חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  מ-Web 2.0 ל-Web 3.0: מוויקיפדיה לוויקידאטה
  From Web 2.0 to Web 3.0: From Wikipedia to Wikidata                                                  
1880-1801-01
סמ'  ב'1400-1600308טרובוביץ - משפטיםשיעור גב' אבנשטיין סיגלוב שני
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

מאז הקמתה, עברה רשת האינטרנט תהפוכות רבות. בגרסתה השנייה (Web 2.0) הופיעו ברשת אתרים שמאפשרים יצירת ושיתוף תוכן, כשאחת הדוגמאות היא ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית המקוונת. בניגוד לציפיות, מיזם התוכן החופשי הגדול בעולם המבוסס על עבודת מתנדבים, מדורג היום כאתר החמישי בעולם עם מיליוני משתמשים בכל רגע נתון.

בשנים האחרונות עלה קרנה של ויקיפדיה כמקור מהימן למידע חופשי וכפלטפורמה לימודית, אך העבודה בכתיבת האנציקלופדיה הגדולה בעולם רחוקה מלהסתיים -- ערכים חסרים או אינם שלמים, והמידע אינו זמין באותה איכות בכל השפות. עדיין נדרשת עבודה ידנית לעידכון פרטים בשפות שונות וישנו קושי לחלץ מידע מדויק ורוחבי מערכים שונים.

כאן בא לעזרתנו ויקידאטה, מיזם האחות הצעיר של ויקיפדיה, אשר נפתח ב- 2013. ויקידאטה הוא דוגמא לקפיצה נוספת ברשת האינטרנט - המעבר ל- Web 3.0 – רשת של מידע מובנה ומקושר, אותה ניתן לתשאל ולקבל תוצאות משמעותיות בעולם של היצף מידע.

מהו סוד הוויקי? כיצד ניתן לתרום במסגרת האקדמיה לאנציקלופדיה הזו בפרט וליצירת תוכן חופשי ונגיש ברשת בכלל? באיזה אופן כתיבה בוויקיפדיה תורמת למיומנויות האקדמיות והדיגיטליות הנדרשות היום מסטודנטים? מדוע ויקידאטה חשובה כל כך וכיצד ניתן לרתום את עוצמתה לטובת המחקר והתעשייה?

אתם מוזמנים לקחת חלק בקורס ייחודי וראשון מסוגו בעולם במסגרתו נדון בהתפתחות ה- Web, ונעסוק בוויקיפדיה וויקידאטה כמקרי בוחן של הבניית ידע בעולם התוכן החופשי. הסטודנטים יחשפו לשתי מיומנויות החשובות בעולם הגלובלי: צריכת מידע ממקורות מקוונים ויצירת ידע באופן שיתופי. הסטודנטים יעסקו בכתיבת תכנים בויקיפדיה וביצירת וצריכת ידע מוויקידאטה. כך, במסגרת הקורס תתפתח תרבות של קהילה לומדת, הן מההיבט של צריכת תכנים מושכלת באינטרנט והן מההיבט של ייצור ידע במרחב האינטרנטי המתפתח.

 נוכחות

הקורס יתקיים במתכונת היברידית – מרבית התכנים בקורס יועברו אונליין ויהיו זמינים לסטודנטים באתר הקורס במודל, והסטודנטים ידרשו להגיע רק ל- 5 שיעורים אשר יתקיימו בכיתה פיזית – שיעורים מספר 1, 4, 8, 9, 14.

בחמשת השיעורים הכיתתיים נדרשת נוכחות חובה (למעט מקרים כמו מחלה, מילואים או אירוע משפחתי מדרגה ראשונה), והם יתקיימו במתכונת של סדנא מעשית. יש להגיע אליהם עם לפטופ אישי על מנת להפיק מהם את המירב ולתרגל בזמן אמת.

 לאור הקורונה המשתוללת בעולם, העובדה שחלק מהסטודנטים שלנו בהסגר ובקשת האוני' לעבור עד כמה שניתן להוראה מקוונת, אנו עושים מאמץ מיוחד להפוך את הקורס כולו למקוון. המשמעות היא שגם השיעורים הפיזיים מצולמים, ובארבעת המפגשים הפיזיים שנותרו נאפשר השתתפות מרחוק *באופן סינכרוני* ממי שיבצר ממנו להיות בכיתה. במילים אחרות, בארבעת השיעורים שנותרו בכיתה (4, 8, 9, 14), צוות הקורס יגיע לכיתה, ומי שרוצה יוכל להגיע, אך למי שלא יוכל להגיע תהיה אפשרות להתחבר לשיעור מרחוק בשעת הקורס

 למען הסר ספק, בשאר השבועות, תכנים יחשפו כל שבוע ותוכלו לצפות בהם בזמנכם החופשי, באופן א-סינכרוני, אך תוך עמידה בלוח הזמנים של מטלות הקורס.

ההערכה בקורס תתבסס על ארבעה מרכיבים –

  • השתתפות פעילה ועמידה בלוחות זמנים – 10%.
  • מטלת אמצע (בקבוצות קטנות): כתיבת ערך בוויקיפדיה – 40%.
  • מטלת סיום: פרויקט ויקידאטה – 40%.
  • הצגת רפלקציה ע"י סטודנטים בשיעור האחרון – כ- 3 דקות – 10%.
סילבוס מפורט


1880-1801-01 מ-Web 2.0 ל-Web 3.0: מוויקיפדיה לוויקידאטה
From Web 2.0 to Web 3.0: From Wikipedia to Wikidata
שנה"ל תש"ף | סמ'  ב' | גב' אבנשטיין סיגלוב שני

666סילבוס מפורט/דף מידע
לצפייה בסילבוס נא ללחוץ כאן

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת