חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ט

  "לנוע בלי לזוז" - מחשבות על זמן, תנועה והבעה במעשה האמנות המוזיקלי
  "(E)motion Without Movement"                                                                         
0810-5091
אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
קבוצה 01
סמ'  ב'0800-1200209מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר אופנהיים רועי
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

סמינר זה בוחן את הקשר בין הזמן האנושי וההבעה האנושית באמצעות החוויה המוסיקאלית: חוויה ייחודית של זמן אנושי ללא חלל ונרטיב. האפשרות האנושית הייחודית של לנוע בלי לזוז.

קורס זה איננו בתחום המוסיקולוגיה או התאוריות המוסיקאליות, הוא איננו דורש ידע בקריאת תווים או כל ידע מוסיקולוגי אחר, פנייתו היא אל המאזין המוסיקאלי, הרקדן הרדום, ולא אל המוסיקולוג או קורא התווים. מטרתו להציג השלכות מקוריות על מושג האדם, זה השרוי בחוויה המוסיקאלית ומכונה "מאזין", קורס השואל שאלה על זמן ומוסיקה ומציע תשובה במושגי היות, הבעה והאזנה.

לצידה של החקירה התאורטית של המעשה המוזיקלי נבחן ונלווה פרויקטים נבחרים מתוך "סדרת המהפכה" של המשכן לאמנויות הבמה בתל אביב. הסמינר ינוע על הציר שבין תאוריה ופרקטיקה של המעשה המוזיקלי האמנותי וינסה להציע הנחות יסוד הן לתאוריה והן לפרקטיקה.

 

Course description

 

The course shall examine the links between human expression and human time through the musical experience - a unique experience of human time lacking space and narrative. It is the unique human possibility to move without motion. The course is neither in the field of musicology nor in musical theory. It does not require musical notes' literacy or any other musicology prior knowledge, as it addresses the music listener, the silent dancer, not the musicologist or notes' reader.

It will present the projections on humans going through the musical experience, called the LISTENER. the course asks of music and time and suggests a reply using the terms of being, expression and listening. 

 

סילבוס מפורט

אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
0810-5091-01 "לנוע בלי לזוז" - מחשבות על זמן, תנועה והבעה במעשה האמנות המוזיקלי
"(E)motion Without Movement"
שנה"ל תשע"ט | סמ'  ב' | ד"ר אופנהיים רועי

666סילבוס מפורט/דף מידע

 

 

"לנוע בלי לזוז" – מחשבות על זמן, תנועה והבעה במעשה האמנות המוזיקלי

(e)motion without movement""

 

סוג המסגרת: סמינר יום רביעי 0830-1200

 

שם המרצה: ד"ר אופנהיים רועי

 

טלפון:    0506717142

דואר אלקטרוני:    openroy@gmail.com

 

שעות קבלה: 

יום: 

בניין:               

חדר:        

 

לפי תאום טלפוני מראש   או דרך דואר אלקטרוני




 

 

 

תאור הסמינר  

סמינר זה בוחן את הקשר בין הזמן האנושי וההבעה האנושית באמצעות החוויה המוסיקאלית: חוויה ייחודית של זמן אנושי ללא חלל ונרטיב. האפשרות האנושית הייחודית של לנוע בלי לזוז.

קורס זה איננו בתחום המוסיקולוגיה או התאוריות המוסיקאליות, הוא איננו דורש ידע בקריאת תווים או כל ידע מוסיקולוגי אחר, פנייתו היא אל המאזין המוסיקאלי, הרקדן הרדום, ולא אל המוסיקולוג או קורא התווים. מטרתו להציג השלכות מקוריות על מושג האדם, זה השרוי בחוויה המוסיקאלית ומכונה "מאזין", קורס השואל שאלה על זמן ומוסיקה ומציע תשובה במושגי היות, הבעה והאזנה.

לצידה של החקירה התאורטית של המעשה המוזיקלי נבחן ונלווה פרויקטים נבחרים מתוך "סדרת המהפכה" של המשכן לאמנויות הבמה בתל אביב. הסמינר ינוע על הציר שבין תאוריה ופרקטיקה של המעשה המוזיקלי האמנותי וינסה להציע הנחות יסוד הן לתאוריה והן לפרקטיקה.

 

The course shall examine the links between human expression and human time through the musical experience - a unique experience of human time lacking space and narrative. It is the unique human possibility to move without motion. The course is neither in the field of musicology nor in musical theory. It does not require musical notes' literacy or any other musicology prior knowledge, as it addresses the music listener, the silent dancer, not the musicologist or notes' reader.

It will present the projections on humans going through the musical experience, called the LISTENER. the course asks of music and time and suggests a reply using the terms of being, expression and listening. 

 

דרישות הקורס

נוכחות חובה, קריאה שוטפת של הביבליוגרפיה ועבודה מסכמת.

מרכיבי הציון הסופי

עבודת סמינר / רפרט

 

לנוע בלי לזוז - מחשבות על זמן, תנועה והבעה במוסיקה / ד"ר אופנהיים רועי

 

"המבואה"

                       

1.   מבוא - המעשה המוסיקאלי

2.   "משל המערה והמערה כמשל" – המעשה המוסיקאלי והמערה האפלטונית

3.   "בתוך הבית" – פרנסואה אוזון

4.   "לספר את החיים ולחיות את הסיפור" –  המערה הנרטיבית החיים, עצמי והנרטיב שביניהם.

 

"הקומה הראשונה והמרתף"

 

החוויה הנרטיבית והחוויה המוזיקלית

5.  "מה אמר הקוסם?" – "שוליית הקוסם" גתה-דיקא-דיסני - מוסיקה וספרות

6.   "מה יקרה הלילה?" – "ריגולטו וסיפור הפרברים" ורדי-ברנשטיין - מוסיקה ודרמה

 

החוויה המוזיקלית וחווית הזמן האנושי

7.   "מוסיקה: חוויה בזמן או חווית הזמן ?" – זמן החוויה המוסיקאלית 

8.  "המוסיקה משמיעה את מה שהשעון מראה" – על מוסיקה ושעונים - העכשיו והמודד

9.  "זמניות, סופיות ומדיטציה מוזיקליים" – על יחסי עבר, הווה ועתיד אנושיים

 

חווית הזמן האנושי והחוויה הרגשית ובחזרה לחוויה הנרטיבית

10.  "molto espressivo - לנגן ברגש?!"  - הבעה מוסיקאלית - רגשות ומצבי רוח

11-12. קריאה מוזיקלית ב"מצבי רוח" מאת יואל הופמן / e in motion no. 2

13.  "תכף אשוב" מתוך הסדרה מראה שחורה – צפייה ודיון מסכם

14. "עולמיות ברה מינור" – האזנה לסימפוניה מס. 1 מאת מהלר /

 

15. "הגשר" - הזמן הנרטיבי מוסיקאלי – על יחסי הזמן הנרטיבי, המוסיקאלי והפיסיקאלי.

16. "זהות, נרטיב ומנגינה" – מוסיקה, מילים וחברה - ביטלס וסטיב רייך           

17."מוסיקה פרשנות והון תרבותי" – טקסטים מוסיקאליים ופרשנות

 

"הקומה השניה, המרפסת והרחוב"

 

החוויה המוזיקלית והחוויה האסתטית – צד א' (תאוריה)

18. "אני יפה?!"- יופי ומשמעות, הקשר בין אסתטי לקומוניקטיבי

19-21.  "מקורו של מעשה האמנות" - היידגר – עולם, אדמה ומוזיקה.

20.  מרלו פונטי – "העין והרוח"

21.  בנימין – "האמנות בעידן השעתוק הטכני" / ולרי – "על הריקוד" "שלוש מסות בפואטיקה"

 

החוויה המוזיקלית והחוויה האסתטית – צד ב' (פרקטיקה) – "סדרת המהפכה" באופרה הישראלית

22-23. "לנוע בלי לזוז" פרויקט תאטרון ניסוי – יצירה לשחקן וידאו ארט ותזמורת מטקסט לבמה

24. "רעש לבן" שיתוף פעולה עם להקת המחול ורטיגו

25. "Replay" -  הופעה חיה של אמנים מתים

26. "סימנים של חולשה" – סימפוניה לרוק ישראלי ותזמורת

27. "התזמורת חיה בסרט" - פרויקט אנימציה בינלאומי אודות אמנות פלסטית  ?

 

 

 

ביבליוגרפיה

 

Budd, M., 1985a, Music and the Emotions: The Philosophical Theories, London: Routledge & Kegan Paul.

 

Bruner, J. (2003). Making Stories: Law, Literature, Life. Cambridge MA: Harvard University Press.

 

Goldie. P. (2000). The Emotions: A Philosophical Exploration. Clarendon Press. Oxford.

 

Kivy, P., 1989, Sound Sentiment: An Essay on the Musical Emotions, including the complete text of The Corded Shell, Philadelphia, PA: Temple University Press.

 

Nattiez, J.J. (1990). “Can One Speak of Narrativity in Music?” in Journal of the Royal Musical Association 15(2): 240-257.

 

Ochs, E. and Capps, L. (1996). “Narrating the Self“ in Annual Reviews Inc. 25:19-43

 

Oppenheim, R. (2012) "Of the Defilement of Musical Time" in Music and Dance in Time 61-76.

 

Ricoeur, P. (1979). “The Human Experience of Time and Narrative” (trans. D. Pellauer) in Research in Phenomenology 9: 17-34.

 

Ricoeur, P. (1987). "Life: A story in Search of a Narrator". (Trans. J.N Kraay and A.J Scholten).in Facts and Values: Philosophical Reflections from Western and Non-Western Perspectives, (ed. Satris, S.),98(4): 121-32.

 

Ricoeur, P. (1985). “Narrated Time“ (trans. R. Sweeney) in Philosophy Today 29(4):259-72.

 

Ricoeur, P. (1980). “Narrative Time“ in  Critical Inquiry 7 (1): 169-190.

 

Solomon, R. C. (2003). What Is an Emotion? Oxford University Press.

 

היידגר, מ. (2017). מקורו של מעשה האמנות. (אדם טננבאום, תרגום) הוצאת הקיבוץ המאוחד.

 

היידגר, מ. (2016). השפה (דנית דותן ומיכאל פרידמן, תרגום) פרדס הוצאה לאור.

 

ויטגנשטיין, ל. (2001). חקירות פילוסופיות. (עדנה  אולמן מרגלית, תרגום) הוצאת מאגנס.

 

קוק, נ. (2007) מוזיקה. מבוא קצר מאוד. הוצאת ידיעות אחרונות. אוקספורד

 

 

 

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת