חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ב

  זכויות של ילדים
  CHILDREN'S RIGHTS IN ART AND CULTURE                                                                 
0602-6120-01
מדעי הרוח
סמ'  ב'1200-1400221גילמן - מדעי הרוחשיעור ד"ר גל טלי
עו"ד רוט לוי סביונה
סילבוס מקוצר
זכויות הילד וביטוייהן בתחומים שונים של התרבות והאמנות 
השופטת בדימוס סביונה רוטלוי וד"ר טלי גל

מטרת הקורס היא להקנות ידע בסיסי בשיח הזכויות המשפטיות באופן כללי ובשיח זכויות ילדים באופן מיוחד, ולבחון את ביטוייו בטקסטים אמנותיים שונים (ספרות יפה, קולנוע, תיאטרון) ובתרבות העממית (תקשורת כתובה ואלקטרונית).
בחלק הראשון של הקורס נדון בהצגת השיח והזכויות במטרה להציג לתלמידים את זכויות הילדים על סוגיהן השונים ובכלל זה זכויות אדם בסיסיות, זכויות חברתיות וכלכליות, זכויות אזרחיות ופוליטיות וכן זכויות ייחודיות. בעיקר יושם דגש על הזכויות הייחודיות לילדים, שהן, בין השאר: הזכות להתפתחות, הזכות מפני אפלייה גם על רקע מעמד ההורה, זכות ההשתתפות, הזכות לחינוך, והזכות שטובתו של ילד תילקח בחשבון בעת קבלת החלטות בעניינו.
בדיון בשאלות אלה נקרא טקסטים משפטיים, כמו האמנה בדבר זכויות הילד 1989 וכן פסיקות של בתי המשפט ומאמרים מחקריים.

בחלק השני של הקורס יתבקשו המשתתפים לבחור אחת מן הזכויות המצוינות באמנה ולכתוב עבודת רפרט שתתאר ותנתח (בפרספקטיבה הסטורית-תיעודית) כיצד אותה זכות באה לביטוי (בקיומה או בהעדרה) בספרות, בתיאטרון, בקולנוע, בטלביזיה, בכתיבה עיתונאית או באמנות ויזואלית אחרת . לדוגמא: הזכות לחיות בחיק משפחה, הזכות לזהות, הזכות לפרטיות, הזכות לפנאי).

מרכיבי הציון הסופי: תמצית העבודה/הרפרט וראשי פרקים - 10%; הצגת הנושא בפני הכיתה - 10%; עבודה - %65; השתתפות פעילה בשיעור - 15%.

סילבוס מפורט

מדעי הרוח
0602-6120-01 זכויות של ילדים
CHILDREN'S RIGHTS IN ART AND CULTURE
שנה"ל תשע"ב | סמ'  ב' | ד"ר גל טלי

666סילבוס מפורט/דף מידע

זכויות של ילדים בתרבות ובאמנות


השופטת בדימוס סביונה רוטלוי  וד"ר טלי גל

סמסטר ב', תשע"ב

 

תכנית הקורס ורשימת קריאה

 

מטרת הקורס היא להקנות ידע בסיסי בשיח הזכויות המשפטיות באופן כללי ובשיח  זכויות ילדים באופן מיוחד, ולבחון את ביטוייו בטקסטים אמנותיים שונים (ספרות יפה, קולנוע, תיאטרון) ובתרבות העממית (תקשורת כתובה ואלקטרונית).

הקורס יהיה מורכב משלושה מקבצים, אשר כל אחד מהם יתמקד בנושא אחר. הראשון -  היכרות עם שפת הזכויות בכלל וזכויות הילד בפרט, לרבות דיון בקשר בין זכויות לבין חוקים ואמנות, הקשיים שמציבה שפת הזכויות עבור ילדים, וסוגים שונים של זכויות. המקבץ השני – היכרות עם אמנת האו"ם בדבר זכויות הילד, מעמדה בישראל, מבנה האמנה, וארבעת העקרונות המנחים בה. המקבץ השלישי יעסוק בזכויות שונות של ילדים ויישומם בישראל, כגון הזכות כנגד פגיעה גופנית והתעללות, הזכות לחינוך, לפרטיות ולזהות. בסיום כל מקבץ יתקיים שיעור מסכם שיוקדש לדיון משותף בטקסט ספרותי/תרבותי וניתוחו בהתאם לידע מעולם המשפט שנלמד באותו מקבץ. הטקסט שיידון יימסר מראש ועל התלמידים יהיה לבוא מוכנים לשיעור.

 

מרכיבי הציון - 10%  - השתתפות פעילה בשיעורים המסכמים; 5% השתתפות פעילה כללית לאורך הקורס; 85% - בחינת בית.


תנאים מוקדמים: עדיפות לתלמידי שנה ב'.

 

התלמידים מתבקשים להביא את אמנת האו"ם בדבר זכויות הילד לכל שיעור!

 

 

שער ראשון – שיח הזכויות

 

שיעור מס' 1: היכרות עם מושג הזכויות

מהן זכויות? מהם הסוגים השונים של זכויות? מהם המסמכים הבינלאומיים המכירים בזכויות השונות?

 

חובה:

1.      חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו

2.      הכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם – 1948

3.      אמנה בדבר זכויות אזרחיות ופוליטיות 1966

4.      אמנה בדבר זכויות כלכליות, חברתיות ותרבותיות 1966

5.      אמנה בדבר ביעורן של כל הצורות של אפליה גזעית 1966

6.      אמנה בדבר ביטול אפליה נגד נשים לצורותיה 1979

7.      אמנה בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלויות 2006

8.      בגץ 10662/04סלאח חסן נ' המוסד לביטוח לאומי (קצבאות הבטחת הכנסה)

 

רשות:

1.      ברק-ארז, דפנה וגרוס, אייל, "הזכויות החברתיות והמאבק על אזרחות חברתית בישראל: מעבר לזכות לכבוד", ספר דליה דורנר, עמודים 189 – 207 (בעריכת שולמית אלמוג, דורית בייניש, ויעד רותם), נבו 2009.

2.      גביזון, רות  זכויות אדם בישראל (ספרית "אוניברסיטה משודרת", משרד הבטחון – ההוצאה לאור) תשנ"ד – 1994, פרק א' – זכויות אדם ודמוקרטיה, עמ' 11 – 21.

3.      Ronald Dworkin, Taking Rights Seriously, 184-185

 

שיעור מס' 2: היררכיה בין זכויות

זכויות בחוקי יסוד, חקיקה, חקיקת משנה, הצהרות ואמנות.

 

חובה:

  1. הצהרת ג'נבה 1924
  2. הצהרת זכויות הילד 1959
  3. מגילת העצמאות 1948

 

 

רשות:

1.      ברק, אהרן, "זכויות אדם מוגנות: ההיקף וההגבלות", משפט וממשל א' (תשנ"ג) 253 - 273.

2.      אריאלי, יהושע, " תורת זכויות האדם, מוצאה ומקומה בעיצובה של החברה המודרנית", משפט והסטוריה (דניאל גוטווין ומנחם מאוטנר עורכים, תשנ"ט), עמ' 25 – 72.

3.      גביזון, רות "היחסים בין זכויות אזרחיות ופוליטיות וזכויות חברתיות וכלכליות", יורם רבין ויובל שני (עורכים), זכויות כלכליות, חברתיות ותרבותיות בישראל, עמ' 25 – 66, רמות ‏2003.

 

שיעור מס' 3: זכויות ילדים כמקרה מיוחד

כיצד מתמודדים עם הקושי הרעיוני של מתן זכויות למי שיכולת קבלת ההחלטות שלו מוגבלת? האם זכויות יוצרות קונפליקט או פותרות אותו? מתיאוריית הרצון (אני יודע מה אני רוצה משמע יש לי זכויות) לתיאוריית האינטרס (יש לי צורך בסיסי משמע יש לי זכות). זכויות ככלי נשק פוליטי לעומת זכויות ככלי לביסוס מערכות יחסים. התפתחות הסטורית של תפיסת זכויות הילד.

 

חובה:

 

1.      חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות התשכ"ב-1962

2.      חוק לגילוי נגיפי איידס בקטינים, התשנ"ו-1996

3.      חוק העונשין תשל"ז-1977 סעיפים 312-321 (הסכמת קטינה לביצוע הפלה)

4.      חוק זכויות החולה, תשנ"ו-1996, סעיפים 13-15 (הסכמה מדעת לטיפול רפואי)

 

 

רשות:

1.    ע"א 98 / 2034 אמין נ' אמין, פ"ד נג(5) 69 (1999)

2.  פוירשטיין, דניאל וגל, טלי, זכות הילד ואחריות ההורים מסירות ההורה כחובה חוקית (המועצה הלאומית לשלום הילד, ירושלים 2002).

3.  קפלן, יחיאל "זכויות הילד בפסיקה בישראל - ראשית המעבר מפטרנליזם לאוטונומיה", המשפט ז, תשס"ב, ע’ 303-334

4.   זפרן, רות "זכויות הילד במשפחה כזכויות יחס", זכויות הילד והמשפט הישראלי 129 - 158 (תמר מורג, עורכת), הוצאת רמות – אוניברסיטת תל אביב תש"ע – 2010.

 

3. Federle, Katherine Hunt, "Looking Ahead: An Empowerment Perspective on the Rights of Children", 68 Temple Law Review 1585 - 1606 (1995).

4.  Freeman, Michael, "Taking Children's Rights More Seriously", 6 International Journal of Law & the Family 52 - 71 (1992)

5. Minow, Martha, "Rights for the next generation: A feminist approach to children's rights," Harvard Women's Law Journal 9, 1 – 24 (1986).
 

שיעור מס' 4: סיכום שער ראשון

ניתוח בטקסט ספרותי תוך שימוש במושגים שנדונו בשיעורים.

 

חובה:

 

אל תיגע בזמיר, מאת הרפר לי, הוצאת עם עובד 1964.

 

 

רשות:

Sunstein, Cass, Rights and their Critics, Notre Dame Law Review 70(4), 730–768 (1995).

 

שער שני – אמנת האו"ם בדבר זכויות הילד

 

שיעור מס' 5: היכרות עם אמנת האו"ם

הייחוד של האמנה, כוחה המשפטי והפוליטי, מבנה האמנה, ארבעת עקרונות היסוד.

חובה:

1.       האמנה הבינלאומית בדבר זכויות הילד, כתבי אמנה 1038.

2.       ע"פ 3112/94 אבו-חסן נ' מדינת ישראל, פ"ד נג(1) 422, עמ' 430 (1999).

רשות:

1.    האמנה – כללי: מורג, תמר, " האמנם עידן חדש? פסיקת בתי המשפט בישראל והאמנה בדבר זכויות הילד", מתוך  זכויות הילד והמשפט הישראלי 101 - 128 (תמר מורג, עורכת), הוצאת רמות – אוניברסיטת תל אביב תש"ע – 2010.

2.    דוח הוועדה לבחינת עקרונות היסוד בתחום הילד והמשפט ויישומם בחקיקה – חלק כללי (דצמבר 2003) עמ' 39-41 ( על האמנה).

3.    ע"א 2266/93 פלונים נ' אלמוני, פ"ד מט(1) 221 (תפיסת זכויות הילד אל מול טובת הילד)

4.       מורג, תמר, "עשרים שנה אחרי: תפיסת זכויות הילד על פי האמנה בדבר זכויות הילד", זכויות הילד והמשפט הישראלי 15 - 62 (תמר מורג, עורכת), הוצאת רמות – אוניברסיטת תל אביב תש"ע – 2010.

5.      קארפ, יהודית, אמנת האו"ם בדבר זכויות הילד – מטה קסם או מקסם שוא? זכויות הילד והמשפט הישראלי 81-100 (תמר מורג, עורכת), הוצאת רמות – אוניברסיטת תל אביב תש"ע – 2010.

 

6.      Freeman, Michael 1993. Laws, Conventions and Rights. Children & Society 7 (1):37-48.

7.      Hodgkin, R. and Newell, P. Implementation Handbook for the Convention on the Rights of the Child, UNICEF, New York, NY, 2002, pp. 1 - 14.                           (להלן: ספר פרשנות האמנה)

 

שיעור מס' 6: העקרונות המנחים: שוויון, התפתחות

היכרות עם שניים מעקרונות היסוד של האמנה

 

חובה:

  1. בגץ 7426/08 טבקה משפט וצדק לעולי אתיופיה נ' שרת החינוך מיום 31.8.10 (פורסם בנבו)
  2. בגצ 7974/04 פלוני נ' שר הבריאות תק-עליון 05(2) 1376.

 

רשות:

  1. בגץ 1067/08 עמותת "נוער כהלכה" נ' משרד החינוך מיום 12.1.09 (בג"צ "עמנואל", פורסם בנבו).
  2. בג"צ 5373/08 איסמעיל איברהים אבו לבדה ואח' נ' שרת החינוך (החזר הוצאות עבור הוראה פרטית במזרח ירושלים, פורסם בנבו)
  3. בג"צ 6671/03 אבו גאנם נ' משרד החינוך פד"י נט(5) 577 (קבסי"ם באוכלוסיה הבדואית).
  4. דו"ח הוועדה – חלק כללי עמ' 101-102 (עקרונות האמנה), 103 – 111 (עקרון השוויון), 167-183 (עיקרון ההתפתחות וההשרדות).

5.    רוטלוי, סביונה, "אחריות המדינה בקידום זכויות ילדים", מתוך  זכויות הילד והמשפט הישראלי 63 - 80 (תמר מורג, עורכת), הוצאת רמות – אוניברסיטת תל אביב תש"ע – 2010.

6.    רונן, יאיר וצבי גילת, ישראל, "האמנם שיח הזכויות בישראל עושה צדק עם הילדים ומשפחותיהם?", מתוך זכויות הילד והמשפט הישראלי 335 - 346 (תמר מורג, עורכת), הוצאת רמות – אוניברסיטת תל אביב תש"ע – 2010.

 

שיעור 7: העקרונות המנחים: השתתפות, טובת הילד

 

חובה:

1.       ענא (חי') 5158-02-09 ש' א' נ' מנהלת מחלקת רווחה יוקנעם (פסק דין בעניין ריטלין) (פורסם בנבו, החלטה מיום 19.3.09)

  1. בג"צ 2098/91, פלוני נגד פקידת הסעד פ"מ מה(3) 217 (נער חולה סרטן שסירב לקבל טיפול)
  2. עקרון טובת הילד – דו"ח ועדת רוטלוי, חלק כללי, עמ' 137.
  3. מודל ההשתתפות – דו"ח ועדת רוטלוי, חלק כללי עמ' 207-234.
  4. חור הנוער (טיפול והשגחה) תש"ך-1960.

 

רשות:

 

  1. עע"מ (ת"א)97/90 מורן נ. מורן תק-מח 1998(2)93
  2. רע"א 369/08 פלוני נ' פקידת הסעד נתניה, (פורסם בנבו, עמ' 9, פסקה ט4)
  3. בע"מ 672/06 פלונית נ. פלוני פד ס"א 3 247
  4. בגץ 5227/97 מיכל דוד ואח' נ. ביה"ד הרבני הגדול תק-על 98(3) 443, 446.
  5. ע"א 6106/92 פלונית נ. היועמ"ש פ"ד מח(2) 833,836

8.    Hart, R. A. (1992). Children's participation: From tokenism to citizenship, Technical Report Innocenti Essays, 4, UNICEF.

9.     ליכט, רוברט, "קבלת החלטה בעניינה של ילדה – לקראת השלמה בין טובת הילדה לבין זכויות הילדה", מתוך  זכויות הילד והמשפט הישראלי 429 - 460 (תמר מורג, עורכת), הוצאת רמות – אוניברסיטת תל אביב תש"ע – 2010.

10.  שולמית אלמוג, אריאל בנדור, "טובת ילדים, זכויות האדם", ספר יצחק זמיר: על משפט, ממשל וחברה, המכון למחקרי חקיקה ולמשפט השוואתי ע"ש הרי ומיכאל סאקר, הפקולטה למשפטים, האוניברסיטה העברית (תשס"ה-2005), 93 – 117.

11. רע"א 3761/10 פלוני נ' פלונית (פורסם בנבו, ביטול מזונות בשל סירוב בנות להיות בקשר עם האב).

12. מודל טובת הילד - דוח ועדת רוטלוי, חלק כללי, עמ' 127-165.

 

 

שיעור 8: סיכום לשער שני

 

חובה:

1.  סיפורים קצרים של צ'כוב:

·         צדפות (1886): http://www.classicreader.com/book/3144/1/

·         ואנקה: http://en.wikisource.org/wiki/Vanka

·         לישון: http://en.wikisource.org/wiki/Sleepy

 

  1. הסרט Sound and Fury

 

שער שלישי – זכויות ספציפיות באמנה

 

שיעור 9: הזכות להגנה מפני פגיעה והתעללות

 

חובה:

1.       סעיף 19, 39 לאמנה

2.       ע"פ 4596/98 פלונית נ' מדינת ישראל, פ"ד נד (1) 145.

3.      ת"פ (חי') 178/02 מדינת ישראל נ' פלונית, פ"מ תשס"ג(2) 769 (עמ' 796-800).

 

רשות:

1.       הרמן, ג'ודית לואיס טראומה והחלמה ( 2003)   פרק חמישי - התעללות בילדים, עמ' 121-144.

2.       שמואלי, בנימין, "בין תקיפה, התעללות וענישה גופנית של ילדים", זכויות הילד והמשפט הישראלי 183 - 220 (תמר מורג, עורכת), הוצאת רמות – אוניברסיטת תל אביב תש"ע – 2010.

3.       קדמן, יצחק, "החוק למניעת התעללות בקטינים וחסרי ישע, נקודת מפנה ביחס החברה הישראלית לילדים בסיכון" ביטחון סוציאלי (יוני 1992).

4.       קרפ, יהודית, "אלימות כלפי ילדים במשפחה בראי האמנה לזכויות הילד", התעללות והזנחה של ילדים בישראל 152 – 208 (דבורה הורוביץ, יורם בן-יהודה ומאיר חובב, עורכים), אשלים תשס"ז.

5.       סבה, לסלי , "חושך שבטו" בהוראת בית המשפט - הרהורים בעקבות מהפך משפטי,מגמות בקרימינולוגיה 425-462, תשסג .

6.       ת"פ 511/95 מדינת ישראל נ' פלונית, תקדין מחוזי 97 (3) 1898 (פסה"ד המחוזי של השופטת רוטלוי).

7.       טלי גל, "ילדים נפגעי עברה והזכות להשתתפות", מתוך זכויות הילד והמשפט הישראלי 267 - 298 (תמר מורג, עורכת), הוצאת רמות – אוניברסיטת תל אביב תש"ע – 2010.

8.       ע"פ 5224/97 מדינת ישראל נ' רחל שדה אור, פ"ד נב (3) 374.

9.        ע"פ 4405/94 מדינת ישראל נ' אלגני, פ"ד מח (5) 191.

10.   דנ"א 6041/02 פלונית נ' פלוני, פ"ד נ"ח (6) 246 (2004)  (הוצאת קטין מבית הוריו לפי חוק הנוער).

 

שיעור מס' 10: הזכות לחינוך, הזכות להליך פלילי מיוחד

חובה:

  1. סעיפים 28, 29 לאמנה
  2. חוק זכויות התלמיד תשס"א-2000

3.      בג"צ 7081/93 בוצר נ' מועצה מקומית "מכבים-רעות", פ"ד נ (1) 19

4.      חוק הנוער (שפיטה ענישה ודרכי טיפול) תשל"א-1971

 

רשות:

1.  רבין, יורם, "הזכות לקבל חינוך – מעמדה והיקפה בישראל", זכויות כלכליות, חברתיות ותרבותיות בישראל,עמ' 567 - 618 (בעריכת יורם רבין ויובל שני, 2004).

  1. בג "צ 7715/95 עמותת "שוחרי גיל"ת" נ' שר החינוך, פ"ד נ (3) 2
  2. בג"צ 2599/00 יתד - עמותת הורים לילדי תסמונת דאון נ' משרד החינוך,  פ"ד נו (5) 834

4.      בג"צ 7374/01 פלונים נ' מנכ"לית משרד החינוך, פ"ד נז(6) 529.

5.      בג"צ 6973/03 מרציאנו ואח' נ' שר האוצר ואח', פ"ד נח(2) 270.

6.      סולומון, לימור, "שיפוט נוער – החמרה, המרה ומה שביניהם", זכויות הילד והמשפט הישראלי 461 - 518 (תמר מורג, עורכת), הוצאת רמות – אוניברסיטת תל אביב תש"ע – 2010.

7.      הוועדה לבחינת עקרונות היסוד בתחום הילד והמשפט ויישומם בחקיקה, דוח ועדת המשנה בנושא הילד בהליך הפלילי, בראשות השופטת ס' רוטלוי (תשס"ג),  עמ' 157-160 (הזכות להליך הוגן).

8.      דו"ח ועדת המשנה בנושא חינוך, עמ' 49-54 (זכויות תלמידים בבית-הספר); עמ' 219-224 (שוויון בחינוך).

  1. הצעת חוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול) (תיקון – עונש מינימום על עבירות אלימות של קטינים), התשס"ו-2006 (הצעת חוק של חה"כ רוחמה אברהם).

 

 

 

שיעור מס' 11: הזכות לזהות ולמשפחה

 

חובה:

1.  סעיפים 7, 8, 9, 18 לאמנה

2.  ע"א 3077/90 פלונית נ' פלוני פ"ד מט(2) 578 (עמ' 584, 588-9, 592-4  וכן סעיף 32 עמ' 605).

3.  ע"א 2558/91 פלונית נ' פלוני פד"י מז(2) 8.

 

רשות:

1.  בע"מ377/05, בע"מ 399/05 פלונית ופלוני, ההורים המיועדים לאימוץ הקטין נ' פלוני ופלונית, ההורים הביולוגיים, פדאור 05(10) 489 (2005). (פס"ד תינוק המריבה – עליון).

2.   בג"ץ 693/91 אפרת נ' הממונה על המרשם  (שינוי שם של ידועה בציבור לשם בעלה, לשם טובת הילדים).

3.  ורד סלונים נבו וד"ר יצחק לנדר, "האם טובת הילד יכולה להתקיים בנפרד מטובת המשפחה? מחשבות והמלצות לשינוי", "חברה ורווחה" כד, 2004,4.

4.  שוז, רונה, "זכות הילד לגדול אצל ההורים הביולוגיים: לקחים מפרשת תינוק המריבה", משפחה במשפט (כרך א') 223 -163 תשס"ז -   2007

5.  הקר, דפנה, הורות במשפט, הוצאת הקיבוץ המאוחד (מגדים) 2000.

6.  ע"מ (ת"א) 04/04 פלונית ופלוני, הורים המיועדים לאמץ הקטין נ'  פלוני ופלונית, ההורים הביולוגיים, תק-מח 2004(4) 6517 (2004).

7.  דנ"א 7015/94 היועץ המשפטי לממשלה נ' פלונית פ"ד נ(1) 48 (1995) (זכויות הילד מול זכות ההורים באימוץ).

  1. רונן, יאיר, "זכות הילד לזהות כזכות להשתייכות" עיוני משפט כו (3) (תשס"ג ) 935.
  1. זפרן, רות "סודות ושקרים" על שאלת זכותו של צאצא תרומת זרע להתחקות טחר זהות אביו הביולוגי", משפטים לה, תשס"ו, ע’ 519 – 600.
  2. בג"צ 273/97 האגודה לשמירת זכויות הפרט נ' שר החינוך פד"י נא(5) 822 (זהות מינית וחופש הביטוי).

 

שיעור 12: הזכות לפרטיות, חופש המידע וחופש הביטוי

חובה:

  1. סעיפים 13, 16, 17 לאמנה

2.      ועדת רוטלוי, דו"ח ועדת המשנה בנושא חינוך, עמ' 135-146 (פרטיות בחינוך); עמ' 147-154 (חופש הביטוי בחינוך) ועמ'155-161 (חופש המידע).

3.      בג"ץ 273/97 האגודה לשמירת זכויות הפרט נ. שר החינוך פ"ד נא (5) 822

רשות:

1.  צדיק, יורם ,"לתת אוטונומיה ופרטיות לבני נוער בטיפול נפשי", רפואה ומשפט 28: 145 - 152, 2003.

2.   ליפשיץ-אבירם, פנינה, הסכמה מדעת של קטין לטיפול רפואי (פלרשטיין – גנוסר תשס"ו – 2006).

3.  פס"ד טינקר Tinker v. Demoines independent community SCH. Dist. 393 US 503 1969.

4.       הרשות למשפט טכנולוגיה ומידע, "כללי אתיקה והתנהגות לבעלי מאגרים האוספים מידע על קטינים".

5.       תמ"ש חיפה 12800/08 פלונית נ' אלמוני אספרנצה אלון מיום 17.3.2011.

 

שיעור 13: סיכום זכויות ילדים

 

חובה:

 

סביון ליברכט, מקום טוב ללילה (כתר 2002), הסיפור "אמריקה" עמ' 7-65

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת