חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ז

  חברה, משטר ותרבות במאה ה-20
  Introduction to the Twentieth Century  
0621-1690-01
מדעי הרוח
 
סמ'  א'1400-1800362 גילמןשיעור ות ד"ר שפירא מיכל
דרישות קדם   בחינה  
 
 
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

כללי: משתרעת משנת 1870 ועד ימינו אלה. התמורות בתקופה זו התרחשו בקצב מהיר ביותר ואין דרך לכלול את כולן במסגרת קורס סמסטריאלי אחד. לפיכך, חלק מן המורים שמים את הדגש על זירה גיאוגרפית מסוימת (רוסיה ומזרח אירופה, מרכז אירופה או מערבה), חלקם מתרכזים רק בחלק מן התקופה; אחדים מתמקדים בהיסטוריה פוליטית,


קבוצה  1 ד"ר מיכל שפירא
בקורס זה נסקור סוגיות שונות בהיסטוריה החברתית, תרבותית, צבאית, מגדרית, כלכלית ואינטלקטואלית של אירופה למין 1890. נבחן נושאים שונים במאה זאת בה ארעו שינויים בקצב מסחרר וחסר תקדים ששינו סדרי עולם ואת חייהם של גברים, נשים וילדים באירופה ומחוצה לה. בין הסוגיות בהן נדון: מודרניות ומודרניזם, התפתחות מדעי האדם והפסיכואנליזה, אימפריאליזם והגירה, מלחמת העולם הראשונה, המאבקים לשיווין מגדרי ומעמדי, פציפיזם, פשיזם, קומוניזם ונאציזם והתפתחות הדמוקרטיה, מלחמת העולם השנייה, מוות המונים, המלחמה הקרה, התפתחות מדינת הרווחה, הדה-קולוניזציה, המהפכה המינית ותרבות שנות השישים, התפתחות הקולנוע, פוסטמודרניזם, נפילת חומת ברלין והאיחוד האירופי.


קבוצה 2 ד"ר עפרי אילני

המאה העשרים נגמרה, ואנו חיים כיום בתקופה אחרת. זהו משפט עובדתי פשוט אבל יש לו השלכות היסטוריוגרפיות מרחיקות לכת. השינויים הדרמטיים שקרו בעולם בשני העשורים האחרונים משנים גם את האופן שבו אנו רואים ומעניקים משמעות לאירועים המרכזיים של המאה שעברה. בקורס נבחן כמה מהשאלות הגדולות בהיסטוריה של המאה העשרים, בין השאר: מה הביא לקצו של השלום ולחיסולו של דור שלם במלחמת העולם הראשונה? באלו תנאים צמחו אידיאולוגיות קיצוניות כמו פאשיזם ונאציזם? כיצד השפיעה המלחמה על עיצוב הנשיות והגבריות? האם ליהודים היה תפקיד מרכזי במאה העשרים, או שהם היו קרבנות פאסיביים של הנסיבות? מדוע נסוגו המעצמות האירופיות מהאימפריות שלהן? מה אפשר את צמיחתה של מדינת הרווחה אחרי המלחמה, ומה גרם להתפוררותה?  

 קבוצה 3- פרופ' יגאל חלפין

 קבוצה -4 -ד"ר אמיר טייכר

התרגיל יעסוק בתהליכים מרכזיים בהיסטוריה האירופית במהלך המאה העשרים ובקשרים ביניהם. נלמד על שינויים טכנולוגיים והשפעתם על תפיסת הזמן והמרחב המודרנית, על אידיאולוגיות גדולות וביטויין בחיי היום-יום, על יחסים חברתיים ועל הבסיס הכלכלי שלהם, על אלימות ומלחמות, ועל הקשר בין פקידים לאומנים, ובין תרבות לצורת מחשבה. נלמד גם על מגמות וגישות בניתוח היסטורי. התרגיל יקנה כלים בסיסיים בניתוח מקורות היסטוריים, קריאת מאמרים, חיפוש חומרים, בניית טיעון וכתיבה אקדמית.

קבוצה 5 ד"ר שגיא שפר

בתרגיל נעקוב אחר כמה תהליכים מרכזיים באירופה של המאה העשרים. נדבר על צמיחת המדינה, על המאבק הממושך בין האידיאולוגיות הכוללניות, על השינויים בתפיסות המרחק והזמן ועל ההשפעות שלהם על תפיסות של שייכות. נעסוק בתפקיד האלימות בעיצוב היבשת במהלך מאה זו, בהגירה על סוגיה השונים, בתהליכי החלוקה והאיחוד של היבשת, בכיבושים בתוך ומחוץ ליבשת ובמאבקים כנגד כובשים. נשים דגש בתרגיל על המבט על אירופה מן הפריפריה ונתעכב גם על כמה זוויות מבט פחות מוכרות. בין הארועים והתהליכים שיוזכרו: מלחמות העולם, המלחמה הקרה, קולוניאליזם ודה-קולוניזציה, העברות אוכלוסיה, מאבקים לשוויון זכויות ועליית שיח הזכויות באופן כללי, ניאו ליברליזם וצרכנות, קריסת הגוש המזרחי.נקדיש זמן בתרגיל ללימוד ופיתוח כישורים בסיסיים לעבודת ההיסטוריון כגון ניתוח תעודות היסטוריות, חיפוש חומרים וכתיבת עבודות. הצטרפות לקורס לאחר הפסד של שניים או יותר שעורים בתחילת הסמסטר תתאפשר רק באישור המרצה

 

Course description

"The long twentieth century" begins as early as 1870 and continues to this day. Changes came extra fast during this period and not all of them can be included in a single course. Teachers therefore choose different focuses for their courses and sometimes concentrate on a more limited geographic region (Russia and Eastern Europe, Central, or Western Europe), others opt to cover only parts of this period or deal exclusively with political/social-economic/cultural/intellectual history.

 

 

Dr. Sagi schaefer

 

"The long twentieth century" begins as early as 1870 and continues to this day. Changes came extra fast during this period and not all of them can be included in a single course. Teachers therefore choose different focuses for their courses and sometimes concentrate on a more limited geographic region (Russia and Eastern Europe, Central, or Western Europe), others opt to cover only parts of this period or deal exclusively with political/social-economic/cultural/intellectual history

 Dr. Ofri Ilany

 The twentieth century is over, and we now live in a different era. This factual statement has far-reaching historiographical implications. The dramatic changes that have taken place in the past two decades affect the way we see and make sense of major events in the previous century. The course will examine some of the social, cultural and political transformations of this tumultuous century.


אוניברסיטת ת