חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ז

  הפילוסופיה של הטכנולוגיה
  Philosophy of Technology  
0662-2119-01
מדעי הרוח | התכנית הרב-תחומית במדעי הרוח
סמ'  ב'1800-2000326 גילמןשיעור ד"ר ולנר גילת גלית פנינה
דרישות קדם   רשימת התפוצה  
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר
טכנולוגיות נמצאות בכל מקום. הן לא רק מסייעות לנו בפעולות שונות, אלא גם מכתיבות כיצד אנו נעים בעולם, מתקשרים זה עם זו, מחליטים, חושבים, בקיצור – טכנולוגיות מעצבות עבורנו תפישת עולם. מהי תפישת עולם זו וכיצד היא מתפתחת הן שאלות המפתח של הפילוסופיה של הטכנולוגיה. בשנים האחרונות הבינו הפקולטות להנדסה בארה"ב את חשיבות נקודת המבט ההומניסטית - ובמיוחד השאלות הפילוסופיות - בתהליכי הפיתוח וקורסים מסוג זה הינם חלק מתכנית הלימודים שלהן. קורס זה פותח על מנת לתת מענה דומה בישראל, ולחבר בין מדעי הרוח למדעים המדויקים, תוך התמקדות בטכנולוגיות דיגיטליות. בקורס נבחן סוגיות בפילוסופיה של הטכנולוגיה באמצעות טכנולוגיות עכשוויות, כגון רובוטים, מכוניות אוטונומיות, אינטרנט-של-דברים, ועוד. המפגשים הראשונים יוקדשו לאבולוציה הטכנולוגית מכלים למכונות, וממכונות לטכנולוגיות מרושתות. לאחר מכן נדון ביחסים השונים בין בני אדם לטכנולוגיות באשר הן, ובפרט סוג היחסים החדש והאינטנסיבי שנוצר עם כניסת חיישנים לחיי היומיום והבניית סוגי מציאות חדשים – מציאות וירטואלית, מרובדת ומעורבת. מכאן נמשיך לשאול: מהו זיכרון? מה הופך אותנו לאנושיים? כיצד טכנולוגיות מעצבות חברה? האם הן יכולות להפוך חברה לדמוקרטית? השיעורים האחרונים יוקדשו להבנה חדשה של אתיקה, רצון ומחשבה מקורית בסביבה של טכנולוגיות חכמות בעלות אינטואיציה ויכולת לפתור בעיות שנחשבו בלתי פתירות כמו מגדלי האנוי. הקורס יקנה לסטודנטים כלים מעשיים: (א) להבין את ההשפעות של טכנולוגיות על המשתמשים ועל החברה בכללותה; (ב) לזהות את הכוחות המעצבים את הטכנולוגיות הדיגיטליות של המאה ה-21; (ג) לנהל תהליכי פיתוח אתיים ודמוקרטיים.

נוכחות חובה.

אופן סיום הקורס: ראה/י לוח בחינות/עבודות בידיעון התכנית

 
Course description
Technologies are everywhere. Not only do they assist us in performing various actions, they also dictate how we move in the world, communicate with each other, decide, think, in short – technologies shape our world-view. Philosophy of technology is engaged in questioning this worldview and studying how it develops. In recent years American faculties of engineering have realized the importance of the humanist point of view, and especially the philosophical questions. Such courses are part of the curricula and this course was developed for similar needs. It combines humanities and exact sciences with a special focus on digital technologies.
In the course we will examine central themes in philosophy of technology through examples of contemporary technologies such as robots, autonomous cars, Internet-of-Things etc. The first meetings will be devoted to the technological evolution from tools to machines, and from machines to networked technologies. Then we will discuss the various relations between humans and technologies. We will assess the new and intensive type of relations emerged from the introduction of sensors to everyday life and the construction of new types of reality – virtual reality, augmented reality and mixed reality. Next we will ask what is memory? What makes us human? How technologies shape society? Can they make a society democratic? The last meetings will be devoted to a new understanding of ethics, free will and thinking in light of the emergence of smart technologies imbued with intuition and ability to solve complex problems (like Hanoi Towers).
The course will provide the students with practical tools to: (a) understand the effects of technologies on its users and on society as a whole; (b) identify the powers that shape digital technologies of the 21st century; and (c) manage ethical and democratic research and development.

סילבוס מפורט

מדעי הרוח | התכנית הרב-תחומית במדעי הרוח
0662-2119-01 הפילוסופיה של הטכנולוגיה
Philosophy of Technology
שנה"ל תשע"ז | סמ'  ב' | ד"ר ולנר גילת גלית פנינה

סילבוס מפורט/דף מידע
לצפייה בסילבוס נא ללחוץ כאן

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת