חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ז

  תיאוריה אברהמית
  Abrahamic Theory  
0697-4062-01
מדעי הרוח | מדעי הדתות
סמ'  ב'1000-1400212 רוזנברגסמינר ד"ר מאייר אוטה ברברה
דרישות קדם   רשימת התפוצה  
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

 

 בהתחלת המאה העשרים ואחת מבקשים הוגי דת להוסיף את האסלם לשיח היהודי-נוצרי גם במישור התיאורטי. כיצד ניתן לעשות זאת? נדמה שהרעיון ה״אברהמי״ זוכה לביקורת טרם המשגתו!

 

בסמינר נעקוב אחרי הבנייה והביקורת של התפיסות החדשות האלה ונבחן את הנימוקים בעד הדיאלוג ונגד האיחוד. האם המודל של פלורליזם מתאים לדתות, או עדיף לדבר בשפה הפילוסופית של ה״אחר״? מהם היתרונות ואיפה הגבולות של ה״טריאלוג״?
בהתחלת המאה העשרים ואחת מבקשים הוגי דת להוסיף את האסלם לשיח היהודי-נוצרי גם במישור התיאורטי. כיצד ניתן לעשות זאת? נדמה שהרעיון ה״אברהמי״ זוכה לביקורת טרם המשגתו!
בסמינר נעקוב אחרי הבנייה והביקורת של התפיסות החדשות האלה ונבחן את הנימוקים בעד הדיאלוג ונגד האיחוד. האם המודל של פלורליזם מתאים לדתות, או עדיף לדבר בשפה הפילוסופית של ה״אחר״? מהם היתרונות ואיפה הגבולות של ה״טריאלוג״?
Course description

At the beginning of the 21st century, many philosophers and theologians seek to add Islam to the Jewish-Christian dialogue - not just on the practical, but also on the theoretical level. How should that be done, especially in the face of the many critiques of the “Abrahamic” idea?

 

 

In this seminar we will study the development and the criticism of these new concepts and evaluate the arguments in favor of dialogue and against “unity”. Is the model of “pluralism” appropriate for religions, or is it better to apply the philosophical language of the “Other’? We will evaluate the advantages as well as the limitations of the Jewish-Christian-Muslim “trialogue”. At the beginning of the 21st century, many philosophers and theologians seek to add Islam to the Jewish-Christian dialogue - not just on the practical, but also on the theoretical level. How should that be done, especially in the face of the many critiques of the “Abrahamic” idea?

In this seminar we will study the development and the criticism of these new concepts and evaluate the arguments in favor of dialogue and against “unity”. Is the model of “pluralism” appropriate for religions, or is it better to apply the philosophical language of the “Other’? We will evaluate the advantages as well as the limitations of the Jewish-Christian-Muslim “trialogue”.

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת