חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ט

  ארכיאולוגיה של החושים
  Archeology of the Senses                                                                             
0810-5076
אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
קבוצה 01
סמ'  א'1400-1800002קיקואיןסמינר ד"ר ברנד רועי
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

בשיעור זה נעקוב אחר האופנים השונים בהן התחושות הובנו וניבנו ביחס לתודעה, לחברה, לכלכלה, לרפואה ולפוליטיקה. המסע שלנו יתחיל בזמן העתיק עם המאמר של אריסטו על הנפש וימשך דרך ימי הביניים עם הווידוים של אוגוסטין ועד לדיונים עכשווים על הפוליטיקה של החושים. האם ניתן לחוש שאנו קיימים בהעדר תודעה? האם ניתן להרגיש את ההרגשה? מה הקשר של תחושת ההתעוררות או השינה לאסתטיקה ולאנסטזיה? כיצד אנו חשים את המרחב והזמן והאם יש לאופני החישה היסטוריה? מה הקשר בין החושים השונים, האם סינסטזיה היא מצב נורמלי וכיצד החושים קושרים או מבדילים אותנו מחיות אחרות? נחקור שאלות אלו ואחרות מזווית תרבותית רחבה באמצעות קריאה בטקסטים פילוסופים וסיפרותים ובעזרת יצירות אמנות וסרטים.

Course description

In this seminar we will follow the various ways in which the senses have been understood and constructed in relation to consciousness, society, economy, medicine, and politics. Our journey begins in antiquity with Aristotle’s essay on the soul, and continues through the middle ages with Augustine’s Confessions, ending with contemporary debates about the politics of the senses. Can we sense that we exist without consciousness? Can we sense sensation itself? What is the relation between sleep and awakening and aesthetics and anesthetics? How do we feel space and time? And do our ways of sensing have a history? What connects the different senses? Is synesthesia a normal state? And what connects or differentiates us from other animals? We will follow these questions and others from a broad cultural perspective, reading philosophical and literary texts with a selection of artworks and films.

סילבוס מפורט

אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
0810-5076-01 ארכיאולוגיה של החושים
Archeology of the Senses
שנה"ל תשע"ט | סמ'  א' | ד"ר ברנד רועי

666סילבוס מפורט/דף מידע

הארכיאולוגיה של החושים

Archeology of The Senses

 

התוכנית הבינתחומית באמנויות

סמסטר ב׳, תשע״ט, 4 ש״ס

יום ד׳, 14:00-18:00

 

 

ד"ר רועי ברנד

brandroy@gmail.com

 

שעות קבלה—בתאום מראש

 

תאור

בשיעור זה נעקוב אחר האופנים השונים בהן התחושות הובנו וניבנו ביחס לתודעה, לחברה, לכלכלה, לרפואה ולפוליטיקה. המסע שלנו יתחיל בזמן העתיק עם המאמר של אריסטו על הנפש וימשך דרך ימי הביניים עם הווידוים של אוגוסטין ועד לדיונים עכשווים על הפוליטיקה של החושים. האם ניתן לחוש שאנו קיימים בהעדר תודעה? האם ניתן להרגיש את ההרגשה? מה הקשר של תחושת ההתעוררות או השינה לאסתטיקה ולאנסטזיה? כיצד אנו חשים את המרחב והזמן והאם יש לאופני החישה היסטוריה? מה הקשר בין החושים השונים, האם סינסטזיה היא מצב נורמלי וכיצד החושים קושרים או מבדילים אותנו מחיות אחרות? נחקור שאלות אלו ואחרות מזווית תרבותית רחבה באמצעות קריאה בטקסטים פילוסופים וסיפרותים ובעזרת יצירות אמנות וסרטים.

 

 

In this seminar we will follow the various ways in which the senses have been understood and constructed in relation to consciousness, society, economy, medicine, and politics. Our journey begins in antiquity with Aristotle’s essay on the soul, and continues through the middle ages with Augustine’s Confessions, ending with contemporary debates about the politics of the senses. Can we sense that we exist without consciousness? Can we sense sensation itself? What is the relation between sleep and awakening and aesthetics and anesthetics? How do we feel space and time? And do our ways of sensing have a history? What connects the different senses? Is synesthesia a normal state? And what connects or differentiates us from other animals? We will follow these questions and others from a broad cultural perspective, reading philosophical and literary texts with a selection of artworks and films.

תיבת טקסט: In this seminar we will follow the various ways in which the senses have been understood and constructed in relation to consciousness, society, economy, medicine, and politics. Our journey begins in antiquity with Aristotle’s essay on the soul, and continues through the middle ages with Augustine’s Confessions, ending with contemporary debates about the politics of the senses. Can we sense that we exist without consciousness? Can we sense sensation itself? What is the relation between sleep and awakening and aesthetics and anesthetics? How do we feel space and time? And do our ways of sensing have a history? What connects the different senses? Is synesthesia a normal state? And what connects or differentiates us from other animals? We will follow these questions and others from a broad cultural perspective, reading philosophical and literary texts with a selection of artworks and films.

חובות

הסמינר מבוסס על קריאה והשתתפות פעילה בדיון. החובות הפורמליות כוללות גם שתי פרזנטציות קצרות במהלך הסמסטר וסמינריון בן 15-20 עמודים (או עבודת גמר בת 6  עמודים). לרוב,העבודות יתבססו על החומר הנקרא בכיתה ויתיחסו לעבודת אמנות, ספרות או פרקטיקה תרבותית.

 

 

מרכיבי הציון

20% תגובות קצרות (עמוד לקראת השיעור על חומר הקריאה, פעמים במהלך הסמסטר), 80% סמינר או רפרט

 

 

 

 

קריאות חובה (לפי סדר השיעורים)

 

ספר מלווה לכל השיעורים:

Diane Ackerman, A Natural History of the Senses, Vintage,1995

 

1. אריסטו, על הנפש, הקיבוץ המאוחד, 1989. 

2. אוגוסטינוס, ווידוים, ידיעות אחרונות, ספרי חמד, 2001

3-4. ג׳ון ברג׳ר, על ההתבוננות, פרקים 1-3, ספרי פיתום, 2012

5. פרידריך ניטשה, הולדת הטרגדיה/ המדע העליז, שוקן, 1985.

6. ורד לב כנען ומיכל גרובר פרידלנדר )עורכות(, הקול והמבט, רסלינג, 2002.

7. ז'ורז' פרק, חלל וכו', בבל, 1998.

9. Daniel Birnbaum, Chronology, Lukas & Sternberg, 2005

10. John Berger, and our faces, my heart, brief as photos, Bloomsbury, 2005

11-12. Giorgio Agamben, The Man Without Content, Stanford University Press, 1999

13. ז'אק רנסייר, חלוקת החושי, האסתטי והפוליטי, רסלינג, 2010.

 

 

 

Recommended Literature (according to the order of classes)

 

1-2. Daniel Heller-Roazen, The Inner Touch, Zone Books, 2007.

3-4 Walter Benjamin, Selected Writings, Vol 1, Harvard University Press, 1999.

5. רולאן בארת, מיתולוגיות, בבל 1998

6. מישל פוקו, תולדות המיניות, כרך 2, השימוש בתענוגות, רסלינג 2008

7. Giorgio Agamben, The Open, Stanford University Press, 2002.

8. מוריס מרלו-פונטי, העין והרוח, רסלינג

9. לודויג וויטגנשטין, חקירות פילוסופיות, מאגנס 1995

10-11. ג'"מ קוטזי, אליזבט קוסטלו, עם עובד 2005

12. אוליבר סאקס, האיש שחשב שאישתו היא כובע, מחברות לספרות 1990.

13. 2000, Penguin, A History of Walking: Wanderlust, Rebecca Solnit

 

 

 

לוח פגישות קריאות וצפיות

 

שבוע 1-2: חוש מישוש והחוש לקיום

< >אריסטו, על הנפש, ספר II  אוגוסטינוס, ווידויים, פרק 8Diane Ackerman, A Natural History of the Senses, Touchצפייה— Thomas Balmè, Babies 

 

שבוע 3-4: חוש הראיה וחוש השמיעה 

< dir="RTL" >ג׳ון ברג׳ר, על ההתבוננות, פרקים 1-3Diane Ackerman, A Natural History of the Senses, Hearing, Vision 

 

שבוע 5-6: הדיונסי והאפלוני- הקול והמבט

< >פרידריך ניטשה, הולדת הטרגדיה, הקדמה וסעיפים 1-8צפייה—סטנלי קובריק, עניים עצומות לרווחהFacing the Image: Towards an Ethics of Seeing”, Roy Brand and Amit Pinchevski״  

 

שבוע7: חוש לחלל

< >ז'ורז' פרק, חלל וכו 

 

 

שבוע 8: חוש הריח והזכרון הלא רצוני

< >מרסל פרוסט, בעקבות הזמן האבוד, 1, עמ׳ 1-51Diane Ackerman, A Natural History of the Senses, Smell 

 

שבוע 9-10: החוש לזמן

< >John Berger, and our faces, my heart, brief as photos, part oneDaniel Birnbaum, Chronolgy, Ch.1-3צפייה—מבחר עבודות ווידאו 

 

שבוע 12-11: חוש הטעם

< >Giorgio Agamben, The Man Without Contentצפייה—האחים כהן, האיש שלא היה שם 

 

שבוע 13: חוש פוליטי

< >ז'אק רנסייר, חלוקת החושי, האסתטי והפוליטיצפייה—גי דבור, חברת הראווה 

 

אם יהיה זמן: החוש לשפה

< >וולטר בנימין, “משימתו של המתרגם".פול דה מאן, "מסקנות, 'משימתו של המתרגם' לוולטר בנימין", מתוך ההתנגדות לתיאוריה

 

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת