חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ג

  ספרות ופוליטיקה בצרפת - יצוגים ופרשנות
  Literature and Politicin France-Representations and Interpr  
0625-6321-01
מדעי הרוח
סמ'  ב'1600-2000103 ביה"ס לשפותסמינר פרופ קאהן מישל
דרישות קדם   Virtual.t@u  
סילבוס מקוצר
ספרות ופוליטיקה בצרפת – יצוגיים ופרשנות
 הסמינר בוחן את ההקשרים הדינמיים והמשתנים הקיימים בין ספרות ופוליטיקה בצרפת.
החל מהמאה ה-16, התגייסותם הדתית-פוליטית של משוררים פרוטסטנטים (Agrippa d'Aubigné) סללה את הדרך לפילוסופים של הנאורות שהפיצו רעיונות פוליטיים ביצירות הספרותיות שלהם (קנדיד" מאת וולטר, "מכתבים פרסים" מאת מונטסקייה). הזרמים הריאליסטיים והנטורליסטים במאה ה-19 העשירו את הקשר הקיים בין פוליטיקה וספרות והפכו אותו למורכב יותר ובעייתי יותר. במאה ה-20, צמחה סוגה ספרותית "ספרות מגויסת" שעוררה דיונים סוערים, ואלה הובילו לתגובות נגד של הכחשה וניסיון של ניתוק מוחלט בין ספרות לפוליטיקה. אבני דרך אלה מדגישות את הקושי להגדיר ולתחום שדות חשיבה ועשייה שונים. הקשר בין ספרות ופוליטיקה איננו קשר ישיר של העברת תכנים אידיאולוגים באמצעות כלי שיח מסוים. הסוגיות העולות מתייחסות לסוגיות תיאורטיות, לסוגיות אסטתיות ולסוגיות פילוסופיות/מוסריות המחדדות ומעמיקות את ההבנה של הספרות ודרכי הכתיבה שלה בתוך תרבות ושפה מסוימות.
הסמינר יחולק לארבעה חלקים. החלק הראשון חוקר את השינויים שהתחוללו בתפיסת הספרות ותפקידה בחברה: 1) היחס של שליטים ומנהיגים לספרות (האקדמיה הצרפתית ורישליו, לואי ה-14 והתיאטרון, פרדריק ה- 2 וולטר, הקומונה ואוקטב מירבו, סוגית הצנזורה) 2) השימושים השונים של הספרות ע"י הפוליטיקאי. 3) אנשי ספרות ופוליטיקה (וולטר, רוסו, ויקטור הוגו, אלברט קאמי).
החלק השני יוקדש לניתוח טקסטים תיאורטיים העוסקים בקשר הקיים בין ספרות ופוליטיקה. הטקסטים של טוקביל (Tocqueville), של סארטר (Sartre), של בורדיו (Bourdieu), של בארט (Barthes) הם טקסטים שמדגישים את הקשרים וההשפעות שבין ספרות לפוליטיקה בצרפת. הטקסט המרכזי לניתוח הוא החיבור של סארטר "ספרות מהי?" והשלכותיו על הדיונים שהתעוררו בעקבות פרסומו.
החלק השלישי של הסמינר יוקדש לסוגיות ז'אנריות: צמיחתה של הספרות המגויסת, היעוד והמגבלות שלה, המאפיינים הפואטיים והמנגנונים הנרטולוגיים. נדון גם בייחודיותה של הספרות המגויסת הצרפתית, בקשר בין ספרות מגויסת ואנטי-קולוניאליזם, ובסוגיות של פרשנות בשדה הספרותי הנ"ל.
החלק הרביעי של הסמינר יהווה סדנה ובה הקבוצה תבחר מספר יצירות ספרותיות ותערוך דיונים עליהם על פי פורמטים שייקבעו בכיתה.
 חובות הסמינר וציון:
1. השתתפות חובה (10%)
2. קריאת הטקסטים לפני התוכנית השבועית של הסמינר והכנת שאלות מנחות (10%)
3. עבודת אמצע סמסטר (20%)
4. השתתפות ב"סדנה" קבוצתית : בחירת יצירה ספרותית ובניית מערך שיעור (15%)
5. מבחן בית (למי שלוקח את הסמינר כשו"ת) או עבודת סמינריון (45%)
 
ביבליוגרפיה:
רשימת המאמרים והטקסטים לקריאה תמצא באתר הקורס.
 
Course description
The seminar investigates the dynamic relationships existing between literature and politic in France.
 
Since the 16th century, the political and religious mobilization of Protestant poets (Agrippa d'Aubigné) paved the way to the philosophers of the Enlightenment who diffused their ideas through literary fictional works (Candid of Voltaire, Persian Letters of Montesquieu). Realism and Naturalism of the 19th century extended and made more complex the link between literature and politic. In the 20th, a new literary genre emerged: militant literature, a genre that provoked many controversies and counter-reactions of denial and reject concerning the political functions of literature. Those milestones underline the difficulty to define and borderline different fields of acting and thinking and to think methodologically about their intertwining links. The issues of the seminar are related to theoretical, aesthetical and political/ethical topics capable to sharpen and to deepen our understanding of literature and its writing practices within a specific culture and language.
The seminar is divided in 4 parts. The first part investigates the changes and evolutions of the literature and its role in the society: 1) the attitude of politicians to literature (Richelieu and the French Academy, Louis 14th and the theater, Frederic 2nd and Voltaire, the Commune and Mirbeau, censorship), 2) the different uses of literature by the politician, 3) authors and politics (Voltaire, Rousseau, Hugo, Camus). The second part is devoted to the analysis of theoretical essays on the topic (Tocqueville, Sartre, Bourdieu, Barthes). A speciaWe will have a special reading of Sartre's "Qu'est-ce que la littérature?", and discuss the consequences of this publication and its impact on later literary texts. The third part of the seminar is concerned with the emergence of a new literary genre: "la littérature engagée". In this part, discussions on the poetic characteristics and the literary functions of this genre will be hold. The link between engaged literature and anti-colonialist literature, as wll as interpretation issues will be examined too.
The fourth part of the seminar is conceived as a workshop where students will choose some literary masterpieces and team up to prepare methodological presentations about them.
 
Mandatory requirements:
1. Participation in the seminar (10%)
2. Reading of the bibliography on a weekly basis according to the program and preparation of the questions relied to the texts (10%).
3. Mid-semester paper (20%)
4. Participation in the activities of the "workshop" within a team (15%)
5. Final home-examination or Seminar paper (45%)
 
Bibliography:
A compulsory Bibliography list will be found in the course site
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת