חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ז

  רשתות חברתיות? צרכנים? אזרחים? חלומות שבורים באינטרנט
  Social Networks? Consumers? Citizens? Broken Dreams in Cyberspace  
0662-2125-01
מדעי הרוח | התכנית הרב-תחומית במדעי הרוח
סמ'  ב'1600-1800281 גילמןשיעור ד"ר נור עופר
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר
מאז התקבלו והשתרשו הכלים הדיגיטליים בקרב הציבור הרחב, אלה המתבוננים בו ומנתחים אותו כמרחב אנושי וחברתי נחלקים לשני סוגים: cyberutopians מצד אחד ו cyberskeptics מן הצד השני. הראשונים רואים במרחב זה הבטחה לשינוי החברה על-ידי העצמת הרוח הדמוקרטית תוך הדגשת האמנציפציה האישית והיצירתית, הרחבת ההשתתפות הכלכלית, הפצת האינפורמציה כתנאי להעצמת הציבור ומתן קול (בלוגים למשל) למי שזכות זו נמנעה ממנו בעבר. הסקפטים מנגד, מצביעים דווקא על הצדדים הפוגעניים שטומן המדיום בחובו, כמו הפיכתו למכשיר מעקב וריגול אחר כל המשתמשים בו, בין אם למטרות הפקת רווח ובין אם למטרות פוליטיות דכאניות. הללו טוענים שהאינטרנט והחיים הרשתיים דווקא מצמצמים הזדמנויות כלכליות ומרכזים את הכוח-הכלכלי, תרבותי וחברתי - במספר קטן והולך של ידיים תאגידיות (גוגל, אפל, אמזון, פייסבוק) ושכתוצאה מכך, מתרחש תהליך של רידוד ובנליזציה של האינפורמציה.
במסגרת הקורס נעמוד על מספר מקרי מבחן המדגימים כיצד הבטיח האינטרנט חלומות לשיפור החברה ומה קרה בפועל תוך שנים מספר: כיצד פלטפורמות ויוזמות שונות יצרו כלים להשתתפות פוליטית של הקהל הרחב, אך לבסוף רק בודדים טרחו להשתתף ולממש את ההבטחות. נראה, למשל, כיצד איביי הבטיחה קהילה מסחרית פתוחה למיליוני סוחרים קטנים ואף חזרה לסחר החליפין האישי, אך הפכה לדיקטטורה של בעלי הפלטפורמה המשאירה את רוב הכסף בכיסיה ובכיסים של הסוחרים הגדולים ביותר. נראה כיצד טוויטר שהבטיחה קול חופשי ופוליטי הפכה דווקא לכלי יעיל לריגול אחר המשתמשים כמו גם, כלי שבאמצעותו פוליטיקאים ציניים פונים ישירות לציבור תוך עקיפת מנגנוני המרחב הציבורי הרציונלי. כך גם, נלמד כיצד פייסבוק ויו-טיוב הבטיחו קהילתיות הדדית אך הפכו את המשתמשים לפועלי ייצור העמלים בחינם להעלאת תכנים וויראליים המהווים את עיקר הרכוש של התאגיד. וכמובן, נראה כיצד גוגל שהבטיחה כלי חיפוש נגישים פתוחים והוגנים למידע, הפכה בפועל לכלי מניפולטיבי המשחק בתוצאות החיפוש כדי למקסם את רווחיותה, או על-מנת לשתף פעולה עם ממשלות דיקטטוריות בצנזורה על מידע.


נוכחות חובה.

אופן סיום הקורס: ראה/י לוח בחינות/עבודות בידיעון התכנית.
Course description

Opinion on the internet is divided between cyber utopians and cyber skeptics.
The first see in the medium a promise for social change through personal emancipation and political empowerment in a democratic spirit and economic participation. The skeptics point out the adverse effects of the medium: the rise of mechanisms of surveillance for politically repressive or commercial purposes. They claim that the internet is flattening and banalizing information and is responsible for the rise of a few and ever growing monopolies (Apple, Amazon, Facebook, Google.)
In this course we will closely look study at a few case studies that show how the dreams about the internet creating a better world, turned into dystopian disappointments.
 
סילבוס מפורט

מדעי הרוח | התכנית הרב-תחומית במדעי הרוח
0662-2125-01 רשתות חברתיות? צרכנים? אזרחים? חלומות שבורים באינטרנט
Social Networks? Consumers? Citizens? Broken Dreams in Cyberspace
שנה"ל תשע"ז | סמ'  ב' | ד"ר נור עופר

סילבוס מפורט/דף מידע
לצפייה בסילבוס נא ללחוץ כאן

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת