חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ז

  תרבות / אמנות / ארוטיקה, או: גופו של האמן
  Culture/Art/Erotica, Or: the Artist's Body  
0810-5075-01
אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
סמ'  א'1400-1800212 מכסיקוסמינר ד"ר בליך בן ברוך
דרישות קדם  
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר
שם הסמינר: תרבות/אמנות/ארוטיקה, או: גופו של האמן
Seminar: Culture/Art/Erotica, or: the Artist's body
סמסטר .א... תשע"ז
.4... ש"ס
 
שם המרצה: דר' בן ברוך בליך
 
טלפון: 0545988699 
דואר אלקטרוני: baruchbl@013.net.il 
שעות קבלה:   
יום: ג             
בניין: מקסיקו             
חדר:        
 
תאור הקורס: מטרת הסמינר לדון בתופעה שהולכת ונעשית שגורה יותר ויותר של חדירת הארוטיקה (על גבול הפורנוגרפיה) אל תוך תרבות יצירות האמנות (ציור, וידיאו ארט, צילום), ספרות, קולנוע ומחול. די לציין בהקשר את מאתיו בארני (וידיאו ארט), רוברט מייפלתורפ (צילום), 50 גוונים של אפור (ספרות), נימפומניה (סרטו של לארס פון טרייר), כחול הוא הצבע החם (סרטו של עבדול קשיש), את המחול Marie Chouinard – Body Remix, הולה-אופ של סיגלית לנדאו, ועוד אמנים ויוצרים מתחומים שונים המתייחסים אל גופם כאל המצע בו הם מבטאים את רעיונותיהם.
השאלה שתעלה במהלך הסמינר היא – האם היוצרים הנ"ל ועוד רבים כמותם הם יוצאי דופן, או מדובר במהלך מוכר בתולדות תרבות המערב. לבחינת שאלה זו נערוך היכרות עם אחדים מבין הצמתים המרכזיים בתרבות זו מאז העת העתיקה ונברר לשם מה ולאיזה צורך חדרה הארוטיקה (הלפעמים בוטה) אל תוך התרבות הקאנונית והגבוהה (ראו להלן פירוט שיעורים).
מטבע הדברים נשלב בסמינר נקודות מבט רבות מתוך הפילוסופיה, הספרות, האמנות חזותית לסוגיה, המחול וגם תקשורת עם דגש על עולם הפרסום.
 
Course description
 
Recently we are witnessed by artists who use their bodies as a medium to convey their aesthetic ideas. The seminar will try to explain why and how artists use the body for such a purpose, and whether it is a new (modern) phenomenon or its roots are imbedded in ancient times. In the course of our studies we will be exposed to numerous artists, in the realm of painting, sculpture, video art, dance, cinema and literature, as well as to popular culture with emphasis on advertising. The students will be required to take an active part in the course, read papers, and write short papers on the subjects exhibited in the classroom.   
סילבוס מפורט

אמנויות | תכנית הבינתחומית לתואר שני באמנויות
0810-5075-01 תרבות / אמנות / ארוטיקה, או: גופו של האמן
Culture/Art/Erotica, Or: the Artist's Body
שנה"ל תשע"ז | סמ'  א' | ד"ר בליך בן ברוך

סילבוס מפורט/דף מידע

 

דרישות הקורס: נוכחות, השתתפות פעילה במפגשים, קריאת מאמרים על פי מהלך התקדמות הנושאים בסמינר.  

 

מרכיבי הציון הסופי: השתתפות 20%, הגשת רפרט כיתתי 20%, עבודת סמינר 60%

 

רשימת הנושאים שילמדו בקורס:

 

1.לפני הסקסואליות – מבנה החוויה הארוטית בעת העתיקה; המין והפוליטיקה בעת העתיקה.

מאמר רלוונטי: הפרק הראשון מתוך -

-                   Keuls, E. C., 1985, The reign of the Phallus,: sexual politics in ancient Athens, U. of California press

 

2. הפוליטיקה של המיניות: ביטויים מיניים באמנות, שירה, מיתוס בעת העתיקה.

-                Keuls, E. C., 1985, The reign of the Phallus,: sexual politics in ancient Athens, U. of California press

 

3. העיבוד הנוצרי לסקסואליות.

-                Steinberg, L., 1996, The Sexuality of Christ in Renaissance Art and in Modern Oblivion, Chicago U. press

 

4. ימי הביניים, הרנסנס, הברוק והרוקוקו – רוח התקופה וההתיחסות אל הארוטי בתקופות אלו.

קריאה בדקמרון – ג'ובני בוקצ'יו והפרשנות שניתנה לספר על ידי פאזוליני.

 

5. המרקיז דה סאד – נקודת ציון בתפיסת האדם (קריאה בטכסטים פרי עטו).

-          סאד ד.א.פ., 1999, (1791), ז'וסטין או ייסוריה של המידה הטובה, תרגום: מיכה פרנקל, הוצ' בבל

       

6. האדם החדש במאה ה-18, וה-19, השחרור מעול הדת וחיפוש תודעה חדשה.

Hunt, L., (ed.) (1993), The Invention of Pornography: Obscenity and the origins of Modernity, 1500-1800, Zone books

7. על המיניות זיגמונד פרויד).

-          פרויד, ז., "על ההשפלה הכללית ביותר של חיי האהבה" (1910), כתבי זיגמונד פרויד, כרך שני, מסות נבחרות א', עמ' 205-214

 

8. הצגת הגוף במודרניזם (צילומי אדוארד מייברידג' ועד לצילומי הלמוט ניוטון, סינדי שרמן, גילברט וג'ורג', פרנקו ביי וכו').

-           זיו, ע., "מייפלתורפ במוזיאון, או המבט שאינו חד", סטודיו, חוב' 51, מרץ 1994 עמ' 32-37

 

9. חדירת הארוטיקה והפורנוגרפיה אל תוך המדיה השונים.

Hawkins, G., & Zimring, F. E., Pornography in a free Society, Cambridge

 

10-11. ההשפעה של הארוטיקה על תרבות היום יום פרסומת, תוכניות טלוויזיה, סדרות טלוויזיה, הקולנוע הקאנוני, הצילום והאמנויות (ציור, פיסול, ספרות, מחול וכו').

-                Day, G., 1988, “looking at women: notes toward a theory of porn”, in: Day, G., & Bloom, C., (eds.), Perspectives on Pornography: sexuality in Film and Literature, pp. 83-100, St. Martin’s press, NY

12-13. חדירת הארוטיקה לקולנוע – מקראש (קרוננברג) ועד נימפומניה (לאס פון טרייר) השפה הקולנועית, תבניות של עלילה, גיבורים ראשיים, קונטקסט הסרט, התסריט, פעולות הדיבור שבסרט (speech acts), תחבולות אמנותיות, דימויים ארוטיים ומשמעותם האקסיסטנציאלית.

-                  Mulvy, L., 1975, “Visual pleasure and narrative cinema”, Screen vol. 16, pp. 6-18

 

 

 

 

 

רשימת קריאה חובה ורשות:

(לפי א'-ב' , עברית ואח"כ אנגלית):

חובה 

-          אגסי, מ., 1993, "מוזיאון השעווה של מאדם שרמן", סטודיו, יוני, מס' 44 עמ' 25-38

-          איריגאריי, ל., "מין זה שאינו אחד", רסלינג 6, חורף 1999 עמ' 5-13

-          בטאיי, ז'., 1997 (1928) סיפור העין, תרגום: מור קדישזון, הוצ' בבל

-          האריס, מ., "תענוגות מיוחדים", סטודיו, חוב' 51, מרץ 1994 , עמ' 16-19

-          זיו, ע., "מייפלתורפ במוזיאון, או המבט שאינו חד", סטודיו, חוב' 51, מרץ 1994 עמ' 32-37

-          זיו, ע., 2013, מחשבות מיניות: תיאוריה קווירית, פורנוגרפיה והפוליטיקה של המיניות, רסלינג

-          סאד ד.א.פ., 1999, (1791), ז'וסטין או סאד, מ., ייסוריה של המידה הטובה, תרגום: מיכה פרנקל, הוצ' בבל

-          סטודיו כתב עת לאמנות, ספטמבר 1999 עורכת אורחת: גליה יהב גליה יהב

-          פוקו, מ., 1996, (1976), תולדות המיניות 1 הרצון לדעת, תרגום: גבריאל אש, הוצ' הקיבוץ המאוחד

-          פרויד, ז., "על ההשפלה הכללית ביותר של חיי האהבה" (1910), כתבי זיגמונד פרויד, כרך שני, מסות נבחרות א', עמ' 205-214

-          רואז' פ., 1999, (1954), סיפורה של O, תרגום: מוקי רון, הוצ' הספריה החדשה

-          שחר, א. "ונוס בפרוות: פירוק הישות הסאדו-מזוכיסטית", סטודיו, חוב' 51, מרץ 1994, עמ' 48-55

 

-                Bullough, V. L., & Dixon, D., & J., “Sadism, Masochism and History, or when is behaviour sad-masochistic”, in: Porter, R., & Teich, M.,  (eds.) Sexual knowledge, sexual science, Cambridge U. press

-                Day, G., 1988, “looking at women: notes toward a theory of porn”, in: Day, G., & Bloom, C., (eds.), Perspectives on Pornography: sexuality in Film and Literature, pp. 83-100, St. Martin’s press, NY

-                Halperin, D., M., Winkler, J., Zeitlin, F. I. (eds.),.  (1990), Before Sexuality, Princeton paper backs

-                Hines, C., & Kerr, D., 2012, Hard to swallow: Hard-core pornography on screen, Wallflower press, New-York

-                Hunt, L., (ed.) (1993), The Invention of Pornography: Obscenity and the origins of Modernity, 1500-1800, Zone books

-                James, D., “Hardcore: cultural resistance in the postmodern”, Film quarterly, vol XLII, 1988-9, pp. 31-39

-                Keuls, E. C., 1985, The reign of the Phallus,: sexual politics in ancient Athens, U. of California press

-                Rose, J., 1991, Sexuality and the field of vision, Verso

-                Sacher-Masoch, L., 1989, Masochism: Venus in Furs, introduction by: Gilles Deleuze, Coldness and Cruelty, Zone Books

-                Sprinkle, A., 1991, My 25 years as a multimedia whore, Cleis press

-                Zizek, S., 1995, “Pornography, Nostalgia, Montage: A Triad of the gaze”, in: Zizek, S., looking awry: an introduction to Jacques Lacan through popular culture, pp. 107-122

 

 

רשות:

-          גטר, ת., "אחרית דבר" (מאמר על 'תענוגות מיוחדים' של הארי מאתיוס), סטודיו, חוב' 51, מרץ 1994, עמ' 19-21

-          ליוטר, ז', פ., 1999, (1979), המצב הפוסט-מודרני, תרגום: אריאלה אזולאי, הוצ' הקיבוץ המאוחד

-          פרויד, ז., "הנשיות", (1910), כתבי פרויד, מסות נבחרות ד', עמ' 267-285

-          פרויד, ז., "החיים המינים של האדם" ו"התפתחות הליבידו וארגון המיניות" , (1910), כתבי פרויד  כרך א', עמ' 207-232 (ברצף)

-          , ז., "יצרים וגורלות", (1910), מעבר לעקרון העונג, עמ' 37-52

-          פרידמן, ל., "אשה לאשה כאשה: על לוס איריגאריי", רסלינג, כרך 6, 1999, עמ' 14-16

-          קלארק, ט. ג'., "הערות מבוא לעיסוק אפשרי באולימפיה 1865-", סטודיו, חוב' 51, מרץ 1994, עמ' 22-31

-          רפפורט, ג., 1993, על הפמיניזם ומתנגדיו, הוצ' מה?דע!, דביר הוצ' לאור

-                Bataille, G., 1986 (1957), Erotism: death & sensuality, city lights books

-                Berkeley, K., 1995, Pornography and Difference, Indiana U press (the introduction), chap1: pornography and desire)

-                Bersani, L.’ 1987,  “Is the Rectum a Grave?”, October 43, pp. 198-223

-                Carroll, N., 1998, A philosophy of Mass art, Clarendeon press

-                Kendrick, W., 1996, The secret museum: pornography in modern culture,  U. of California press

-                Kirby, L., 1989, “From Marinetti to Vertov: Woman on the track of avant-garde representation”, Qur. Rev. of film studies, vol. 10, pp. 309-323

-                Lawrence, D. H., “Pornograohy and Obscenity”, in his: Pornography and so on,  1936, Faber and Faber

-                May, C. E., 1981, “ Perversion in Pornography: Male envy of the female”, Literature and Psychology vol. 31, pp. 66-74

-                McNair, B., 1996, Mediated sex: pornography & postmodernism culture, Arnold

-                Mulvy, L., 1975, “Visual pleasure and narrative cinema”, Screen vol. 16, pp. 6-18

-                Norberg, K., 1993, “The libertine whore: prostitution in French pornography from Marot to Juliette”, in: Hunt, L., (ed.) The invention of pornography,  pp. 225-252, Zone books

-                Steinberg, L., 1996, The Sexuality of Christ in Renaissance Art and in Modern Oblivion, Chicago U. press

Stoller, R. J., 1991, Porn: myths for the 20th century, Yale U. press

 

Recently we are witnessed by artists who use their bodies as a medium to convey their aesthetic ideas. The seminar will try to explain why and how artists use the body for such a purpose, and whether it is a new (modern) phenomenon or its roots are imbedded in ancient times. In the course of our studies we will be exposed to numerous artists, in the realm of painting, sculpture, video art, dance, cinema and literature, as well as to popular culture with emphasis on advertising. The students will be required to take an active part in the course, read papers, and write short papers on the subjects exhibited in the classroom.   

 

-                 

-                 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת