חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ח

  האתגר הסביבתי של קיום האדם על כדור הארץ
  Environmental challenges and human survival in a draining planet  
1883-0401-01
 
סמ'  א'1600-1800 שיעור פרופ אבלסון אביגדור
דרישות קדם   רשימת התפוצה  
 
 
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

האם יש דרך להמשיך לחיות טוב מבלי לפגוע בעתיד ילדינו?

אם מעניין אותך לדעת, הקורס ייתן לך כלים להבין את התשובה (לפחות בחלקה)

האם לדעתך נוכל להמשיך עם אורח חיינו מבלי שילדינו ישלמו על כך מחיר?

אם לדעתך התשובה כן, כדאי לך להצטרף לקורס.

 

המערכת הכלכלית-חברתית אשר רווחת כיום מביאה את מרבית המערכות הטבעיות (׳אקוסיסטמות׳) התומכות בקיום המין האנושי (באמצעות ייצור או הנגשה של חמצן, מים, מזון, תרופות ועוד) להתדרדרות עד הגעה למצב קריטי. עם למעלה מ 9 מיליארד בני-אדם הצפויים לחיות על פני כדור-הארץ לקראת 2050, האתגר של אספקת רמות הצריכה הנדרשות תוך מזעור הנזק לסביבה וניצול המשאבים עד כלייה, הינו אתגר מדעי-טכנולוגי, כלכלי, וחברתי עצום. כל תחום של הפעילות האנושית כיום חייב לשקלל את השפעתו הסביבתית ולחתור להיות חלק מהפתרון ולא חלק מהבעיה. הקורס נוגע בבעיות הסביבתיות המרכזיות אשר מסכנות את קיומו של המין האנושי על פני כדור הארץ, ומתווה כיוונים לפתרונות אפשריים.

הנושאים שיילמדו:

* מהי סביבה? סביבות טבעיות – מערכות אקולוגיות (אקוסיסטמות)

* על אקולוגיה ומדעי הסביבה

* שירותי סביבה (שירותי אקוסיסטמות)

* השפעות אדם על הסביבה והנזקים הנגרמים לאדם

* פתרונות ואפיקי פתרון: הימנעות – אישוש – שיקום

* פתרונות אקולוגיים- הנדסיים-ממשקיים

 

מבנה הקורס ודרישות: הקורס הינו קורס המשלב למידה אקדמית לצד עשייה חברתית. המפגשים במהלך הסמסטר יכללו שיעורים אקדמיים והנחיה לקראת העשייה החברתית. היקף העשייה החברתית יעמוד על 25* שעות במהלכו הסטודנטים יפעלו באחד מתוך 2 מסלולי פעילות:

מסלול 1: חינוך- הגברת מודעות: העברת סדנאות (בזוגות) בבתי ספר יסודיים / על יסודיים שיעסקו בתחומי סביבה. מערכי השיעור יינתנו מראש, אך נדרשת מעורבות של הסטודנטים בהתאמתם לקבוצות המשתנות ול"אני מאמין" של כל סטודנט. כחלק מהמעורבות החברתית בני הנוער יגיעו לביקור חד פעמי באוניברסיטה בהדרכת הסטודנטים. הביקור כולל כניסה לספריות ולמעבדות המתקדמות ביותר והשתלבות בפעילויות לימודיות חווייתיות בקמפוס.

  • היקף העשייה החברתית יעמוד על כ 25 שעות, והיא תכלול העברת סדנאות בבתי ספר יסודיים ועל יסודיים בזוגות לקבוצות של 10-15 בני נוער.
  • הנוכחות בשיעורים, בהנחיה ובסדנאות הינה חלק מחובות הקורס ומהווה תנאי לקבלת ציון.
  • לקראת שנת הלימודים יתקיים מפגש היכרות והתאמהתאריך מדויק יפורסם בהמשך.
  • לסטודנטים שירצו וימצאו מתאימים תינתן הזדמנות להרחיב את הפעילות החברתית לפעילות שנתית בהיקף של 80 שעות פעילות. הסטודנטים יקבלו מלגת עידוד מעורבות חברתית על סך 4,000 ₪.

לסטודנטים שיבחרו במסלול ההדרכה יתקיים מפגש הכרות והתאמה לפני תחילת הסמסטר וכן מפגש הכשרה ביום שישי בשבוע השני של הסמסטר בשעות הבקר לקראת היציאה לפעילות בבתי הספר – )

***ישנה אפשרות גם לא להרחיב את המסלול ה-1 ולעשות את הסדנאות רק בסמסטר א' בהיקף של 25 שעות וללא מלגה (כ5-6 מפגשים בבתי הספר).

במסגרת הקורס יתקיימו 10 שיעורים ו-3 מפגשי הנחיה וכן מפגש הכשרה לקראת היציאה.

מסלול 2: פעילות בארגונים המקדמים נושאים סביבתיים -

הסטודנטים שיבחרו במסלול זה ישתלבו וימלאו תפקידים שונים (כגון: מחקר ,יזמו או ייקחו חלק בפרויקטים להעלאת מודעות,, איסוף נתונים ועיבוד המלצות עבור מקבלי החלטות). ניסיון בפעילות בארגונים מסוג זה מקנה נקודת מבט מפוכחת לגבי מורכבות הסוגיות הסביבתיות והמאמצים למציאת פתרונות שיטיבו עם כלל הגורמים המעורבים. *במסלול זה הפעילות הינה בהיקף של 25 שעות  בלבד בסמסטר א

במסגרת הקורס יתקיימו 10 שיעורים ו-3 מפגשי הנחיה

הנוכחות בשיעורים, במפגשי ההנחיה ובפעילות הינה חלק מחובות הקורס ומהווה תנאי לקבלת ציון.

הרכב הציון: 

נוכחות והשתתפות פעילה 20%

מבחן מסכם 50%

מרכיב מעשי 30%


אוניברסיטת ת