חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ז

  תודעה, מדיטציה וטרנספורמציה בהגות הבודהיסטית בדרום ומזרח אסיה
  Mind, Meditation & Transformation in Buddhist Thought in South and East Asia  
0687-3422-01
מדעי הרוח | לימודי מזרח אסיה
סמ'  א'1400-1800261 גילמןסמינר ד"ר ארבל קרן
דרישות קדם   רשימת התפוצה  
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר
סמינר זה יעסוק באופן בו הבינו הוגים בודהיסטים באסיה את התודעה ותהליכיה, את תפקידה של המדיטציה להתפתחות התודעה והטרנספורמציה הפסיכולוגית שהיא מאפשרת. תוך קריאה צמודה ומעמיקה של מגוון טקסטים ראשוניים מתוך הקנון הבודהיסטי, פרשנויות שונות ולימוד סיסטמתי של האלמנטים המרכזיים של הפסיכולוגיה הבודהיסטית נתוודע לפרספקטיבה הפילוסופית של מודל התודעה הבודהיסטי ולתיאוריה העומדת בבסיס הפרקטיקה המדיטטיבית שמסורת זו מציעה. לימוד זה יהווה בסיס לדיון במושגים מרכזיים מתוך התיאוריה של המדיטציה ויאפשר לנו להתחקות אחר שינויים בפרשנות של מונחים אלו במהלך ההיסטוריה הבודהיסטית במרחב האסייתי. נקרא סוטרות ו"מדריכי תירגול" המתארים פרקטיקות שונות כגון תרגול "סמאדהי", "מודעות", "החְזייה" (visualization), "היזכרוּת" ו"הירהור" (contemplation). ננסה להבין מדוע המסורת מציעה מספר רב כל כך של פרקטיקות ונשאל מה מטרתן של הטכניקות השונות? במהלך הסמינר נדון בשאלה האם ישנו מכנה משותף בין התרגול המדיטטיבי במסורות הבודהיסטיות השונות. נדון בסוגיות אלו באופן ביקורתי, תוך הסתמכות על טקסטים קלאסיים. השיעור יתבסס על קריאה במגוון רב של טקסטים: סוטות מתוך הקנון הפאלי, סוטרות מהאיאניות מוקדמות ומאוחרות, "מדריכי מדיטציה" עתיקים ומודרניים ומאמרים אקדמים העוסקים בנושא. הסמינר אינו פתוח למי שהשתתף בסמינר "מהבודהה ועד הבעש"ט:התפתחותן של תרגולות מדיטטיביות בבודהיזם וביהדות".
Course description
The aim of the seminar is to understand the notion of mind, mental processes and the role of meditation in mental development and the possibility of radical psychological transformation. Through a close reading of various primary sources from the Buddhist canon and a systematic study of the major elements of Buddhist psychology, we will explore the model of mind in Buddhist philosophy and the basic ideas of the theory of meditation in the Buddhist traditions in South and East Asia. We will read sutras and “meditation manuals” describing practices such as “samadhi”, “mindfulness”, “remembrance”, “visualization” and “contemplation”. We will try to understand why the tradition offers so many different practices: do they have different goals? We will discuss whether the various Buddhist practices share a common denominator. We will explore this question from a critical perspective and by relying on primary sources. Each class will be based on close reading of primary and secondary texts.

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת