| |||||||||||||||||||||||||||||||||
מ-Web 2.0 ל-Web 3.0: מוויקיפדיה לוויקידאטה
From Web 2.0 to Web 3.0: From Wikipedia to Wikidata |
1880-1801-01 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
תיאור הקורס:
מאז הקמתה, עברה רשת האינטרנט תהפוכות רבות. בגרסתה השנייה (Web 2.0) הופיעו ברשת אתרים שמאפשרים יצירת ושיתוף תוכן, כשאחת הדוגמאות היא ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית המקוונת. בניגוד לציפיות, מיזם התוכן החופשי הגדול בעולם המבוסס על עבודת מתנדבים, מדורג היום כאתר החמישי בעולם עם מיליוני משתמשים בכל רגע נתון.
בשנים האחרונות עלה קרנה של ויקיפדיה כמקור מהימן למידע חופשי וכפלטפורמה לימודית, אך העבודה בכתיבת האנציקלופדיה הגדולה בעולם רחוקה מלהסתיים -- ערכים חסרים או אינם שלמים, והמידע אינו זמין באותה איכות בכל השפות. עדיין נדרשת עבודה ידנית לעידכון פרטים בשפות שונות וישנו קושי לחלץ מידע מדויק ורוחבי מערכים שונים.
כאן בא לעזרתנו ויקידאטה, מיזם האחות הצעיר של ויקיפדיה, אשר נפתח ב- 2013. ויקידאטה הוא דוגמא לקפיצה נוספת ברשת האינטרנט - המעבר ל- Web 3.0 – רשת של מידע מובנה ומקושר, אותה ניתן לתשאל ולקבל תוצאות משמעותיות בעולם של היצף מידע.
מהו סוד הוויקי? כיצד ניתן לתרום במסגרת האקדמיה לאנציקלופדיה הזו בפרט וליצירת תוכן חופשי ונגיש ברשת בכלל? באיזה אופן כתיבה בוויקיפדיה תורמת למיומנויות האקדמיות והדיגיטליות הנדרשות היום מסטודנטים? מדוע ויקידאטה חשובה כל כך וכיצד ניתן לרתום את עוצמתה לטובת המחקר והתעשייה?
אתם מוזמנים לקחת חלק בקורס ייחודי וראשון מסוגו בעולם במסגרתו נדון בהתפתחות ה- Web, ונעסוק בוויקיפדיה וויקידאטה כמקרי בוחן של הבניית ידע בעולם התוכן החופשי. הסטודנטים יחשפו לשתי מיומנויות החשובות בעולם הגלובלי: צריכת מידע ממקורות מקוונים ויצירת ידע באופן שיתופי. הסטודנטים יעסקו בכתיבת תכנים בויקיפדיה וביצירת וצריכת ידע מוויקידאטה. כך, במסגרת הקורס תתפתח תרבות של קהילה לומדת, הן מההיבט של צריכת תכנים מושכלת באינטרנט והן מההיבט של ייצור ידע במרחב האינטרנטי המתפתח.
חובות הקורס:
נוכחות בכיתה (80% מהמגשים) ועבודת בית להגשה.
אין צורך בידע מוקדם. יידרש מחשב נייד בחלק מהשיעורים.