חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ו

  ויקיפדיה: מיומנויות של יצירה וצריכת ידע
   
1880-1801-01
סמ'  א'1600-1800שיעור גב' אבנשטיין שני
סמ'  א'1600-1800שיעור ד"ר כהן ענת
סמ'  א'1600-1800205כיתות דן-דודשיעור פרופ תאני יחיאל דב
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר
תיאור הקורס:
מי לא מכיר את ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית הגדולה בעולם? בניגוד גמור למרבית הציפיות, מיזם התוכן החופשי הגדול בעולם אשר מבוסס כולו על עבודת מתנדבים, מדורג היום כאתר השישי בגודלו בעולם (והראשון הלא מסחרי), עם מיליוני משתמשים בכל רגע נתון ברחבי הגלובוס. בשנים האחרונות עולה קרנה של ויקיפדיה כמקור מהימן למידע חופשי, הן בזכות תהליך התבגרות, הבשלה והתמקצעות טבעי של המיזם, והן בזכות שיתופי פעולה עם מוסדות תרבות, חינוך ואקדמיה. עם זאת, העבודה בכתיבת האנציקלופדיה הגדולה בעולם רחוקה מלהסתיים וערכים רבים עדיין חסרים או אינם איכותיים מספיק. מהו סוד הוויקי? כיצד ניתן לתרום במסגרת האקדמיה להעשרתה של האנציקלופדיה השיתופית הזו בפרט ויצירת תוכן חופשי ונגיש ברשת בכלל? ובאיזה אופן כתיבה בוויקיפדיה תורמת לשכלול המיומנויות האקדמיות הנדרשות היום מסטודנטים?
במסגרת הקורס, אשר מתנהל בסביבת ויקי, נתמקד בין היתר בהקניית מיומנויות למידה, עבודה שיתופית וצריכת מידע מושכלת בעולם הגלובלי הפתוח. בהתאם לכך, יחשפו הסטודנטים לשני סוגי מיומנויות, החשובות לנו בעולם הגלובלי: האחת, צריכת תכנים ממקורות מידע מקוונים (ביניהם אנציקלופדיות מקוונות שיתופיות) והשנייה, יצירת ידע באופן שיתופי. הקורס יאפשר שיתוף ברעיונות והבנייה של ידע בתחומים הנלמדים תוך אינטראקציה חברתית. הסטודנטים יעסקו בכתיבת תכנים ברשת בהתאם למטרות הקורס (אין צורך בידע מוקדם), כאשר כל אחד מהלומדים מורשה לצפות בתכנים שנכתבו, לערוך אותם ולהוסיף תכנים משלו. כתיבת התכנים באופן שיתופי והצגתם בתצורות שונות (טקסט, תמונה, וידאו) ידגישו את יתרונות הלמידה המשותפת. כך, במסגרת הקורס תתפתח תרבות של קהילה לומדת, הן בהיבט של צריכת תכנים מושכלת באינטרנט והן בהיבט של ייצור ידע במרחב האינטרנטי.
אתם מוזמנים לקחת חלק בקורס ייחודי, במסגרתו נכיר את עולם הוויקי המופלא והמורכב, נלמד את רזי העריכה בוויקיפדיה ומיזמי האחות שלה, ונתמקד בהרחבה וכתיבת ערכים חדשים, תוך שיכלול מיומנויות הכתיבה והמחקר האקדמיים.
סילבוס מפורט


1880-1801-01 ויקיפדיה: מיומנויות של יצירה וצריכת ידע

שנה"ל תשע"ו | סמ'  א' | גב' אבנשטיין שני

666סילבוס מפורט/דף מידע
קהל יעד:
תלמידי  שנה ב' ומעלה לתואר הראשון (הקורס אינו מיועד לסטודנטים שנה א').
 
מבנה הקורס:
 הרצאות: כלל השעות בקורס למעט סדנאות מעשיות ועבודה בקבוצות. ההרצאות יועברו על-ידי מרכזי הקורס, בשיתוף מרצים אורחים, אנשי אקדמיה ומומחים בתחומם.
סדנאות מעשיות: יכללו התנסות מעשית בעריכה בוויקיפדיה ובהעלאת תמונות חופשיות ושיבוצן בערכים.
עבודה בקבוצות קטנות ורפרט: התנסות מעשית בעריכה בוויקיפדיה בקבוצות קטנות והצגת התוצאות הסופיות בכיתה.
נוכחות בשיעורים חובה. בשיעורי הסדנא יש להביא לפטופ אישי לשיעור.
 
מטרות הלמידה של הקורס:
- הסטודנטים ייחשפו להיבטים השונים של כתיבה בוויקיפדיה ותרומה לתנועת התוכן החופשי הבינלאומית, תוך התמקדות בעריכת תוכן קיים וכתיבת ערכים חדשים בוויקיפדיה העברית.
- הסטודנטים ילמדו על ההבדלים בין אנציקלופדיות מקוונות ואנציקלופדיות מודפסות, צריכת תוכן ויצירת תוכן בעידן האינטרנט וכלים להערכת תוכן איכותי (מיומנויות המאה ה – 21).
- הסטודנטים יכירו את מיומנויות המחקר ומיומנויות הכתיבה הנדרשות בעולם האקדמי ובעולם הוויקי על מנת לתרום מידע לוויקיפדיה ומיזמי האחות שלה.
- הסטודנטים יתרגלו את מיומנויות הכתיבה בוויקיפדיה ומיזמי האחות שלה, תוך דגש על תקשורת אישית ולא אישית (ברשת) וחשיבותה של ביקורת עמיתים.
-  הסטודנטים יישמו את הידע שיצברו במהלך הקורס על מנת להעשיר את ויקיפדיה העברית בתכנים מתחום לימודיהם.
 
הציון בקורס ייקבע על פי המרכיבים שלהלן:
1 - נוכחות בשיעור והשתתפות פעילה (כולל רישום ובחירת ערך *בזמן* וכן דיונים ברשת ובדפי שיחה) – 10%.
2 - ביצוע מטלות קצרות לאורך הסמסטר בזמן (כולל ביקורת עמיתים והצגת רפרט) – 20%.
3 - מטלת אמצע עיקרית*: הרחבת ערך קיים בקבוצות קטנות – 30%.
4 - מטלת סיום עיקרית*: כתיבת ערך חדש – 40%.
 
*בשתי המטלות העיקריות תיבחן איכות הטמעת הנושאים העיקריים שנלמדו בקורס, תוך הרחבת ערכים קיימים ויצירת ערכים חדשים בוויקיפדיה העברית.
 
קריאה:
לקורס אין רשימת קריאה ספציפית. כל סטודנט קורא מקורות בהתאם לערך שהוא כותב.
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת