חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ט

  סמינר בהוראת מדעי המחשב
  Seminar in Teaching Computer Science                                                                 
0368-3118
מדעים מדויקים
קבוצה 01
סמ'  א'0900-1100102אורנשטיין - כימיהסמינר ד"ר רובינשטיין אמיר
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

בסמינר נדון באוסף נושאים הקשורים להוראה ולימוד של מדעי המחשב. הסמינר מיועד לסטודנטים של מדעי המחשב, שמעוניינים להרחיב את השכלתם על התחום אותו הם לומדים מנקודת מבט שלא נכללת בתוכנית הלימודים באוניברסיטה.

מטרות הסמינר

  • העמקת החשיפה לסוגיות שונות הקשורות להוראה ולמידה של מדעי המחשב, ובכך פיתוח החשיבה הביקורתית של המשתתפים על הוראת תחום הלימודים שלהם. בוגרי מדעי המחשב עשויים למצוא עצמם בעתיד בעמדה של "מתווכי ידע" (מרצים או מתרגלים באקדמיה, העברת הדרכות וסמינרים לקולגות במקום עבודתם, מתן הרצאות לקהל הרחב). חשיפה לסוגיות השונות בהוראה ולמידה של מדמ"ח תתרום ליכולתם לעשות זאת באופן מוצלח.
  • הרחבת נקודת המבט של המשתתפים על התחום של מדעי המחשב מכיוון שאיננו מתמטי-מדעי-טכנולוגי, ובכך חיזוק הזהות המקצועית שלהם. בוגרי מדמ"ח שאינם נחשפים לסוגיות מסוג זה עלולים לחוות את התחום בו הם עוסקים באופן צר יותר, פחות מאוזן, ופחות מקושר להיבטים "רכים" שלו (כמו היבטים חברתיים, חינוכיים, אתיים, היסטוריים וכו').

 

מהנושאים בהם יעסוק הסמינר

רשימת נושאים ממוקדת וחלוקת נושאים למשתתפים תתתבצע בתחילת הסמסטר, לאחר שמספר המשתתפים יתייצב. כמו כן המשתתפים מוזמנים להציע נושאים וסוגיות נוספות לאישור המרצה.

  • היסטוריה של מדעי המחשב
    • אבני דרך בהתפתחות עולם החומרה
    • אבני דרך בהתפתחות עולם התוכנה והנדסת תוכנה
    • אבני דרך בהתפתחות האינטרנט
  • הגדרת התחום של מדעי המחשב
    • מדעי המחשב – זה מדע? זו הנדסה? זה ענף של מתמטיקה?
    • מה בין מחשבים למדעי המחשב?
    • אבחנה בין עקרונות יסוד של התחום למימושים משתנים שלהם
  • חשיבה חישובית
    • מהו אופן המחשבה המאפיין מדעני מחשב ומבחין אותם מתחומים אחרים?
  • תוכניות לימוד באוניברסיטה
    • סקירת תוכניות לימוד אקדמיות (ברמת אוניברסיטה / מכללה) וגישות שונות.
    • מה הופך תוכנית לימודים למוצלחת?
    • האם וכמה צריך ללמוד מתמטיקה?
    • הבדלים בין תוכניות ל- CS majors ולסטודנטים שאינם לומדים לתואר במדמ"ח (למשל סטודנטים לביולוגיה)
    • תוכניות לימוד ברמת בית ספר בארץ ובעולם
  • שיטות מחקר בהוראת מדעי המחשב
    • איך מבצעים מחקר בתחום כזה? במה הוא שונה ממחקר מדעי במדמ"ח? מחקר איכותני (qualitative) וכמותני (quantitative).
  • שפת תכנות ראשונה
    • מהי "שפת אם" מוצלחת? האם זה כל כך חשוב?
  • גיוון חברתי במדעי המחשב
    • למה מספר הנשים במדמ"ח יורד דרמטית עם ההתקדמות בתארים? מה המצב בבתי הספר בארץ ובעולם? האם זו בעייה בכלל? ואם כן האם צריך להתערב?
    • תת-ייצוג של מיעוטים חברתיים במדעי המחשב ותחומי הנדסה נלווים 
  • הגיל המתאים להתחלת לימוד מדמ"ח
    • האם אפשר ללמוד מדמ"ח כבר בגן או בבית הספר היסודי? האם כדאי?
  • גישות הוראה לא סטנדרטיות / חדשניות
    • קורסים מקוונים (MOOCs) – סקירת מצב. ברכה או קללה? מה מייחד קורסים מקוונים במדמ"ח משאר הקורסים המקוונים?
    • הכיתה ההפוכה (flipped classroom)
    • לימוד מבוסס פרוייקטים (project based learning)
    • לימוד מבוסס חקר (research based learning)
  • נושאים נוספים ע"פ עניין המשתתפים

 

חובות המשתתפים בסמינר

  1. כל משתתף/ת יידרשו להעביר הרצאה שמשכה כשיעור עד שיעור וחצי (תלוי במספר המשתתפים), ואשר תתבסס על מאמרים באנגלית ועל חומרים נוספים, שאת חלקם על הסטודנטים למצוא בעצמם. סקר ספרות וחיפוש מקורות מתאימים, בהדרכת המרצה, הוא חלק מהדרישות. חלק מכל הרצאה יוקדש לדיון שיונחה ע"י הסטודנט.
  2. המשתתפים יחולקו לקבוצות ויידרשו להכין הצעה לשיפור תוכנית הלימודים הקיימת במדמ"ח באוניברסיטת תל אביב או קורס ספציפי , תוך התייחסות לסוגיות שיידונו במהלך הסמסטר. ההצעות יוצגו בשיעורים האחרונים של הסמסטר.
  3. כל סטודנט יידרש לרשום סיכום תמציתי של כעמוד אחד עבור הרצאה של סטודנט אחר.

 

קביעת הציון תתבסס על הנ"ל + נוכחות + התרשמות ממידת העניין והתרומה לדיונים.

נוכחות: הנוכחות בכל פגישות הסמינר חובה. איחור של חמש דקות ומעלה ייחשב להיעדרות החל בפעם השניה.

דרישת קדם: מורשים להשתתף בסמינר סטודנטים וסטודנטיות משנה ג'. בקשות חריגות תישקלנה על בסיס מקום פנוי. מטרת דרישת הקדם היא להבטיח בסיס ידע משותף ורחב מספיק.

 

לשאלות והתלבטויות ניתן לפנות למרצה במייל (amirr ואז הסימן @ ואז tau.ac.il)

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת