חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ז

  משעמם לי לבנות סוציאליזם המציאות הרוסית הפוסט-מהמפכנית (א. אילף וי. פטרוב)
  I am Weary of Building Socialism: Every day life in Post Revolutionary Soviet  
0662-1178-01
מדעי הרוח | התכנית הרב-תחומית במדעי הרוח
סמ'  ב'1000-1200277 גילמןשיעור ד"ר ניזניק מרינה
דרישות קדם   בחינה  
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר
עלילת הרומאן שניים-עשר כסאות היא מסורתית ושגרתית מאוד. סיפורם של שני גנבים הנמצאים במרדף אחד יהלומים שהוחבאו בתוך ריפוד כסא, איפשר לסופרים, במעבר בין מפגש אחד למשנהו להציג ולצחוק על רוסיה של זמנם. אמצעי זהה שימש את נ.וו. גוגול בנפשות מתות כדי לתאר באופן סאטירי את רוסיה של ימיו.
אחד מהגיבורים הראשיים של שניים עשר כסאות, "הקומבינטור הגדול", הנוכל ההרפתקן, אוסטפ בנדר, עבר אך תוך דפי הרומאן עגל הזהב, שם הוא ממשיך במצוד אחר מיליון רובלים.
הרומאנים הסאטיריים של אילף ופטרוב מציגים תמונה בהירה של סוף שנות ה20-תחילת שנות ה30, המהווה ביטוי מוחשי הרבה יותר ובעל תוקף אומנותי רב יותר, מאשר יצירות רבות של הספרות "הרצינית" של אותה העת. דבר שהתאפשר הודות לכך שהאמת האומנותית התעלתה מעל לנסיבות אידיאולוגיות שונות.
הרומאנים של אילף ופטרוב נעים בין השקפות עולם קוטביות, מבלי ליצור תמונה אחידה ובלעדית של רוסיה הסובייטית, לא באמצעות אידיאליזציה רומנטית ולא דרך ביקורת מוחלטת. המיסתורין ביצירותיהם טמון בעובדה כי הסופרים הצליחו להשיג פשרה מסויימת בין שתי נטיות אלו ולכתוב רומאנים המקובלים באופן שווה על הקוראים ועל אידיאולוגיית המשטר. ובה בעת מספקים אילף ופטרוב תמונה סאטירית של הבירוקרטיה הסובייטית, מציגים חברה נטולת טובין כמעט לחלוטין, לועגים לדומיננטיות האידיאולוגית של החותמת והסיסמאות ולעיתים אף על האידיוטיות של האידיאולוגיה עצמה.
לעיתים קרובות הם מציגים את מאפייני המשטר הטוטאליטרי כמו גם את מאפייניהם של האנשים החושבים שהופכים לתוצריו.
מטרת הקורס היא לאפשר לסטודנטים לשחזר את התמונה המורכבת של החיים ברוסיה הפוסט-מהפכנית בהתבסס על ניתוח מעמיק של שני הרומאנים.

נוכחות חובה.

אופן סיום הקורס: ראה/י לוח בחינות/עבודות בידיעון התכנית.
 
Course description

The plot of the novel Twelve Chairs is very traditional and routine. The story of two thieves in pursuit of diamonds that have been hidden in the upholstery of a chair allow the authors, in transitioning from one scene to the next, to present and make jabs at the Russia of that era. N. V. Gogol used the same technique in Dead Souls to satirically describe the Russia of his days.
One of the main characters in Twelve Chairs, con man and smooth operator Ostap Bender, appears again in The Little Golden Calf where he continues his hunt for a million rubles.
Ilf and Pertrov’s satirical novels present a clear picture of the late 1920s-early 1930s, and offer a more tangible and artistically valid depiction than more “serious” literature from this era. This is possible because artistic truth rises above different ideological doctrines circumstances. The novels of Ilf and Petrov vacillate between extreme worldviews, avoiding a unique, uniform picture of Soviet Russia, employing neither romantic idealization nor definitive criticism. The magic of their works lies in their successful realization of a compromise between these two poles, and the writing of works acceptable to both readers and to the ideological regime. Ilf and Petrov present a satirical picture of Soviet bureaucracy, presenting a society almost completely without goods, ridiculing the ideological dominance of the rubber stamps and slogans, and even at times the absurdity of the ideology itself.
The authors often present the characteristics of the totalitarian regime as well as the way of thinking of those who was generated by these regime.
The goal of the course is to enable students to reconstruct a complex picture of life in post-revolution Russia based on the in-depth analysis of two novels.
 
סילבוס מפורט

מדעי הרוח | התכנית הרב-תחומית במדעי הרוח
0662-1178-01 משעמם לי לבנות סוציאליזם המציאות הרוסית הפוסט-מהמפכנית (א. אילף וי. פטרוב)
I am Weary of Building Socialism: Every day life in Post Revolutionary Soviet
שנה"ל תשע"ז | סמ'  ב' | ד"ר ניזניק מרינה

סילבוס מפורט/דף מידע
לצפייה בסילבוס נא ללחוץ כאן

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת