והחברתי 1980-2004. חיבור לתואר שלישי. אוניברסיטת תל אביב
--- (2009) החריג תופס במה? פסטיבל עכו והפוליטי. תיאוריה וביקורת, 34, 123-147
--- (2016) "פסטיבל עכו ורב תרבותיות" בתוך מדיניות ציבורית ורב-תרבותיות, בשיר בשיר, גיא בן פורת ויוסי יונה (עורכים), ירושלים: ון ליר, עמ' 155-192
Aronson, A. (2000). American Avant-garde Theatre: A History. London & New York: Routledge
Auslander, P. (1997). From acting to performance. London New York: Routledge
Boal, A. (1979). Theater of the oppressed. New York: Urizen Books
--- (1995). The rainbow of desire. London and New York: Routledge
Carlson, M. (1996). Performance, London & New York, Routledge
Graver, D. (1995). The Aesthetics of Disturbance, Michigan: The Michigan University Press
Grotowski, J. (1969). Towards a poor theatre. London: Methuen
Innes, C. (1993). Avant Garde Theatre 1892-1992. London & New York: Routledge
Kershaw, B. (1992). The Political of Performance. London & New York: Routledge
--- (1999). The Radical in Performance: Between Brecht and Baudrillard, London: Routledge
Kirby, M. (1965). The new theatre. Tulane drama review, 10(2), 23-49.
Lev-Aladgem, S. (2010). Theatre in co-communities: articulating power. London: Palgrave Macmillan
Rokem, F. (2000). Performing History: Theatrical Representations of the past in Contemporary Theatre. Iowa City: University of Iowa Press
Schechner, R. (1973). Environmental theatre. New York & London: Applouse.
---(2006). Performance studies: An introduction 2nd ed. London New York: Routledge
Schechner, R. & Wolford, L. (1997). The Grotowski sourcebook. London New York: Routledge
Shank, T. (1982). American Alternative Theatre. London & Basingstoke: Macmillan
Shem-Tov N. (2016) Acco Festival: Between Celebration and Confrontation. Boston: Academic Studies Press.
Wilkie, F. (2002). Mapping the Terrin: a Survey of Site Specific Performance in Britian. New Theatre Quarterly, 18(2), 140-161
--- (2002). Kinds of Place at Bore Place: Site-Specific Performance and the Rules of Spatial Behavior. New Theatre Quarterly, 18(3), 243-261