חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ז

  מבוא לתיאטרון מודרני
  Modern Theatre: An Introduction  
0811-2137-01
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
סמ'  א'1000-1200213 מכסיקושיעור ד"ר הררי דרור
דרישות קדם   בחינה   רשימת התפוצה  
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר
הקורס סוקר מגמות מרכזיות בתיאטרון ובמופע החי מראשית המאה ה-19 ועד שנות ה-60 של המאה ה-20. בנוסף, הוא מציע בחינה ביקורתית של הניסיונות השונים שנעשו לאורך צמיחתו של התיאטרון המודרני להתמודד באופן מעשי ותיאורטי עם השאלות: "מהו התיאטרון, ומה תפקידו?"
 
Course description
This course looks at major trends in western theatre and performance from the early 19th century to the 1960s. In addition it offers a critical reflection on the various attempts made by theatre practitioners to engage practically and theoretically with the question: what is theatre and what is its role?  
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
0811-2137-01 מבוא לתיאטרון מודרני
Modern Theatre: An Introduction
שנה"ל תשע"ז | סמ'  א' | ד"ר הררי דרור

סילבוס מפורט/דף מידע
 
מבוא לתיאטרון מודרני
Modern Theatre: An Introduction
סמסטר א, תשע"ז
2 ש"ס
שיעור
שם המרצה: ד"ר דרור הררי
דואר אלקטרוני: drorh@post.tau.ac.il
שעות קבלה: לפי תיאום מראש במייל.
 
 
דרישות הקורס
נוכחות, קריאה, צפייה,  מבחן סוף סימסטר.
 
מרכיבי הציון הסופי
100% מבחן סוף סימסטר.
 
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
1. רקע תרבותי-היסטורי לצמיחתו של התאטרון המודרני וצמיחתו של תיאטרון בורגני: המלודרמה והמחזה-העשוי-היטב.
2. תיאטרון ריאליסטי: התיאטרון של זקס-מינינגן והדרמה של איבסן, סטרינדברג וצ'כוב.
3. "נתח של חיים" בתיאטרון הנטורליסטי: אמיל זולא ואנדרה אנטואן, והחיפוש אחר ריאליזם בבימוי ובמשחק.
4. ריכרד ואגנר ו"עבודת האמנות הכולית".
5. תיאטרון סימבוליסטי: א) "סוף המאה" וצמיחתה של רגישות מודרניסטית. ב) המחזאות של מטרלינק והתיאטרונים של פור ולוניה-פ.
6. אלפרד ז'ארי ו"המלך אובו": ערש האוונגרד (הקשר לתיאטרון סימבוליסטי ולמופע הקברט).
7. אדולף אפיה ואדוארד גורדון קרייג.
8. תיאטרון במפנה המאה: מן הסימבוליזם אל הפוטוריזם, הדאדא והסוריאליזם.
9. תיאטרון אקספרסיוניסטי.
10.   פיסקטור ברכט והתיאטרון האפי.
11.   קיום אבסורדי: בקט, יונסקו ופינטר.
12.   גרוטובסקי ופיטר ברוק: אל שורשיו האוניברסליים של האירוע התיאטרוני.
13.   מות הדמות: "המלטמשין" להיינר מולר.
 
 
רשימת ספרות (חלקית)
רקע וצמיחתו של תיאטרון ריאליסטי:
אלכסנדר, דויד. (1983) מבוא לתולדות התיאטרון המערבי (במאות 17-20): ראשי פרקים נבחרים. בית צבי. "התנועה הנטורליסטית והריאליזם". עמ. 35-59
ואגנר:
מעייני, עמי. (1995) ריכרד ואגנר – מונוגרפיה. ירושלים: Fons Music Foundation. הפרקים על "האמנות והמהפיכה" ו"יצירת האמנות של העתיד".
Brockett O, Findlay Robert,(1991). Century of Innovation:A History of European and American Theatre and Drama since the Late Nineteenth Century.Allyn and Bacon. Pp. 28-31.
 
צמיחתו של תיאטרון אנטי-ריאליסטי: סימבוליזם ואקספרסיוניזם:
אלכסנדר, דויד. (1983) מבוא לתולדות התיאטרון המערבי (במאות 17-20): ראשי פרקים נבחרים. בית צבי. "ההבעה הא-ריאליסטית בתיאטרון המודרני". עמ. 77-59
 
Brockett O., Findlay Robert,(1991). Century of Innovation:A History of European and American Theatre and Drama since the Late Nineteenth Century.Allyn and Bacon. Pp. 65-87 (Symbolism), 145-159 (Expressionism).
Innes, Christopher. (1993). Avant Garde Theatre 1892-1992. London and N.Y.: Routledge. Chap. "Dreams Archetypes and the Irrational" (19-35), "Therapy and Subliminal Theatre" (36-58). 
Deak, F. (1993). Symbolist Theatre: The Formation of Avant-Garde.The Johns Hopkins University Press.
 
צמיחת האוונגרד:
אלכסנדר, דויד. (1983) מבוא לתולדות התיאטרון המערבי (במאות 17-20): ראשי פרקים נבחרים. בית צבי. "אוונגרד מהפכני – דאדאיזם ופוטוריזם".
עמוסי, ת., ואיריס, י. (1992). דאדא וסוריאליזם בצרפת. הקיבוץ המאוחד.
שונמי, ג. (1992). אוונגרד ומהפיכה בדרמה של המאה העשרים. אור-עם. מבוא ופרק ראשון.
*Brockett O, Findlay Robert,(1991) Century of Innovation:A History of European and American Theatre and Drama since the Late Nineteenth Century.Allyn and Bacon. Pp. 159-173
Goldberg R. (1988). Performance Art: from Futurism to the Present. Thames and Hudson. Pp: 1-74, 97-120.
 
 
פיסקטור ברכט:
שונמי, גדעון (1998), התיאטרון התיעודי, תל אביב: אור-עם.
Brecht, B. (1964). Brecht on Theatre: The Development of an Aesthetic. (Ed. and trans. John Willet). Methuen.
Brockett, O., & Findlay, R. (1991). Century of Innovation: A History of European and American Theatre and Drama since the Late Nineteenth Century. Allyn and Bacon. Chap. 10, 14, 15 (pp. 235-258, 386-428, 429-451).
 
אבסורד:
אסלין, מ. (1985). תאטרון האבסורד. זמורה-ביתן.
לוי, ש. (1997). סמואל בקט מדבר, נוכח, נסתר.הקיבוץ המאוחד.
Carlson, Marvin. (1999). Theories of the Theatre: a Historical and Critical Survey, from the Greeks to the Present. Cornell UP. "The Twentieth Century, 1950-1965." Pp: 411-453.
 
גרוטובסקי וברוק:
Grotowski, J. (1968). Towards a Poor Theatre. Simon and Schuster. Chap.: "Towards a Poor Theatre," The Theatre's New Testament." Pp: 15-53. 
Marshall, Lorna and Williams, David. (2000). "Peter Brook: Transparency and the Invisible Network." Ed. Alison Hodge. London and N.Y.: Routledge. Pp: 174-190
Wolford, Lisa. (2000). "Grotowski's Vision of the Actor: the Search for Contact." Ed. Alison Hodge. London and N.Y.: Routledge. Pp: 191-208
ברוק, פ. (1991). החלל הריק. אור-עם.
 
היינר מולר:
מולר, היינר. "המלטמשין". מתוך מבעד לאלים: מחזות גרמניים בני זמננו. ער. ותר. שמעון לוי.פפירוס.
Malkin, R. J. (1999). Memory-Theatre and Postmodern Drama.The University of Michigan Press. "Heiner Muller's Landscapes of Memory", pp. 71-115.
 
 
הערות או שונות 
תהיה הקפדה על נוכחות. מעל שלושה חיסורים לא תתאפשר הגשת מבחן ולא ירשם ציון (!).
 
 
 
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת