חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ה

  טבע האדם בפילוסופיה הסינית
  Human Nature in Chinese Philosophy                                                                   
0687-2298-01
מדעי הרוח | לימודי מזרח אסיה
סמ'  א'1600-1800260גילמן - מדעי הרוחפרוסמינר פרופ פת שמיר גליה
סמ'  א'1600-1800260גילמן - מדעי הרוחפרוסמינר
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר
קונפוציוס טען שבני האדם הינם שווים מטבעם, אך החינוך מבדיל ביניהם. בטענתו לא הסביר ופירש מהו הטבע המשותף לכל? לפיכך, שניים ממשיכיו החשובים פירשו את דבריו בשני אופנים מהופכים: מנג דזה טען כי טבע האדם הוא טוב ביסודו, ואילו שון דזה טען כי הוא רע.
בפרו"ס נברר את סוגיית טבע האדם במחשבת סין הקדומה, האם הטבע טוב? האם רע? האם הוא טוב ורע יחד? או שאינו טוב ואינו רע? ואולי כלל אין להניח שיש טבע אחד לבני האדם? נתייחס בעיקר להגויותיהם של קונפוציוס, מנג דזה, ג'ואנג דזה, ושון דזה ולמספר פרשנים מודרניים שלהם.
דרישות הפרו"ס: השתתפות פעילה, קריאת מקורות ראשוניים ושניוניים, הכנת עבודות שבועיות קצרות, הצגת פרזנטציה, הכנת עבודה מרכזית במהלך הסמסטר והגשתה בסיומו.
Course description
Human Nature in Chinese Philosophy?

Confucius said that human beings are equal by nature, only education differentiates among them. In his claim he did not explain and interpret, what this nature, which is common to all, amounts to. Therefore, two of his successors followed his doctrine in opposing ways: Mengzi claimed that human nature is good, while Xunzi saw it as evil.
In the proseminar we will examine issues related to human nature in ancient Chinese philosophy: Is nature originally good? Is it bad? Is it both? Or neither? And perhaps we cannot presuppose that all humans share one distinct nature? We will focus on the writings of Confucius, Mengzi, Zhuangzi, and Xunzi, and on some modern interpreters of their thought.
Requirements: Active participation, reading of primary and secondary sources, preparation of short weekly papers, presentation in class, final paper.

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת