חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ט

  על יצירתיות באמנות ובמדע
  On Creativity in Art and Science                                                                     
0810-5096
אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
קבוצה 01
סמ'  ב'1000-1400209מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר דגני רז אירית
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

ההיסטוריה האינטלקטואלית יודעת לספר על אינדיבידואלים שהשפיעו במחשבה פורצת דרך  על האופן בו אנו חושבים על המציאות: אמנים ומדענים כאחד. היסטוריה זו גם יודעת לספר כיצד אמנים שהולידו זרמים חדשים באמנות שאבו השראה מגילויים חדשים בתחום המדע.

במהלך הסמינר נתמקד בחידושים בתחום האמנות והמדע של המאה העשרים. כאן נתחקה אחר מקורות ההשראה הרעיוניים, האמנותיים והמדעיים של יוצרים כמו פיקאסו, בראק ודושאן בתחום האמנות הפלסטית, בקט וסטופרד בתחום אמנות התיאטרון, ואיטאלו קלווינו בספרות. במיוחד נבקש לראות כיצד רעיונות שצמחו באזורים אחרים של התרבות בכלל ובמדע בפרט פילסו דרך לתחום האמנות ושינו את טיבעה.

Course description

Intellectual history can inform us about those creative individuals who created works, in either art or science, that have changed the way we think about reality. This history can also inform us about the way in which the artists, who have shaped to a wide extent the history of art, were inspired by new findings in science.

In this seminar we will focus on 20th-century innovations in arts and science. We shall trace ideational as well as artistic sources of inspirations for such creative artists as Picasso, Braque and Duchamp in the plastic arts; Samuel Beckett and Tom Stoppard in the theater; and Italo Calvino in literature. Of special interest will be those ideas that were developed in other areas of thought at large, and in science in particular, and that found their way to art and changed its nature.

סילבוס מפורט

אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
0810-5096-01 על יצירתיות באמנות ובמדע
On Creativity in Art and Science
שנה"ל תשע"ט | סמ'  ב' | ד"ר דגני רז אירית

666סילבוס מפורט/דף מידע

שם הקורס: על יצירתיות באמנות ובמדע

On Creativity in Art and Science

סמסטר ב' תשע"ט יום ג' 10:00-14:00

4 ש"ס

סמינר

שם המרצה: ד"ר אירית דגני-רז

דואר אלקטרוני:razirit@netvision.net.il

שעות קבלה (לפי תיאום מראש)

 

תיאור הקורס

ההיסטוריה האינטלקטואלית יודעת לספר על אינדיבידואלים שהשפיעו במחשבה פורצת דרך  על האופן בו אנו חושבים על המציאות: אמנים ומדענים כאחד. היסטוריה זו גם יודעת לספר כיצד אמנים שהולידו זרמים חדשים באמנות שאבו השראה מגילויים חדשים בתחום המדע.

במהלך הסמינר נתמקד בחידושים בתחום האמנות והמדע של המאה העשרים. כאן נתחקה אחר מקורות ההשראה הרעיוניים, האמנותיים והמדעיים של יוצרים כמו פיקאסו, בראק ודושאן בתחום האמנות הפלסטית, בקט וסטופרד בתחום אמנות התיאטרון, ואיטאלו קלווינו בספרות. במיוחד נבקש לראות כיצד רעיונות שצמחו באזורים אחרים של התרבות בכלל ובמדע בפרט פילסו דרך לתחום האמנות ושינו את טיבעה.

אין דרישה לידע מדעי קודם.

 

תיאור הקורס באנגלית

Intellectual history can inform us about those creative individuals who created works, in either art or science, that have changed the way we think about reality. This history can also inform us about the way in which the artists, who have shaped to a wide extent the history of art, were inspired by new findings in science.

In this seminar we will focus on 20th-century innovations in arts and science. We shall trace ideational as well as artistic sources of inspirations for such creative artists as Picasso, Braque and Duchamp in the plastic arts; Samuel Beckett and Tom Stoppard in the theater; and Italo Calvino in literature. Of special interest will be those ideas that were developed in other areas of thought at large, and in science in particular, and that found their way to art and changed its nature.

 

דרישות הקורס

נוכחות חובה, השתתפות, קריאה, הצגת רפרט וכתיבת עבודה.

 

מרכיבי הציון הסופי

השתתפות פעילה והצגת רפרט 20%

עבודה סמינריונית/רפרט 80%

 

נושאי הקורס (נתון לשינויים):

  1. הקדמה: תיאוריות על יצירתיות – המקרה של גרניקה כמקרה מבחן

Weisberg, Robert W. Creativity: Understanding innovation in problem solving, science, invention, and the arts. John Wiley & Sons, 2006.‏  pp. 34-50.

 

  1. שכל ישר ואינטואיציה מדעית: הניסוי המחשבתי של גלילאו גליליי

Miller, Arthur I. Insights of genius: Imagery and creativity in science and art. Springer Science & Business Media, 2012.‏ pp. 1-36.

 

  1. מקורות השראה לעלמות מאבניון

Miller, Arthur J. Einstein, Picasso: Space, Time And The Beauty That Causes Havoc: Space, Time, and the Beauty that Causes Havoc. Perseus (for Hbg), 2002.‏ pp. 85-95.

 

  1. אנרי פואנקרה והגיאומטריה הלא אוקלידית

Miller, Arthur J. Einstein, Picasso: Space, Time And The Beauty That Causes Havoc: Space, Time, and the Beauty that Causes Havoc. Perseus (for Hbg), 2002.‏ pp. 95-100.

 

  1. אנרי פואנקרה ומרחב ארבע מימדי

Miller, Arthur J. Einstein, Picasso: Space, Time And The Beauty That Causes Havoc: Space, Time, and the Beauty that Causes Havoc. Perseus (for Hbg), 2002.‏ pp.104-105.

 

  1. המתמטיקאי של הקוביסטים: ההגות של פואנקרה מניעה כוחות יצירתיים בפריז של ראשית המאה העשרים

Miller, Arthur J. Einstein, Picasso: Space, Time And The Beauty That Causes Havoc: Space, Time, and the Beauty that Causes Havoc. Perseus (for Hbg), 2002.‏ pp. 101-104.

 

  1. בראק ופיאקסו חוקרים את החלל

Miller, Arthur J. Einstein, Picasso: Space, Time And The Beauty That Causes Havoc: Space, Time, and the Beauty that Causes Havoc. Perseus (for Hbg), 2002.‏ pp. 127-172.

 

  1. איינשטיין, פואנקרה ויחסות: תיאור איכותי של השפעת ההגות של פואנקרה על מחשבתו פורצת הדרך של איינשטיין

Miller, Arthur J. Einstein, Picasso: Space, Time And The Beauty That Causes Havoc: Space, Time, and the Beauty that Causes Havoc. Perseus (for Hbg), 2002.‏ pp. 179-214.

 

  1. יצירתיות במדע ובאמנות: מה ניתן ללמוד מהמקרה של איינשטיין ופיקאסו על הקשר בין יצירתיות וחריגה מגבולות הדיסציפלינה

Miller, Arthur J. Einstein, Picasso: Space, Time And The Beauty That Causes Havoc: Space, Time, and the Beauty that Causes Havoc. Perseus (for Hbg), 2002.‏ pp. 237-268.

 

  1. דושאן מתחקה אחר הבלתי נראה לעין בעקבות גילוי קרינת X

Henderson, Linda Dalrymple. Duchamp in context: Science and technology in the Large Glass and related works. Princeton: Princeton University Press, 1998.‏ pp. 3-28.

 

  1. אלפרד ג'ארי, מדע וההשפעה על היצירה של דושאן

Henderson, Linda Dalrymple. Duchamp in context: Science and technology in the Large Glass and related works. Princeton: Princeton University Press, 1998.‏ pp. 47-.

 

  1. המחזה קופנהגן על במת התיאטרון: חידושי צורה ותוכן בהשראת המדע

Shepherd-Barr, Kirsten. Science on stage: from Doctor Faustus to Copenhagen. Princeton University Press, 2006.‏ pp. 91-110.

 

  1. מחכים לגודו ואימפליקציות פילוסופיות של מכניקת הקוונטים

Degani-Raz, Irit. "Beckett's Worlds as Thought Experiments." ASSAPH: Studies in the theatre 17-20, 2003. pp. 141-158.

 

  1. קוסמוקומיקס מאת איטלו קלווינו: מדע ודמיון

קלווינו, איטלו, קוסמוקומיקס, תל אביב: הוצאת גוונים, 1995.

 

 

רשימת ספרות (חלקית):

Degani-Raz, Irit. "Beckett's Worlds as Thought Experiments." ASSAPH: Studies in the theatre 17-20, 2003. pp. 141-158.

Henderson, Linda D. Duchamp in Context: Science and Technology in the Large Glass and Related Works. Princeton: Princeton University Press, 1998.

Miller, Arthur I. Einstein, Picasso: Space, Time, and the Beauty that Causes Havoc. New York: Basic Books, 2001.

Miller, Arthur I. Insights of genius: Imagery and creativity in science and art. Springer Science & Business Media, 2012.‏

Shepherd-Barr, Kirsten. Science on stage: from Doctor Faustus to Copenhagen. Princeton University Press, 2006.‏

Weisberg, Robert W. Creativity: Understanding innovation in problem solving, science, invention, and the arts. John Wiley & Sons, 2006.‏  

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת