 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
סמ' ב' | 1000-1200 | 'ב | 144 | גילמן - מדעי הרוח | שיעור | פרופ מלמן בלהה |
|
D:\Inetpub\shared\yedion\syllabus\06\2016\0621\0621120701_desc.txt סילבוס מקוצר מהי מודרניות? ו"מתי מודרניות"— מתי בדיוק ממקמים אותה? ומהם חיים מודרניים? מי היו גברים ונשים מודרניים ובמה התנסו? אלו שאלות שהיסטוריונים, הוגים, סופרים, אמנים, חוקרים ממדעי החברה, חוקרי תרבות והיסטוריונים של האומנויות הרבו לעסוק בהן. בשיעור זה, היכול לשמש מבוא להיסטוריה של המאות ה21-19, נסקור וננתח תהליכים של מודרניזציה ומאפיינים של החיים והתרבות המודרנית כפי שהתפתחו במערב אירופה ובצפון אמריקה. נבדוק כיצד מאפיינים אלה נחוו על ידי גברים ונשים בסביבת החיים שלהם וביומיום, מאמצע המאה ה18 ועד היום. ננתח את עלייתן של מדינות מסוג חדש והקשרים בינן לנתינים או אזרחים, את מהפכות הרעיונות הגדולות-מתנועת ההשכלה ועד לסוציאליזם ומרקסיזם, את המהפכות הדמוקרטיות הגדולות ועליית המודרנה הפוליטית, תיעוש ועבודה מודרניים ובצידם כלכלות ופיננסים מסוג חדש, מהפכות באומנות ובספרות—מהמהפכה הרומנטית ועד למודרניזם בספרות ובאומנויות, את חווית החיים בעיר הענק במאות ה19 וה ו20, חיי בית ומשפחה והשינויים בהם, את עליית ה"אומה" והלאומיות, את התהוותו של קולוניאליזם מסוג חדש והאופן שבו עיצב בני אדם מודרניים באירופה ומחוצה לה, את המלחמות הטוטאליות של המאה העשרים ואת הגלובליזציה.
בשיעור נעשה שימוש במגוון של מקורות: כתבים פוליטיים ופילוסופיים, מקורות עיתונאיים וספרות יפה, מקורות ויזואליים ובהם ציור וקולנוע, מקורות "חומריים" (מבנים ובתים, חפצים, רהיטים ולבוש), ומוסיקה—"גבוהה" ופופולארית.
Course description What is modernity? And when is modernity, that is-- when did it take place? What is modern life? Who were (and are) modern men and women? These are major questions that have preoccupied thinkers, authors, artists and numerous historians, social scientists and students of culture. This course, which may serve as an introduction to the history of the 19th-21th centuries, surveys processes of modernization in Western Europe and North America. We shall examine how these processes were experienced by men and women in their everyday life and at times of upheaval. We shall consider the rise of a new kind of state and new forms of citizenship; the modern revolutions of ideas and thought from the Enlightenment to socialism and Marxism; the rise of political modernity; industrialization and new forms of work, new “modern” finance; revolutions in literature and the arts—from Romanticism (early 19th century) to modernism, life in the modern city, family life and sexuality, the surge of nationalism, the “new imperialism” and globalization, and total war and destruction in the 20th century.
The course builds on an unusual variety of sources: political writings, the press, literature, paintings, photography and film and “material sources”—including period objects, architecture and design.
|
|