חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ט

  זהות וזרות בספרות התורה
  Identity and Alliance in the Pentateuch                                                              
0612-2014-01
מדעי הרוח
סמ'  ב'1400-1600208רוזנברג- מדעי היהדותשיעור פרופ רום שילוני דלית מרים
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

כמו היצירה המקראית בכל גווניה, גם ספרות התורה מציירת את ישראל כמי שבאו לארצם מן החוץ, ממסופוטמיה (אור ו/או חרן) או ממצרים, לארץ מיושבת בעמים כנעניים. הקורס מתמקד בדרכי עיצובה של תפיסת הזהות הלאומית של ישראל במקורות שונים בתורה, שבכולם מודגש מימד הזרות למרחב התרבותי הסובב.

הגישה המחקרית היא בין-תחומית: תפיסות הזהות הלאומית במקרא יידונו מתוך עיון בטקסטים השונים בתורה ועל פי גישות מחקריות שונות במחקר התורה. בנוסף, ייבחנו הטקסטים על פי מחקרים מודרניים ופוסט-מודרניים של זהות לאומית (ethnic identification, ethnicity) וגישות סוציולוגיות ופסיכולוגיות של הגדרות זהות קבוצתית (group identity), שבהן נמתחים קווים ברורים של הייררכיה וסטראוטיפיזציה, היוצרים מנגנונים של בדלנות ושל קביעת אחרוּת. מנגנונים אלה בונים לגיטמציה של קבוצה אחת ודה-לגיטימציה של האחרת.

נעסוק במעגלים אחדים של הגדרות לאומיות קבוצתיות: בין ישראל לעמים הכנעניים ולארם בסיפורי האבות: אברהם-יצחק ויעקב (פרקים מספר בראשית ודברים כו 5–10); הדרישות להיבדל משבעת העמים או מגויי הארץ בקובצי החוק בתורה (שמות כג, לד; ויקרא יח, כ; דברים ז).

נוכחות חובה. מטלת סיום- בחינה.

Course description

As generally in biblical literature, the Pentateuch portrays Israel coming from the outside, whether from Mesopotamia (Ur and/or Haran) or Egypt, to a land settled by Canaanite peoples. This course traces the diverse ways national identity conceptions were formulated in different sources of the Pentateuch, looking at the emphasis given to the foreign background of Israel in its cultural surrounding sphere.

The methodology is interdisciplinary: national identity conceptions will be investigated through several critical methods in Pentateuchal Studies, and with modern and post-modern studies of ethnic identification and ethnicity, as well as sociological and psychological approaches to group-identity studies. These approaches reveal the clear hierarchy and stereotipization lines that are stretched, and the paradigms of exclusivity and otherness that structure processes of legitimization and de-legitimization of one group over the other.

We will study several circles of national group-identities, including those between Israel and the Canaanite peoples and Aram in the Patriarchal stories: Abraham-Isaac and Jacob (chapters from Genesis and Deuteronomy 26:5-10); the commandments to separate from the seven peoples, from the “peoples of the land” in the Pentateuch law codes (Exodus 23, 34; Leviticus 18, 20; and Deuteronomy 7).

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת