חובות הקורס והרכב הציון:
הציון בקורס מורכב ממטלה השתתפותית במהלך הקורס ושתי מטלות סיום, כמפורט בהמשך. בנוסף, הנוכחות בשיעורים היא חובה.
1. יצירת פלטפורמה מקוונת (35% מהציון הסופי)
על בסיס הידע המעשי שיצברו הסטודנטים בקורס, יהיה עליהם ליצור אתר אינטרנט באחת הפלטפורמות שיילמדו, אשר יעסוק בנושא הנלמד בקורס. את האתר יש ליצור בהתאם להנחיות בקישור הבא: http://bit.ly/1iBtnhv (בסעיף- פרקטיקום והנחיות מעודכנות להגשת המטלה)
2. מבחן ידע רב-ברירה: יתקיים בסוף הסמסטר (50% מהציון הסופי).
פרטים נוספים אודות המבחן והרכבו יועברו במהלך הסמסטר. המבחן יתקיים בשיעור האחרון של הסמסטר.
3. מטלת השתתפות – במהלך הסמסטר סטודנטים יידרשו להשתתף בדיון בפורום הקורס על אחד הנושאים שיעלו. פירוט על אופי ההשתתפות יינתן בתחילת הסמסטר.
סדר השיעורים
תאריכים מרצה נושא שיעור
שיעור 1 - תמונה היסטורית ועכשווית של הרשת
שיעור 2 - חינוך לצריכת רשת וצריכת מידע
שיעור 3 - : ממשק אדם-מחשב
שיעור 4 - כלי רשת – היבטים טכנולוגיים: מנועי חיפוש
שיעור 5 - כלכלה מקוונת: פלטפורמות דיגיטליות וסחר אלקטרוני
שיעור 6 - פרקטיקום במעבדת מחשבים – בניית אתר אינטרנט ב-WIX
שיעור 7 - רשתות חברתיות ופוליטיקה מקוונת
שיעור 8 - פרטיות ברשתות חברתיות
שיעור 9 - חדשות ותקשורת ברשת
שיעור 10 - האם ייתכן קולנוע אינטראקטיבי פופולארי?
שיעור 11 - ידע וידיעה בעידן הדיגיטלי
שיעור 12 - ויקיפדיה + סיכום קורס
שיעור 13 - מבחן
מאמרים לקריאה:
1. תמונה היסטורית, עכשווית ותחזיות לעתיד של הרשת:
קארי, ג'ון. (2001). התבגרות האינטרנט. בתוך: שנער, ד. (עורך), אינטרנט: תקשורת, חברה ותרבות (עמ' 65-80). הוצאת האוניברסיטה הפתוחה.
Hendler, J. (2009). Web 3.0 emerging. Computer, 42(1), 111–113.
2. חינוך לצריכת רשת וצריכת מידע:
Kop, R. (2011) “The challenges to connectivist learning on open online networks: Learning experiences during a massive open online course”, IRRODL, 12 (3). Retrieved January 24, 2013 from http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/882
3. HCI – ממשק אדם מחשב:
User Interface Design Principles for Interaction Design
http://coursesite.uhcl.edu/hsh/peresSC/Classes/PSYC6419seminar/User%20Interface%20Design%20Principles%20for%20interaction%20design.pdf
Guidelines in public sector http://guidelines.usability.gov/
Additional references:
Designing the Obvious: A Common Sense Approach to Web & Mobile Application Design (2nd Edition) By Robert Hoekman Jr. 2010 - Pearson Education
Smashing Magazine http://www.smashingmagazine.com
4. כלי הרשת: היבטים טכנולוגיים - מנועי חיפוש:
Segev, E. (2010). Google and the Digital Divide: The Bias of Online Knowledge, Cambridge: Woodhead Publishing. Introduction.
Segev, E. (2008). Search Engines and Power: A Politics of Online Mis-Information. Webology, 5(2). http://www.webology.org/2008/v5n2/a54.html
Introna, L.D. and Nissenbaum, H. (2000), 'Shaping the Web: Why the Politics of Search Engines Matters', Information Society, Jul.-Sep. 2000, Vol. 16, Issue 3, pp. 169-186.
5. כלכלה מקוונת:
פישר, ערן. 2010. לכודים ברשת: שיח הטכנולוגיה הרשתית והקפיטליזם החדש. תיאוריה וביקורת (37). זמין בכתובת: http://theory-and-criticism.vanleer.org.il//NetisUtils/srvrutil_getPDF.aspx/3IhWEZ/%2F%2F37-7.pdf
Anderson, C. (February 25, 2008). Free! Why $0.00 Is the Future of Business. Wired 16.03. http://www.wired.com/techbiz/it/magazine/16-03/ff_free?currentPage=all
Solis, B. & Breakenridge, D. (2009). Putting the public back in public relations: How social media is reinventing the aging business of PR. Upper Saddle River, NJ.
6. פרקטיקום במעבדת מחשבים.
7. רשתות חברתיות ופוליטיקה מקוונת:
Boyd, D. M., & Ellison, N. B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), article 11. http://jcmc.indiana.edu/vol13/issue1/boyd.ellison.html
Boyd, D. M. (2008). Why Youth <} Social Network Sites: The Role of Networked Publics in Teenage Social Life. In Buckingham, D. (Ed.), Youth, Identity and Digital Media (pp. 119-142). Cambridge, MA: MIT Press.
Barabási A.L. (2002) Linked: The New Science of Networks, Perseus, Cambridge, MA. Introduction.
ברבאשי, א. ל. (2004). קישורים המדע החדש של רשתות. למשכל-הוצאה לאור
.
8. פרטיות ברשתות חברתיות
Cho, H., Rivera-Sanchez, M., & Sun Sun, L. (2009). "A multinational study on online privacy. global concerns and local responses". New media & society, 11(3), 395–416.
9. חדשות ותקשורת ברשת:
דרור, יובל. (2006). העיתונות החדשה. בתוך: הפוליטיקה של הטכנולוגיה. (עמ' 107-120). הוצאת מפה.
Castells, M (2004) Informationalism, Networks, and the Network Society: A Theoretical Blueprint, The network society: a cross-cultural perspective, Northampton.
Segev, Elad., Ahituv, Niv. and Barzilai-Nahon, K. 2007. Mapping diversities and tracing trends of cultural homogeneity/heterogeneity in cyberspace. Journal of Computer-Mediated Communication, 12(4) http://jcmc.indiana.edu/vol12/issue4/segev.html
10. קולנוע אינטראקטיבי פופולארי:
Ben Shaul, Nitzan, Hyper-Narrative Interactive Cinema: Problems and Solutions, Rodopi, 2008
11. ידע וידיעה,בעידן הדיגיטלי
Halfaker, A., Gieger, R. S., Morgan, J., & Riedl, J. (2013). The Rise and Decline of an Open Collaboration System: How Wikipedia's reaction to sudden popularity is causing its decline. American Behavioral Scientist 57(5) 664-688, .DOI:10.1177/0002764212469365
דרישות הקורס
השתתפות ב-80% מהשיעורים, מבחן ידע רב-ברירה, עבודת גמר קורס בצוותים ומטלת השתתפות.
חומרי קריאה
לקט מאמרים כמפורט
ניהול הקורס
מכון Orange לחקר האינטרנט של אוניברסיטת ת"א