חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ח

  חברה, משטר ותרבות במאה ה-20
  Introduction to the Twentieth Century  
0621-1690-05
מדעי הרוח
 
סמ'  ב'1600-2000306 גילמןשיעור ות פרופ חלפין יגאל
דרישות קדם   בחינה   רשימת התפוצה  
 
 
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

כללי: משתרעת משנת 1870 ועד ימינו אלה. התמורות בתקופה זו התרחשו בקצב מהיר ביותר ואין דרך לכלול את כולן במסגרת קורס סמסטריאלי אחד. לפיכך, חלק מן המורים שמים את הדגש על זירה גיאוגרפית מסוימת (רוסיה ומזרח אירופה, מרכז אירופה או מערבה), חלקם מתרכזים רק בחלק מן התקופה; אחדים מתמקדים בהיסטוריה פוליטית,

קבוצה  1 ד"ר מיכל שפירא
בקורס זה נסקור סוגיות שונות בהיסטוריה החברתית, תרבותית, צבאית, מגדרית, כלכלית ואינטלקטואלית של אירופה למין 1890. נבחן נושאים שונים במאה זאת בה ארעו שינויים בקצב מסחרר וחסר תקדים ששינו סדרי עולם ואת חייהם של גברים, נשים וילדים באירופה ומחוצה לה. בין הסוגיות בהן נדון: מודרניות ומודרניזם, התפתחות מדעי האדם והפסיכואנליזה, אימפריאליזם והגירה, מלחמת העולם הראשונה, המאבקים לשיווין מגדרי ומעמדי, פציפיזם, פשיזם, קומוניזם ונאציזם והתפתחות הדמוקרטיה, מלחמת העולם השנייה, מוות המונים, המלחמה הקרה, התפתחות מדינת הרווחה, הדה-קולוניזציה, המהפכה המינית ותרבות שנות השישים, התפתחות הקולנוע, פוסטמודרניזם, נפילת חומת ברלין והאיחוד האירופי.

קבוצה  2 - פרופ' איריס רחמימוב
לדעת היסטוריונים רבים הייתה המאה העשרים "המאה הנוראה ביותר". היא ידעה שתי מלחמות עולם, רצח של עשרות מליוני אנשים וטיהורים רצחניים על רקע אידיאולוגי ואתני. במהלכה נוצרו מערכות דיכוי ושליטה בהיקף חסר תקדים. עם זאת, מעולם לא חיו על פני כדור הארץ יותר בני אדם למשך זמן ממושך יותר וברווחה כלכלית גבוהה יותר. ניגוד זה בא לידי ביטוי חריף באירופה של המאה העשרים. מדינות אירופיות רבות שמות את קידומן של זכויות האדם הבסיסיות בלב העשייה הפוליטית, ומקדמות אמנות בינלאומיות האירופה ומחוצה לה. שו"ת זה יעסוק בהיסטוריה המורכבת של המאה העשרים: האירועים ההיסטוריים המרכזיים ייבחנו על רקע המגמות החברתיות, התרבותיות והכלכליות ארוכות הטווח. הקורס יתמקד במיוחד בשנים בין 1890-1945. משתתפי התרגיל יתבקשו להתמודד באופן ביקורתי עם מגוון של מקורות היסטוריים (הן ראשוניים והן משניים) ולחוות דעה על פרשנויות היסטוריות שונות.
 

 קבוצה 3  ד"ר שגיא שפר

בתרגיל נעקוב אחר כמה תהליכים מרכזיים באירופה של המאה העשרים. נדבר על צמיחת המדינה, על המאבק הממושך בין האידיאולוגיות הכוללניות, על השינויים בתפיסות המרחק והזמן ועל ההשפעות שלהם על תפיסות של שייכות. נעסוק בתפקיד האלימות בעיצוב היבשת במהלך מאה זו, בהגירה על סוגיה השונים, בתהליכי החלוקה והאיחוד של היבשת, בכיבושים בתוך ומחוץ ליבשת ובמאבקים כנגד כובשים. נשים דגש בתרגיל על המבט על אירופה מן הפריפריה ונתעכב גם על כמה זוויות מבט פחות מוכרות. בין הארועים והתהליכים שיוזכרו: מלחמות העולם, המלחמה הקרה, קולוניאליזם ודה-קולוניזציה, העברות אוכלוסיה, מאבקים לשוויון זכויות ועליית שיח הזכויות באופן כללי, ניאו ליברליזם וצרכנות, קריסת הגוש המזרחי.נקדיש זמן בתרגיל ללימוד ופיתוח כישורים בסיסיים לעבודת ההיסטוריון כגון ניתוח תעודות היסטוריות, חיפוש חומרים וכתיבת עבודות. הצטרפות לקורס לאחר הפסד של שניים או יותר שעורים בתחילת הסמסטר תתאפשר רק באישור המרצה

קבוצה -4 -ד"ר אמיר טייכר
התרגיל יתמקד במחצית הראשונה של המאה העשרים תוך מתן דגש למלחמת העולם הראשונה, למהפכה הקומוניסטית, לעליית הפאשיזם, לנאציזם, ולעיצוב המחודש של אירופה אחרי מלחמת העולם השניה. נלמד לנתח מגוון של מקורות, לקרוא מאמרים באופן מתוחכם, לחפש חומרים ולבחון באופן ביקורתי טענות היסטוריות. לתשומת לבכם, השתתפות בשיעור מחייבת נוכחות, קריאה מרובה והשתתפות פעילה בדיונים. 

פרופ' יגאל חלפין

הנחת העבודה של התרגיל היא שמשטרים אידיאולוגיים-מילנאריים, לשון אחרת משטרים טוטליטריים, הם תופעה ספציפית למאה העשרים. התרגיל יעמוד על מושג האידיאולוגיה המשיחית הסקולרית ויטען שהן הנאציזם והן הסטליניזם הינן תנועות שניסו להציע דרך מדעית (בין תורת הגזע או תורת המעמד) ואקטיבית (תורת המהפכה) להבאת הגאולה ובניית עולם נקי מטומאה (חופשי מיהודים או מבורגנים). התרגיל יתמקד בהשוואת גוף המחקר העוסק בהיטלריזם, עם המחקר החדיש של הסטליניזם, מתוך כוונה להחיות את ההשוואה בין שני המשטרים שנזנחה מאז שנות החמישים. נשאף להבין כיצד התשובות השונות אודות טבעם של המשטר הנאצי והמשטר הסטליניסטי, משקפות ויכוח מתודולוגי-תיאורטי. הצדדים בויכוח זה הם ההיסטוריה החברתית, הרואה במעמדות את מנוף ההיסטוריה וההיסטוריה האינטלקטואלית החדשה, המדגישה את תפקיד השפה המהפכנית כסוכן המרכזי של התהליך ההיסטורי.

 

Course description

"The long twentieth century" begins as early as 1870 and continues to this day. Changes came extra fast during this period and not all of them can be included in a single course. Teachers therefore choose different focuses for their courses and sometimes concentrate on a more limited geographic region (Russia and Eastern Europe, Central, or Western Europe), others opt to cover only parts of this period or deal exclusively with political/social-economic/cultural/intellectual history.

 Dr. michal Sapira

This course surveys different issues in the cultural, social, economic, military, gender and intellectual history of modern Europe. The 20th century saw swift and unprecedented changes that radically influenced the lives of European (and non-European) men, women and children. Among the issues we will discuss are: modernism and modernity; imperialism and migration; cinema and modern visual culture; ; the development of the human sciences and of psychoanalysis; World War One; feminism and socialism; pacifism, fascism, communism and Nazism and the development of democracy; World War Two; the Cold War; the development of the welfare state; decolonization, the sexual revolution and the 1960s, and the fall of the Berlin Wall and the European Union

Dr. Sagi schaefer

"The long twentieth century" begins as early as 1870 and continues to this day. Changes came extra fast during this period and not all of them can be included in a single course. Teachers therefore choose different focuses for their courses and sometimes concentrate on a more limited geographic region (Russia and Eastern Europe, Central, or Western Europe), others opt to cover only parts of this period or deal exclusively with political/social-economic/cultural/intellectual history

.

סילבוס מפורט

מדעי הרוח
0621-1690-05 חברה, משטר ותרבות במאה ה-20
Introduction to the Twentieth Century
שנה"ל תשע"ח | סמ'  ב' | פרופ חלפין יגאל

סילבוס מפורט/דף מידע
לצפייה בסילבוס נא ללחוץ כאן

אוניברסיטת ת