נושאי הקורס:
• כיצד קוראים סרט? - מדריך מתוחכם לצופה התמים
• בין סמנטיקה לתמטיקה - דקדוק ותחביר של פסוק קולנועי
• כיצד מחלצים משמעות מעלילה [א] - עלילות ליניאריות, מסתעפות ומעגליות
• כיצד מחלצים משמעות מעלילה [ב] - עלילות דו-שכבתיות ורב-קוליות
• קווים לדמותו של "גיבור" - דמויות פשוטות, מורכבות ומתפתחות
• תפקידן של דמויות משנה (וכיצד מגייסים אותן בעל כורחן)
• מי סיפר לך זאת? יתרונות וחסרונות של מסָפרים לא-מהימנים
• מאט במהלך הראשון: הלוגיקה והרטוריקה של "פתיחות"
• הזמן - להחשיך את האולם: מהו "סיום" פונקציונלי?
• ארכיטקטורה של הטקסט: תפקודים מבניים - טָקטיים ואֶסטרטגיים
• פרשנות ופרשנות יתר: ובכן, הבנת את הסרט?
• ושאלה אחרונה: כיצד יודעים מהו סרט טוב?
דרישות הקורס:
השתתפות חובה ב-80% מהשיעורים.
צפייה בסרטים לפי התקדמות ההרצאות (רשימה מפורטת תוצג באתר הקורס)
מטלת סיום: מבחן כיתה
רשימת קריאה:
אונגר, הנרי. קולנוע ופילוסופיה. תל-אביב: דביר, 1991.
בארת, רולאן. מיתולוגיות. תרגום: עידו בסוק. תל-אביב: בבל, 1998.
בנימין, ולטר. יצירת האמנות בעידן השעתוק הטכני. תרגום: שמעון ברמן. תל-אביב: ספרית פועלים, 1983.
בן-פורת, זיווה. "בין טקסטואליות." הספרות 2.34 (1985): 170-178.
וורשאו, רוברט. "הגנגסטר כגיבור טרגי." עולם בדים: אנתולוגיה לאמנות הקולנוע. עריכה: קלר הלגה. תל- אביב: עם עובד, 1974.
וורשאו, רוברט. "גיבור המערבון." עולם בדים: אנתולוגיה לאמנות הקולנוע. עריכה: קלר הלגה. תל-אביב: עם עובד, 1974.
Neale, Steve. "Definitions of Genre." Film Theory: Critical Concepts in Media and Cultural Studies Volume 2 Eds. Philip Simpson, Andrew Utterson. London and New York: Routledge, 2004. 105-130.
Eisenstein, Sergei.: “A Dialectic Approach to Film Form”. 1929. Trans. John Winge. Film Theory and Criticism: Introductory Readings. Eds. Gerald Mast, 122 Marshall Cohen, and Leo Braudy. 4th ed. New York: Oxford U P, 1992. 101- 122
Hoffman, Karen D. "Being the Barber: Kierkekaardian Dispair in The Man Who Wasn't There". The Philosophy of the Coen Brothers: Updated Edition. Ed.
Schatz, Thomas. Hollywood Genres: Formulas, Filmmaking and the Studio System. New-York: McGraw-Hill, 1981.
Schrader, Paul. "Notes on Film Noir". Film Noir Reader. Ed. Silver, Alain and James Ursini. New-York: Limelight Edition. 1996. 53-64.