|
|
|
|
|
|
|
סמ' ב' | 1200-1500 | 'א | 425 | נפתלי - מדעי החברה | סמינר | פרופ קוצין מיכאל |
|
D:\Inetpub\shared\yedion\syllabus\10\2016\1031\1031454601_desc.txt סילבוס מקוצר לשכנע ולהשתכנע הן החוויות הפוליטיות המרכזיות. לפיכך ננתח את מקומה של הרטוריקה בקיום האנושי המשותף, הן בקהילה הפוליטית והן בקהילה המדעית. נתמקד בשישה מושגים יסודיים: האופי, הפעולה, הבניית הדבר באמצעות הפעולה, הפנייה לרגש, יחסים אנושיים כמגבלות של כוח השכנוע, ואומנות השכנוע כאומנות של הבהרה. נסקור למטרות אלו כתבים עתיקים, מודרניים, ובני זמננו: מנואמים כמו דמוסתנס, וינסטון צ'רצ'יל, רונלד ריגן, מנחם בגין, משה דיין, יצחק רבין, אחמד טיבי, ובנימין נתניהו; מהוגים כמו אפלטון ואריסט; ממנתחי דעת-קהל כמו Elisabeth Noelle-Neumann; ומרטוריקנים מקצועיים מגורגיאס הסופיסט עד Peggy Noonan.Course description To persuade and to be persuaded are the fundamental political experiences. We will therefore examine the place of rhetoric in our being together, both in the political community and in the scientific community. We will concentrate on six fundamental concepts: character, action, the production of things through action, the appeal to the emotions, relationships as limits on the power of persuasion, and the art of rhetoric as an art of clarification. For this purpose we will use ancient, modern, and contemporary texts: from orators such as Demosthenes, Winston Churchill, Ronald Reagan, Menachem Begin, Moshe Dayan, Yitzchak Rabin, Ahmed Tibi, and Benjamin Netanyahu; from philosophers such as Plato and Aristotle; from analysts of public opinion such as Elisabeth Noelle-Neumann; and from rhetoricians from Gorgias the Sophist to Peggy Noonan.
|
|