חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ו

  להבין קולנוע: אסתטיקה ורטוריקה של תקשורת חזותית
  Understanding Cinema: Aesthetics and Rhetoric of Visual Comm                                         
1880-0810-01
סמ'  א'1800-2000002כיתות דן-דודשיעור ד"ר אונגר הנריק
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר
תיאור הקורס:
הקורס נועד לאבחן, ללבן ולאייר את המרכיבים השונים שהבמאי מפעיל בעת בניית סרט - עלילה, דמויות, פתיחות וסיומים, מערכות נרטיביות, תבניות מתח, דינמיקות אינטר-טקסטואליות וכדומה. מטרת הקורס הסופית היא להכשיר את המאזינים ל"קריאה" מדויקת של הטקסט הקולנועי לרבות בניית פרשנות קוהרנטית, ואגב ניסיון לברר האם יש בנמצא פרמטרים לשיפוט אסתטי של היצירה.
סילבוס מפורט


1880-0810-01 להבין קולנוע: אסתטיקה ורטוריקה של תקשורת חזותית
Understanding Cinema: Aesthetics and Rhetoric of Visual Comm
שנה"ל תשע"ו | סמ'  א' | ד"ר אונגר הנריק

666סילבוס מפורט/דף מידע
נושאי הקורס:
 
• כיצד קוראים סרט? - מדריך מתוחכם לצופה התמים
• בין סמנטיקה לתמטיקה - דקדוק ותחביר של פסוק קולנועי
• כיצד מחלצים משמעות מעלילה [א] - עלילות ליניאריות, מסתעפות ומעגליות
• כיצד מחלצים משמעות מעלילה [ב] - עלילות דו-שכבתיות ורב-קוליות
• קווים לדמותו של "גיבור" - דמויות פשוטות, מורכבות ומתפתחות
• תפקידן של דמויות משנה (וכיצד מגייסים אותן בעל כורחן)
• מי סיפר לך זאת? יתרונות וחסרונות של מסָפרים לא-מהימנים
• מאט במהלך הראשון: הלוגיקה והרטוריקה של "פתיחות"
• הזמן - להחשיך את האולם: מהו "סיום" פונקציונלי?
• ארכיטקטורה של הטקסט: תפקודים מבניים - טָקטיים ואֶסטרטגיים
• פרשנות ופרשנות יתר: ובכן, הבנת את הסרט?
• ושאלה אחרונה: כיצד יודעים מהו סרט טוב?
 
דרישות הקורס:
השתתפות חובה ב-80% מהשיעורים.
צפייה בסרטים לפי התקדמות ההרצאות (רשימה מפורטת תוצג באתר הקורס)
 
מטלת סיום: מבחן כיתה
 
רשימת קריאה:
אונגר, הנרי. קולנוע ופילוסופיה. תל-אביב: דביר, 1991.
בארת, רולאן. מיתולוגיות. תרגום: עידו בסוק. תל-אביב: בבל, 1998.
בנימין, ולטר. יצירת האמנות בעידן השעתוק הטכני. תרגום: שמעון ברמן. תל-אביב: ספרית פועלים, 1983.
בן-פורת, זיווה. "בין טקסטואליות." הספרות 2.34 (1985): 170-178.
וורשאו, רוברט. "הגנגסטר כגיבור טרגי." עולם בדים: אנתולוגיה לאמנות הקולנוע. עריכה: קלר הלגה. תל- אביב: עם עובד, 1974.
וורשאו, רוברט. "גיבור המערבון." עולם בדים: אנתולוגיה לאמנות הקולנוע. עריכה: קלר הלגה. תל-אביב: עם עובד, 1974.
 
Neale, Steve. "Definitions of Genre." Film Theory: Critical Concepts in Media and Cultural Studies Volume 2 Eds. Philip Simpson, Andrew Utterson. London and New York: Routledge, 2004. 105-130.
Eisenstein, Sergei.: “A Dialectic Approach to Film Form”. 1929. Trans. John Winge. Film Theory and Criticism: Introductory Readings. Eds. Gerald Mast, 122 Marshall Cohen, and Leo Braudy. 4th ed. New York: Oxford U P, 1992. 101- 122
Hoffman, Karen D. "Being the Barber: Kierkekaardian Dispair in The Man Who Wasn't There". The Philosophy of the Coen Brothers: Updated Edition. Ed.
Schatz, Thomas. Hollywood Genres: Formulas, Filmmaking and the Studio System. New-York: McGraw-Hill, 1981.
Schrader, Paul. "Notes on Film Noir". Film Noir Reader. Ed. Silver, Alain and James Ursini. New-York: Limelight Edition. 1996. 53-64.
 
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת